Mushola Al-Islah Jl leces no.7 Sonosari Kab.Malang kumpulan doa rezeki,kumpulan doa tasawuf,makrifat,bahasa arab,sejarah kerajaan islam,sejarah kerajaan indonesia,sejarah kebudayaan islam

Jumat, 18 April 2025

kisash nabi Musa As bag 1

 Kisah Nabi Musa

Yakub  atau  Israil  tinggal  di  Mesir  sejak  ia  datang  untuk  bertemu  dengan

anaknya, Yusuf. Ketika beliau wafat mereka menguburnya di  tempat di mana

ia dilahirkan di Palestina. Anak-anak  Israil  lebih memilih untuk hidup di Mesir

di  sisi  Yusuf.  Keadaan Mesir,  kebaikannya  yang  banyak,  kelayakan  tanahnya,

dan keharmonisan iklimnya merupakan daya tarik tersendiri bagi mereka untuk

tinggal  di  dalamnya.  Anak-anak  Israil  tinggal  di  Mesir  dalam  tempo  yang

lumayan.  Mereka  menikah  sehingga  jumlah  mereka  bertambah  banyak.

Berlalulah  tahun demi  tahun dan kemudian Nabi Yusuf meninggal. Nabi Yusuf

telah mengubah  Islam  saat  beliau memegang  tampuk  kekuasaan.  Nabi  Yusuf

memperjuangkan  Islam  dan  setiap  nabi  yang  diutus  oleh  Allah  s.w.t  pasti

memperjuangkan  agama  Islam  sejak  Nabi  Adam  as  sampai  Nabi  Muhammad

saw.  Pengertian  Islam  di  sini  ialah,  mengesakan  Allah  s.w.t  dan  hanya

semata-mata menyembah-Nya, meminta pertolongan kepada-Nya, dan berdoa

kepada-  Nya.  Islam  juga  bererti  menyerahkan  niat  dan  amal  hanya

semata-mata kepada Allah s.w.t. Demikianlah yang kita fahami atau yang kita

maksud  dari  kata  al-Islam,  bukan  sistem  sosial  yang  dibawa  oleh  Nabi  yang

terakhir,  yaitu Nabi Muhammad  saw.  Sistem  ini merupakan  kepanjangan  dari

sistem-sistem sosial yang dibawa para nabi. Jadi, esensi akidah satu dan tidak

berbeza dari Nabi Adam sampai Nabi Muhammad saw.


Ketika Nabi Yusuf menjadi penguasa di Mesir dan ketua para menteri agama di

Mesir  berubah  menjadi  agama  tauhid  atau  Islam.  Nabi  Yusuf  as  menyeru

manusia untuk memeluk  Islam  saat beliau ada di dalam penjara ketika beliau

mengatakan:


"Manakah yang baik,  tuhan-tuhan yang bermacam-macam  itu ataukah Allah

Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa (QS.Yusuf: 39)


Dan beliau berdoa pada suatu hari ketika mimpinya terwujud:


"Wafatkanlah  aku  dalam  keadaan  Islam  dan  gabungkanlah  aku  dengan

orang-orang yang soleh. " (QS. Yusuf: 101)


Dan  ketika  Nabi  Yusuf  meninggal,  Mesir  mengubah  sistem  tauhid  ke  sistem

multi  tuhan  untuk  kedua  kalinya.  Menurut  dugaan  kuat  bahawa  hal  ini

terwujud  dengan  adanya  campur  tangan  kelompok-kelompok  elit  yang

berkuasa. Kelompok-kelompok elit ini - ketika di bawah agama tauhid - mereka


tidak  mendapatkan  suatu  perlakukan  istimewa  atau  dibezakan  dengan

masyarakat umum, sehingga kerananya mereka mempunyai kepentingan untuk

mengembalikan  sistem  penyembahan  multi  tuhan.  Kemudian  masyarakat

mengikuti  sistem  penyembahan  Fir'aun.  Dan  akhirnya,  Mesir  dipimpin

keluarga-keluarga Fir'aun dan mereka mengklaim bahawa mereka adalah tuhan

atau wakil-wakil tuhan atau orang-orang yang berbicara atas nama tuhan.


Pada  dasarnya,  masyarakat  Mesir  adalah  masyarakat  yang  beradab.  Mereka

disibukkan  dengan  pembangunan  peradaban. Mereka memiliki  kecenderungan

keagamaan  yang  kuat.  Dan  barangkali  kelompok-  kelompok  dari  masyarakat

Mesir meyakini  bahawa  Fir'aun  bukan  tuhan  namun  kerana mereka mendapat

tantangan keras dari Fir'aun dan Fir'aun tidak  ingin dari kaumnya kecuali agar

mereka  mentaatinya  sehingga  mereka  pun  terpaksa  menyembunyikan

keimanan dalam diri mereka. Jadi, tuhan-tuhan berhala banyak sekali di Mesir.

Hal yang bisa difahami adalah, bahawa Fir'aun menguasai semua macam tuhan

dan ia mengisyaratkan dengannya dan berbicara atas namanya. Yang demikian

ini adalah sangat jelas di Mesir. Ketika terdapat sistem multi tuhan di Mesir -

meskipun masyarakatnya meyakini  tuhan utama, yaitu Fir'aun  - kelompok elit

yang berkuasa membatasi untuk hanya menyembah Fir'aun dan melaksanakan

perintah-perintahnya  serta  membenarkan  tindakan  semena-menanya.  Kita

akan  mengetahui  dan  kita  akan  membuka  lembaran-lembaran  Nabi  Musa  as

bagaimana masyarakat Mesir hidup di zamannya. Majoriti masyarakat  saat  itu

mendapatkan kehinaan yang  luar biasa dan diperlakukan secara  lalim. Mereka

harus  taat  sepenuhnya  kepada  Fir'aun.  Mereka  selalu  diancam  oleh

algojo-algojo Fir'aun dan para tenteranya.


Allah  s.w.t  menceritakan  Fir'aun  yang  hidup  di  zaman  Nabi  Musa  dalam

firman-Nya:


"Maka dia mengumpulkan  (pembesar-pembesarnya)  lalu berseru memanggil

kaumnya  (seraya  berkata):  'Akulah  Tuhanmu  yang  paling  tinggi.'"  (QS.

an-Nazi'at: 23-24)


Manusia  saat  itu  benar-benar  tunduk  terhadap  pernyataan  orang-orang  kafir.

Mereka mentaati  -  barangkali  itu  kerana  terpaksa  -  perkataan  Fir'aun.  Mesir

kembali  menggunakan  sistem  multi  tuhan  setelah  sebelumnya  disinari  oleh

tauhid yang disuarakan oleh Nabi Yusuf. Sementara itu, anak-anak Yakub atau

anak-anak  Israil  mereka  telah  menyimpang  dari  tauhid.  Mereka  mengikuti

orang-orang  Mesir.  Sedikit  sekali  dari  keluarga  mereka  yang  masih

mempertahankan agama tauhid secara tersembunyi.


Datanglah  suatu  masa  atas  Bani  Israil  di  mana  mereka  semakin  banyak  dan

semakin  menyebar.  Mereka  mengerjakan  berbagai  macam  pekerjaan,  dan

mereka  memenuhi  pasar-pasar  Mesir.  Berlalulah  hari  demi  hari.  Mesir

diperintah  oleh  seorang  raja  yang  bengis  di  mana  orang-orang  Mesir

menyembahnya.  Raja  yang  jahat  ini melihat  Bani  Israil  semakin  banyak  dan

semakin  berkembang  serta mengambil  posisi-posisi  penting.  Raja mendengar

pembicaraan  Bani  Israil  tentang  berita  yang  samar  di mana  dalam  berita  itu

dikatakan  bahawa  salah  seorang  anak  Bani  Israil  akan  menjatuhkan  Fir'aun

Mesir dari singgahsananya. Barangkali berita  itu berasal dari suatu mimpi dari

mimpi-mimpi hidup atau mimpi nyata yang mengelilingi hati kelompok minoriti

yang  tertindas,  dan  mungkin  itu  merupakan  berita  gembira  yang  tersebut

dalam kitab-kitab mereka. Apa pun halnya, berita  ini  telah  sampai di  telinga

Fir'aun.


Kemudian  Fir'aun  mengeluarkan  perintah  yang  aneh,  yaitu  jangan  sampai

seorang  pun  dari  Bani  Israil  yang melahirkan  anak.  Maksud  dari  perintah  ini

adalah, hendaklah setiap anak yang lahir dari jenis laki-laki dibunuh. Aturan ini

mulai  diterapkan.  Tapi  para  pakar  ekonomi  berkata  kepada  Fir'aun:

Orang-orang  tua  dari  Bani  Israil  akan  mati  sesuai  dengan  ajal  mereka,

sedangkan  anak-anak  kecilnya  disembelih  maka  ini  akan  berakhir  pada

hancurnya  dan  binasanya Bani  Israil  namun  Fir'aun  akan  kehilangan  kekayaan

dan aset manusia yang dapat bekerja untuknya atau menjadi budak-budaknya

dan  wanita-wanita  tidak  dapat  lagi  dimilikinya.  Maka  yang  terbaik  adalah,

hendaklah  dilakukan  suatu  proses  sebagai  berikut:  Anak  laki-laki  disembelih

pada  tahun  yang  pertama  dan  hendaklah  mereka  dibiarkan  pada  tahun

berikutnya.  Fir'aun  sependapat  dengan  fikiran  ini  kerana  itu  dianggap  lebih

menguntungkan dari sisi ekonomi.


Ibu Musa mengandung Harun pada tahun di mana anak-anak kecil tidak dibunuh

maka  ia  melahirkannya  secara  terang-terangan.  Ketika  datang  tahun  yang

ditetapkan di dalamnya bahawa anak-anak kecil harus dibunuh,  ia melahirkan

Musa. Saat melahirkan Musa, sang ibu merasakan ketakutan yang luar biasa. la

mencemaskan  bahawa  jangan-jangan  anaknya  akan  dibunuh.  Maka  si  ibu

menyusuinya  secara  sembunyi-  sembunyi.  Kemudian  datanglah  suatu  malam

yang penuh berkah di mana Allah s.w.t mewahyukan kepadanya:


"Dam  Kami  ilhamkan  kepada  ibu  Musa:  'Susuilah  dia  dan  apabila  khuatir

terhadapnya maka  jatuh  kalah  ia  ke dalam  sungai  (Nil). Dan  janganlah  kamu

khuatir  dan  janganlah  (pula)  bersedih  hati,  kerana  sesungguhnya  Kami  akan

mengembalikannya  kepadamu,  dan  menjadikannya  (salah  seorang)  dari  para

rasul.'" (QS. al-Qashash: 7)


Mendengar wahyu Allah  s.w.t  itu dan mendengar panggilan  yang penuh  kasih

sayang  dan  suci  ini,  ibu  Musa  langsung mentaatinya.  Ia  diperintahkan  untuk

membuat peti kecil bagi Musa. Setelah menyusuinya, ia meletakkannya di peti

itu. Kemudian  ia pergi  ke  tepi  sungai Nil dan membuangnya di  atas  air. Hati

sang  ibu  adalah  hati  yang  paling  pengasih  di  dunia.  Hatinya  dipenuhi

penderitaan  saat  ia melemparkan  anaknya  di  sungai Nil,  tetapi  ia menyedari

bahawa Allah s.w.t lebih Pengasih terhadap Musa dibandingkan dengan dirinya.

Allah s.w.t lebih mencintainya dibandingkan dengan dirinya. Allah s.w.t adalah

Tuhannya dan Tuhan sungai Nil.


Belum  lama  peti  itu  menyentuh  sungai  Nil  sehingga  sang  Pencipta

mengeluarkan perintah kepada arus  sungai agar menjadi  tenang dan bersikap

lembut terhadap bayi yang dibawanya yang pada suatu hari akan menjadi Nabi.

Sebagaimana Allah  s.w.t memerintahkan  kepada api agar menjadi dingin dan

membawa  keselamatan  bagi  Nabi  Ibrahim,  begitu  juga  Allah  s.w.t

memerintahkan  kepada  sungai  Nil  agar  membawa  Musa  dengan  tenang  dan

penuh  kelembutan  sehingga menyerahkannya  ke  istana  Fir'aun.  Air  sungai  nil

membawa peti yang mulia ini ke istana Fir'aun. Di sana ombak menyerahkannya

kepada tepi pantai kemudian ia mewasiatkan kepada tepi pantai itu. Dan angin

berkata kepada rumput yang tidur di sisi peti: Jangan engkau banyak bergerak

kerana Musa  sedang  tidur. Rumput  itu pun mentaati perintah angin dan Musa

tetap tidur.


Pada  hari  itu,  matahari  menyinari  istana  Fir'aun.  Isteri  Fir'aun  keluar

berjalan-jalan  di  kebun  istana  sebagaimana  biasanya.  Kita  tidak mengetahui

apa  gerangan  yang menjadikannya  berjalan-jalan  dan menempuh  jarak  yang

lebih jauh dari yang biasa di tempuhnya.


Isteri  Fir'aun  berbeza  sekali  dengan  Fir'aun.  Fir'aun  adalah  seorang  kafir

sementara isterinya adalah seorang yang beriman. Fir'aun adalah seorang yang

keras  kepala  sementara  isterinya  adalah  seorang  yang  penyayang.  Fir'aun

adalah seorang penjahat sementara  isterinya adalah seorang yang  lembut dan

penuh cinta. Di samping itu, isterinya merasakan kesedihan yang dalam kerana

ia  belum mampu melahirkan  anak.  Ia merindukan  untuk mendapatkan  anak.

Isteri  Fir'aun  berhenti  di  sisi  kebun  kemudian  bau  harum  yang  datang  dari

pohon  itu menyebarkan perasaan sedih akan rasa kesendirian. Pada saat yang

sama, wanita-wanita  yang membantunya  sudah memenuhi  tempat-tempat air


yang diambil dari sungai. Tiba-tiba mereka mendapati peti di sisi kaki mereka.

Mereka membawa peti  itu  seperti  semula ke  isteri Fir'aun.  Ia memerintahkan

untuk membukanya  lalu mereka  pun membukanya.  Betapa  terkejutnya  isteri

Fir'aun  ketika melihat Musa  di  dalamnya. Maka  ia  pun merasakan  bahawa  ia

mencintainya seperti anaknya sendiri. Allah s.w.t menaruh dalam hatinya rasa

cinta kepada Musa sehingga air matanya berlinang.


Kemudian  ia membawa  peti mati  itu.  Isteri  Fir'aun membolak-balikkan  Musa

sambil menangis. Musa terbangun dan  ia pun menangis. Musa tampak  lapar  ia

membutuhkan  air  susu  pagi  dan  tetap menangis.  Fir'aun  duduk  di  atas meja

makan.  Ia  menantikan  isterinya  namun  yang  ditunggu  belum  hadir.  Fir'aun

mulai  marah  dan  mencarinya.  Tiba-tiba  ia  dikejutkan  dengan  kedatangan

isterinya dengan membawa Musa. Isteri Fir'aun tampak sangat menyayanginya.

Ia  terus  menciuminya  dan  air  matanya  berlinangan.  Fir'aun  bertanya,  "dari

mana  datangnya  anak  kecil  ini?"  Kemudian mereka menceritakan  kepadanya

bahawa mereka menemukannya di sebuah peti di tepi sungai. Fir'aun berkata:

"Ini  adalah  salah  satu  anak  Bani  Israil.  Sesuai  dengan  peraturan,  anak-anak

yang  lahir  tahun  ini  harus  dibunuh."  Mendengar  keputusan  Fir'aun  itu,  isteri

Fir'aun berteriak dan ia mendekap Musa lebih keras:


"Dan  berkatalah  isteri  Fir'aun:  '(Ia)  adalah  penyejuk mata  hati  bagiku  dan

bagimu.  Janganlah  kamu  membunuhnya,  mudah-mudahan  ia  bermanfaat

kepada kita atau kita ambil ia jadi anak.'" (QS. al- Qashash: 9)


Fir'aun  tampak  kehairanan  sekali melihat  aksi  isterinya  yang mendekap  anak

kecil  yang mereka  temukan di  tepi  sungai. Fir'aun  tampak  tercengang kerana

isterinya menangis  dengan  gembira  di mana  Fir'aun  tidak  pernah mendapati

isterinya  menangis  kerana  gembira  seperti  ini.  Fir'aun  mulai  mengetahui

bahawa  isterinya menyayangi anak  ini seperti anaknya sendiri. Fir'aun berkata

dalam dirinya: Barangkali ia ingat bahawa ia tidak mampu melahirkan anak dan

menginginkan anak ini. Akhirnya, Fir'aun sepakat atas apa yang dikatakan oleh

isterinya.  Fir'aun memenuhi  keinginannya  dan menyetujuinya  untuk mendidik

anak ini di istananya.


Ketika  mendengar  persetujuan  Fir'aun,  tampaklah  keceriaan  yang  luar  biasa

pada wajah isterinya. Fir'aun belum pernah menyaksikan keceriaan seperti ini.

Fir'aun telah menghadirkan berbagai macam hadiah kepadanya, juga perhiasan

dan  budak  tetapi  ia  belum  pernah  tersenyum  meskipun  sekali.  Fir'aun

menyangka  bahawa  isterinya  tidak  mengerti  erti  sebuah  senyuman.  Dan


sekarang, Fir'aun melihat sendiri wajahnya dipenuhi dengan senyum keceriaan.

Sementara  itu,  Musa mulai menangis  kerana  lapar.  Isteri  Fir'aun mengetahui

bahawa  Musa  sedang  lapar.  Ia  berkata  kepada  Fir'aun:  "Anakku  yang  kecil

sedang  lapar."  Fir'aun  berkata:  "Datangkanlah  kepadanya  para  wanita  yang

menyusui." Kemudian didatangkanlah kepadanya seorang wanita yang menyusui

dari istana. Wanita itu mencuba untuk menyusui Musa tetapi apa yang terjadi?

Musa  menolaknya.  Lalu  didatangkan  wanita  yang  kedua  sampai  ketiga  dan

sampai kesepuluh tetapi Musa tetap menangis dan tidak ingin menyusu kepada

seorang pun di antara mereka. Melihat kenyataan  itu,  isteri Fir'aun menangis

kerana  tidak  tahan melihat  penderitaan  anak  kecil  itu.  Ia  tidak mengetahui

apa yang harus dilakukannya.


Bukan hanya  isteri Fir'aun  satu-satunya  yang merasa  sedih dan menangis,  ibu

Musa  adalah  wanita  lain  yang  merasa  sedih  dan  menangis.  Ketika  ia

melemparkan Musa  ke  sungai Nil,  ia merasa  bahawa  ia  sedang melemparkan

buah hatinya di sungai. Lalu peti yang dilemparkan  itu hilang dibawa oleh air

sungai dan beritanya pun tersembunyi. Dan ketika datang waktu pagi, ibu Musa

merasakan  kesedihan  yang  selalu  menghantuinya.  Hampir  saja  ia  pergi  ke

istana Fir'aun untuk mendapatkan berita  tentang anaknya kalau bukan kerana

Allah s.w.t menarah kedamaian dalam hatinya sehingga ia menyerahkan urusan

anaknya  kepada  Allah  s.w.t.  Alhasil,  ia  berkata  kepada  saudara  perempuan

Musa:  "Pergilah  dengan  tenang  ke  istana  Fir'aun  dan  berusahalah  untuk

mendapatkan berita tentang Musa dan hendaklah engkau hati-hati agar jangan

sampai  mereka  mengetahuimu."  Kemudian  saudara  perempuan  Musa  pergi

dengan  tenang.  Akhirnya,  ia  mendengarkan  kisah  tentang  Musa  secara

sempurna.  Ia  melihat  Musa  dari  kejauhan  dan  mendengarkan  suara

tangisannya.  Ia melihat mereka dalam  keadaan  kebingungan di mana mereka

tidak  mengetahui  bagaimana  menyusuinya.  Ia  mendengar  bahawa  Musa

menolak setiap wanita yang mencuba menyusuinya.


Saudara  perempuan  Musa  berkata  kepada  para  pengawal  Fir'aun:  "Apakah

kalian mahu aku tunjukkan suatu keluarga yang dapat menyusuinya dan dapat

mengasuhnya."  Isteri  Fir'aun menjawab:  "Seandainya  engkau  dapat membawa

kepada kami wanita yang dapat menyusuinya dan dapat mengasuhnya nescaya

kami akan memberimu hadiah yang besar. Yakni sesuatu yang engkau inginkan

akan  kami  penuhi."  Lalu  saudara  perempuan  Musa  itu  kembali  dan

menghadirkan  ibunya.  Si  ibu  menyusuinya  dan  Musa  pun  menyusu  dengan

tenang. Melihat hal itu, Isteri Fir'aun sangat gembira dan berkata: "Bawalah dia

sehingga masa penyusuannya selesai,  lalu kembalikanlah dia kepada kami dan

kami  akan  memberimu  suatu  balasan  yang  besar  atas  penyusuan  dan

pendidikan yang engkau berikan."


Demikianlah  Allah  s.w.t mengembalikan  Musa  kepada  ibunya  agar  ia merasa

gembira  dan  hatinya  menjadi  tenang  dan  tidak  bersedih  serta  agar  ia

mengetahui  bahawa  janji  Allah  s.w.t  benar  dan  bahawa  perintah-  Nya  dan

ketentuan-Nya  pasti  terlaksana  meskipun  banyak  rintangan  dan  tantangan.

Allah s.w.t berfirman:

"Dan  menjadi  kosonglah  hati  ibu  Musa.  Sesungguhnya  hampir  saja  ia

menyatakan rahsia tentang Musa, seandainya tidak Kami teguhkan hatinya,

supaya  ia  termasuk  orang-orang  yang  percaya  (kepada  janji  Allah).  Dan

berkatalah  ibu Musa  kepada  saudara Musa  yang  perempuan:  'Ikutilah  dia.'

Maka  kelihatanlah  olehnya  Musa  dari  jauh,  sedang  mereka  tidak

mengetahuinya,  dam  Kami  cegah  Musa  dari  menyusu  kepada

perempuan-perempuan  yang  mahu  menyusui(nya)  sebelum  itu;  maka

berkatalah saudara Musa: 'Maukah kamu aku tunjukkan kepadamu ahlu bait

yang  akan  memeliharanya  untukmu  dan  mereka  dapat  berlaku  baik

kepadanya?'.  Maka  Kami  kembalikan  Musa  kepada  ibunya,  supaya  senang

hatinya dan tidak berduka cita dan supaya ia mengetahui bahawa janji Allah

itu  adalah  benar,  tetapi  kebanyakan  manusia  tidak  mengetahuinya."  (QS.

al-Qashash: 10-13)


Ibu Musa menyempurnakan penyusuan  lalu menyerahkannya ke rumah Fir'aun.

Saat itu Musa disenangi dan disukai semua orang. Allah s.w.t berfirman:


Dan Aku  telah melimpahkan  kepadamu  kasih  sayang  yang datang dari- Ku;

dan supaya kamu diasuh di bawah pengawasan-Ku." (QS.Thaha: 39)


Tiada  seorang  pun  yang  melihat  Musa  kecuali  ia  akan  mencintainya.  Musa

dididik  di  istana  terbesar  di  bawah  bimbingan  dan  penjagaan  Allah  s.w.t.

Pendidikan Musa dimulai di  rumah Fir'aun di mana di dalamnya  terdapat  ahli

pendidikan dan para pengajar. Mesir saat  itu merupakan negara yang besar di

dunia dan Fir'aun sebagai raja yang paling kuat. kerana  itu, secara sederhana

Fir'aun mampu mengumpulkan  para  pakar  pendidikan  dan  para  cendekiawan.

Demikianlah  hikmah  Allah  s.w.t  berkehendak  agar  Musa  terdidik  di  bawah

pendidikan  yang  besar  dan  ditangani  pakar-pakar  pendidikan  yang  terlatih.

Ironisnya, hal  ini  terjadi di  rumah musuhnya yang pada  suatu hari nanti akan

hancur di tangannya, sebagai bentuk pelaksanaan dari perintah Allah s.w.t.

Musa tumbuh di rumah Fir'aun. Beliau mempelajari ilmu hisab, ilmu bangunan,

ilmu kimia, dan bahasa. Beliau tidur di bawah bimbingan agama. Oleh kerana

itu,  Musa  tidak  mendengar  omongan  kosong  yang  dikatakan  oleh  pendidik

tentang ketuhanan Fir'aun. Jarang sekali  ia mendengar bahawa Fir'aun adalah

tuhan.  Beliau  pun  menepis  pernyataan  dan  anggapan  ini.  Beliau  tinggal

bersama  Fir'aun  di  satu  rumah.  Beliau mengetahui  lebih  daripada  orang  lain

bahawa Fir'aun hanya  sekadar manusia biasa  tetapi  ia orang yang  lalim. Musa

mengetahui bahawa ia bukanlah anak dari Fir'aun. Beliau adalah salah seorang

dari Bani Israil. Beliau menyaksikan bagaimana pengawal-pengawal Fir'aun dan

para  pengikutnya  menindas  Bani  Israil.  Akhirnya,  Musa  tumbuh  besar  dan

mencapai kekuatannya.


Ketika para pengawal lalai darinya, Musa memasuki kota. Musa berjalan- jalan

di sekitar kota. Kemudian Musa mendapati seorang lelaki dari pengikut Fir'aun

yang  sedang berkelahi dengan  seseorang dari Bani  Israil. Lalu  seseorang  yang

lemah dari kedua orang itu meminta tolong kepadanya. Musa pun turut campur

dalam  urusan  itu.  Musa  mendorong  dengan  tangannya  seorang  lelaki  yang

berbuat  aniaya  itu.  Ternyata  Musa  membunuhnya.  Saat  itu  Musa  memang

terkenal  sebagai  orang  yang  kuat  sampai  pada  batas  di mana  dengan  sekali

pukul saja untuk melerai musuhnya, ia justru membunuhnya. Tentu Musa tidak

sengaja untuk membunuh orang laki-laki itu. Tetapi apa yang terjadi? Lelaki itu

tersungkur  dan  kemudian  mati.  Musa  berkata  kepada  dirinya:  Ini  adalah

perbuatan setan. Sesungguhnya ia adalah musuh yang menyesatkan dan nyata.

Kemudian  Musa  berdoa  kepada  Tuhannya  dan  berkata:  "Ya  Tuhanku,

sesungguhnya  aku  telah menganiaya  diriku maka  ampunilah  aku."  Allah  s.w.t

pun mengampuninya.  Dia Maha  Pengampun  dan Maha  Penyayang. Allah  s.w.t

berfirman:

"Dan  setelah Musa  sudah cukup umur dan  sempurna akalnya, Kami berikan

kepadanya  hikmah  kenabian  dan  pengetahuan.  Dan  demikianlah  Kami

memberi balasan kepada orang-orang yang berbuat baik.

Dan Musa masuk kekota  (Memphis)  ketika  penduduknya  sedang  lemah,  maka  didapatinya  di

dalam  kota  itu  dua  orang  laki-laki  yang  berkelahi;  yang  seorang  dari

golongannya  (Bani  Israil)  dan  seorang  lagi  dari  musuhnya  (kaum  Fir'aun).

Maka  orang  yang  dari  golongannya  meminta  pertolongan  darinya,  untuk

mengalahkan orang yang dari musuhnya lalu Musa meninjunya, dan matilah

musuhnya  itu.  Musa  berkata:  'Ini  adalah  perbuatan  setan.  Sesungguhnya

setan  itu  adalah  musuh  yang  menyesatkan  lagi  nyata  (permusuhannya).

Musa  berdoa:  'Ya  Tuhanku,  sesungguhnya  aku  telah  menganiaya  diriku

sendiri  kerana  itu  ampunilah  aku.'  Maka  Allah  mengampuninya,

sesungguhnya  Dialah  Yang  Maha  Pengampun  lagi  Maha  Penyayang.  Musa

berkata:  'Ya  Tuhanku,  demi  nikmat  yang  telah  Engkau  anugerahkan

kepadaku,  aku  sekali-kali  tiada  akan  menjadi  penolong  bagi  orang-orang

yang berdosa.'" (QS. al-Qashash: 14-17)


Kemudian  Nabi  Musa  menjadi  takut  di  tengah-tengah  kota  dan  merasa

terancam.  Dalam  ayat  itu  digambarkan  bagaimana  Nabi  Musa  merasakan

ketakutan  di mana  ia mengkhuatirkan  kejahatan  akan  datang  padanya  pada

setiap langkahnya, dan ia begitu sensitif melihat gerak-geri di sekitarnya. Nabi

Musa saat itu menampakkan kegoncangan jiwa yang dahsyat. Sebenarnya Nabi

Musa hanya  ingin mempertahankan dirinya  saat menolong  seseorang dari Bani

Israil.  Ketika  itu  Nabi  Musa  mendorong  dengan  tangannya  dan  bertujuan

memisahkan orang Mesir dari orang Israil tetapi ia justru membunuhnya.


Dalam  undang-undang  positif  dinyatakan  bahawa  pembunuhan  semacam  ini

dianggap  sebagai  pembunuhan  kerana  keteledoran  atau  kerana  kesalahan

bukan kerana faktor kesengajaan sehingga kerananya yang bersangkutan tidak

akan mendapatkan suatu hukuman yang berat. Biasanya orang yang melakukan

pembunuhan  tanpa  sengaja  akan  mendapatkan  keputusan  yang

meringankannya  kerana  ia  membunuh  tanpa  kesengajaan.  Tentu  kejadian

semacam ini tidak dapat dianggap sebagai pembunuhan dengan sengaja kerana

yang  bersangkutan  tidak  ingin  mencelakakan  orang  lain.  Nabi  Musa  tidak

memukul  orang  itu. Yang  ia  lakukan  hanya mendorongnya. Atau  dengan  kata

lain,  Nabi  Musa  hanya  sekadar  menyingkirkan  orang  tersebut.  Kita  akan

mengetahui  bahawa  Nabi  Musa  adalah  cermin  lain  dari  Nabi  Ibrahim.

Kedua-duanya  dari  kalangan  ulul  azmi,  tetapi  Nabi  Ibrahim  adalah  cermin

kesabaran dan kelembutan sementara Nabi Musa adalah cermin dari kekuatan

dan keperkasaan.


Musa menjadi  takut  dan  terancam  di  tengah-tengah  kota.  Beliau  berjanji  di

kemudian  hari  bahawa  beliau  tidak  akan  lagi menjadi  sahabat  orang-  orang

yang  berbuat  jahat.  Beliau  tidak  akan  lagi  terlibat  dalam  pertengkaran  dan

permusuhan  antara  sesama  penjahat.  Di  tengah-tengah  perjalanannya,  Musa

dikejutkan  ketika  melihat  orang  yang  ditolongnya  kelmarin  saat  ini  lagi-lagi

memanggilnya  dan  minta  tolong  padanya.  Lagi-  lagi  orang  itu  terlibat

permusuhan dan pertengkaran dengan seorang Mesir. Musa mengetahui bahawa

orang  Israil  ini  berbuat  aniaya.  Musa  mengetahui  bahawa  ia  termasuk  salah

seorang preman di  situ. Akhirnya, Musa berteriak di depan wajah orang  Israil

itu sambil berkata: "Sungguh ternyata engkau adalah orang yang jahat."


Musa  mengatakan  demikian  sambil  mendorong  keduanya  dan  ia  melerai

pertengkaran itu. Orang Israil itu mengira bahawa Musa akan mencelakakannya

maka  ia  diliputi  rasa  takut.  Sambil  meminta  kasih  sayang  kepada  Musa,  ia

berkata:  "Wahai Musa apakah engkau akan membunuhku  sebagaimana engkau

membunuh  orang  yang  kelmarin.  Apakah  engkau  ingin  menjadi  seorang

penguasa  di  muka  bumi  dan  tidak  ingin  menjadi  orang  yang  memperbaiki

bumi."  Ketika  mendengar  orang  Israil  yang  mengatakan  demikian,  Musa

berhenti  dan  amarahnya  mereda.  Musa  mengingat  apa  yang  dilakukannya

kelmarin dan bagaimana ia meminta ampun dan bertaubat serta berjanji untuk

tidak  menjadi  pembantu  orang-orang  yang  berbuat  jahat.  Musa  kemudian

kembali dan meminta ampun kepada Tuhannya.

Orang Mesir  yang  berkelahi  dengan  orang  Israil  itu mengetahui  bahawa Musa

adalah  pembunuh  orang  Mesir  yang  mayatnya  mereka  temukan  kelmarin.

Petugas  keamanan  Mesir  tidak  berhasil  menyingkap  kasus  pembunuhan  itu.

Akhirnya, rahsia Musa tersingkap lalu seorang lelaki Mesir yang beriman datang

dari  penjuru  kota.  Ia  membisikkan  kepada  Musa  bahawa  ada  suatu  rencana

untuk membunuhnya. Ia menasihati Musa agar meninggalkan Mesir secepatnya.


Allah s.w.t berfirman:

"kerana itu, jadilah Musa di kota itu merasa takut menunggu-nunggu dengan

khuatir  (akibat  perbuatannya),  maka  tiba-tiba  orang  yang  meminta

pertolongan  kelmarin  berteriak  meminta  pertolongan  kepadanya.  Musa

berkata  kepadanya:  'Sesungguhnya  kamu  benar-  benar  orang  yang  sesat

yang  nyata  (kesesatannya).  Maka  tat-kala  Musa  memegang  dengan  keras

orang yang menjadi musuh keduanya, musuhnya berkata:  'Hai Musa apakah

kamu  bermaksud  untuk  membunuhku,  sebagaimana  kamu  kelmarin  telah

membunuh  seorang  manusia?  Kamu  tidak  bermaksud  melainkan  hendak

menjadi orang yang berbuat sewenang-wenang di negeri  (ini), dan  tiadalah

kamu  hendak  menjadi  salah  seorang  dari  orang-orang  yang  mengadakan

perdamaian.' Dan datanglah  seorang  laki-laki dari ujung kota  tergesa-  gesa

seraya  berkata:  'Hai  Musa,  sesungguhnya  pembesar  sedang  berunding

tentang  kamu.  Sesungguhnya  aku  termasuk  orang-orang  yang  memberi

nasihat kepadamu.'" (QS. al-Qashash: 18-20)


Allah menyembunyikan  kepada  kita nama  laki-laki  yang datang mengingatkan

Musa  itu.  Tetapi  menurut  hemat  kami,  ia  adalah  seorang  lelaki  Mesir  yang

tentu memiliki  jabatan  penting.  Sesuai  dengan  ayat  tersebut,  ia mengetahui

adanya  persengkongkolan  untuk  menyingkirkan  Musa  dari  kedudukan  yang

tinggi.  Seandainya  ia  orang  yang  biasa-biasa  saja  maka  orang  itu  tidak

mengenalnya.  Orang  itu  mengetahui  bahawa  Musa  tidak  berhak  untuk

mendapatkan  hukum  bunuh  atas  dosanya.  Musa  membunuh  kerana  faktor

kesalahan, bukan kerana faktor kesengajaan. Kesalahan semacam itu menurut

undang-undang  Mesir  yang  dahulu  dihukum  dengan  penjara.  Lalu,  mengapa

timbul  keinginan  untuk  membunuh  Musa?  Kalau  kita  memperhatikan  nasihat

orang Mesir  itu terhadap Musa maka kita akan menemukan jawapannya. Yaitu

perkataannya:  "Para  pembesar  merencanakan  persekongkolan  untuk

menyingkirkanmu."


0 comments:

Posting Komentar