UCAPAN UNTUK PARA PEMBACA
Mukadimah Sirurr Asror
(Petikan surat Syeikh Abdul Qadir al-Jilani)
Sahabat-sahabatku yang dikasihi. Hati kamu adalah seumpama
cermin yang berkilat. Kamu mesti membersihkannya daripada debu dan kekotoran
yang menutupinya. Cermin hati kamu itu telah ditakdirkan untuk memancarkan
cahaya rahsia-rahsia Ilahi.
Bila cahaya dari “Allah adalah cahaya bagi semua langit dan
bumi…” mula menyinari ruang hati kamu, lampu hati kamu akan menyala. Lampu hati
itu “berada di dalam kaca, kaca itu sifatnya seumpama bintang berkilau-kilauan
terang benderang…” Kemudian kepada hati itu anak panah penemuan-penemuan suci
akan hinggap. Anak panah kilat akan mengeluarkan daripada awan petir maksud
“bukan dari timur atau barat, dinyalakan dari pohon zaitun yang diberkati…” dan
memancarkan cahaya ke atas pokok penemuan, sangat tulen, sangat lutsinar
sehingga ia “memancarkan cahaya walaupun tidak disentuh oleh api”. Kemudian
lampu makrifat (hikmah kebijaksanaan) akan menyala sendiri. Mana mungkin ia
tidak menyala sedangkan cahaya rahsia Allah menyinarinya?
Sekiranya cahaya rahsia Ilahi bersinar ke atasnya, langit
malam kepada rahsia-rahsia akan menjadi terang oleh ribuan bintang-bintang
“…dan berpandukan bintang-bintang (kamu) temui jalan (kamu)…”. Bukanlah bintang
yang memandu kita tetapi cahaya Ilahi. Lantaran Allah “…menghiaskan langit
rendah dengan keindahan bintang-bintang”. Sekiranya lampu rahsia-rahsia Ilahi
dinyalakan di dalam diri batin kamu yang lain akan datang secara sekaligus atau
beransur-ansur. Sebahagiannya kamu telah ketahui sebahagian yang lain akan kami
beritahu di sini. Baca, dengar, cuba fahamkan. Langit ketidaksedaran
(kelalaian) yang gelap akan dinyalakan oleh kehadiran Ilahi dan kedamaian serta
keindahan bulan purnama yang akan naik dari ufuk langit memancarkan “cahaya di
atas cahaya” berterusan meninggi di langit, melepasi peringkat yang ditentukan
sebagaimana yang Allah telah tentukan bagi kerajaan-Nya, sehingga ia bersinar
penuh kemuliaan di tengah-tengah langit, menghambat kegelapan kelalaian. “(Aku
bersumpah) demi malam apabila ia senyap sepi…dengan cuaca pagi yang cemerlang…”
malam ketidaksedaran kamu akan melihat terangnya hari siang. Kemudian kamu akan
menghirup air wangi kenangan dan “bertaubat di awal pagi” terhadap
ketidaksedaran (kelalaian) dan menyesali umur kamu yang dihabiskan di dalam
lena. Kamu akan mendengar nyanyian burung bulbul di pagi hari dan kamu akan
mendengarnya berkata:
Mereka tidur sedikit sahaja di malam hari dan pada awal pagi
mereka memohon keampunan Allah
Allah bimbangkan kepada cahaya-Nya sesiapa yang Dia
kehendaki.
Kemudian kamu akan melihat di ufuk langit peraturan Ilahi
akan matahari ilmu batin mula terbit. Ia adalah matahari kamu sendiri, Lantaran
kamu adalah “yang Allah beri petunjuk” dan kamu “berada pada jalan yang benar”
dan bukan “mereka yang Dia tinggalkan di dalam kesesatan”. Dan kamu akan
memahami rahsia:
Tidak diizinkan matahari mengejar bulan dan tidak pula malam
mendahului siang. Tiap sesuatu berjalan pada landasan (masing-masing).
Akhirnya ikatan akan terurai selaras dengan “perumpamaan yang
Allah adakan untuk insan dan Allah mengetahui tiap sesuatu”, dan tabir-tabir
akan terangkat dan kulit akan pecah, mendedahkan yang seni di bawah pada yang
kasar. Kebenaran akan membuka tutupan mukanya.
Semua ini akan bermula bila cermin hati kamu dipersucikan.
Cahaya rahsia-rahsia Ilahi akan memancar Padanya jika kamu berhajat dan
bermohon kepada-Nya, daripada-Nya, dengan-Nya.
PENGENALAN
Segala puji dan puja untuk Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih
lagi Maha Penyayang. Dia yang mengumpul segala pengetahuan di dalam Zat-Nya dan
Dia jualah Pencipta segala pengetahuan dengan keabadian. Segala kewujudan
bersumberkan Wujud-Nya. Segala puji bagi
Allah lantaran Dia menghantarkan Quran yang mulia yang mengandungi di dalamnya
sebab-sebab ia diturunkan iaitu untuk memperingatkan manusia tentang Allah.
Dihantarkan-Nya kepada pembimbing yang memandu manusia pada jalan yang benar
dengan yang paling Perkasa di antara agama-agama. Selawat dan salam ke atas
Nabi Muhammad s.a.w yang tidak diajar oleh makhluk tetapi diajar oleh-Nya
sendiri. Baginda s.a.w adalah nabi-Nya yang terakhir, penyambung terakhir pada
rantaian kenabian yang diutus kepada dunia yang sedang hanyut di dalam huru
hara, yang paling mulia di kalangan nabi-nabi-Nya, dimuliakan dengan kitab suci
yang paling suci dan paling mulia. Keturunan baginda s.a.w adalah pembimbing
bagi orang-orang yang mencari. Sahabat-sahabat baginda s.a.w adalah pilihan
dari kalangan orang yang baik-baik dan murah hati. Semoga kesejahteraan dan
keberkatan yang melimpah-limpah dikurniakan kepada ruh-ruh mereka.
Tentu sekali yang paling berharga di antara yang berharga,
paling tinggi, permata yang tidak ternilai, barang perniagaan yang paling
menguntungkan manusia, adalah ilmu pengetahuan. Hanya dengan hikmah
kebijaksanaan kita boleh mencapai keesaan Allah, Tuhan sekalian alam. Hanya
dengan hikmah kebijaksanaan kita boleh mengikuti rasul-rasul-Nya dan
nabi-nabi-Nya. Orang yang berpengetahuan, yang bijaksana, adalah hamba-hamba
Allah yang tulen yang Dia pilih untuk menerima perutusan Ilahi. Dia lebihkan
mereka daripada yang lain semata-mata dengan kebaikan rahmat-Nya yang Dia
curahkan kepada mereka. Mereka adalah pewaris nabi-nabi, pembantu-pembantu
mereka, yang dipilih oleh rasul-rasul-Nya untuk menjadi khalifah kepada
sekalian manusia. Mereka berhubungan dengan nabi-nabi dengan perasaan yang amat
seni dan kebijaksanaan yang sangat tinggi.
Allah Yang Maha Tinggi memuji orang-orang yang memiliki
hikmah kebijaksanaan:
“Kemudian Kami wariskan Kitab itu kepada mereka yang Kami
pilih daripada hamba-hamba Kami, tetapi sebahagian daripada mereka menganiayai
diri mereka sendiri, dan sebahagian daripada mereka cermat, dan sebahagian
daripada mereka ke hadapan dalam kebajikan-kebajikan dengan izin Allah, yang
demikian adalah kurniaan yang besar”. (Surah Fatir, ayat 32).
Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Pemegang hikmah kebijaksanaan
adalah pewaris nabi-nabi. Penduduk langit mengasihi mereka dan di atas muka
bumi ini ikan-ikan di laut bertasbih untuk mereka hingga kepada hari kiamat”.
Dalam ayat lain Allah Yang Maha Tinggi berfirman:
“Tidak takut kepada Allah daripada hamba-hamba-Nya
melainkan orang-orang yang berilmu Pengetahuan” (Surah Fatir, ayat 28).
Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Pada hari pembalasan, Allah
akan mengumpulkan sekalian manusia, kemudian mengasingkan yang berilmu di
antara mereka dan berkata kepada mereka: ‘Wahai orang-orang yang berilmu. Aku
kurniakan kepada kamu ilmu-Ku kerana Aku mengenali kamu. Tidak aku kurniakan
hikmah kebijaksanaan kepada kamu untuk Aku hukumkan kamu pada hari ini.
Masuklah ke dalam syurga-syurga-Ku. Aku telah ampunkan kamu’ ”.
Segala puji milik Allah, Tuhan sekalian alam lantaran Dia
kurniakan makam yang tinggi kepada hamba-hamba-Nya yang taat dan memelihara
mereka daripada dosa dan menyelamatkan mereka daripada diseksa. Dia berkati
ahlul hikmah dengan menghampiri mereka.
Sebahagian daripada murid-murid kami meminta supaya kami
sediakan sebuah buku yang memadai buat mereka. Sesuai dengan permintaan dan
keperluan mereka kami siapkan buku yang ringkas ini Semoga ia dapat mengubati
dan memuaskan mereka serta yang lain juga. Kami namakan buku ini “Sirr al-asrar
fi ma yahtaju Ilahi al-abrar” atau “rahsia dalam rahsia-rahsia yang
Kebenarannya sangat diperlukan”. Dalam pekerjaan ini kenyataan di dalam
kepercayaan dan perjalanan kami dibukakan. Setiap orang memerlukannya.
Dalam menyampaikan hasil kerja ini kami bahagikannya kepada
24 bab kerana terdapat 24 huruf di dalam pengakuan scui “La ilaha illah Llah,
Muhammadun rasulu Llah” dan juga terdapat 24 jam dalam satu hari.
PERMULAAN PENCIPTAAN
Semoga Allah s.w.t memberikan kamu kejayaan di dalam
amalan-amalan kamu yang disukai-Nya dan Semoga kamu memperolehi keredaan-Nya.
Fikirkan, tekankan kepada pemikiran kamu dan fahamkan apa yang aku katakan.
Allah Yang Maha Tinggi pada permulaannya menciptakan cahaya
Muhammad daripada cahaya suci Keindahan-Nya. Dalam hadis Qudsi Dia berfirman:
“Aku ciptakan ruh Muhammad daripada cahaya Wajah-Ku”.
Ini dinyatakan juga oleh Nabi Muhammad s.a.w dengan
sabdanya: “Mula-mula Allah ciptakan ruhku. Pada permulaannya diciptakan-Nya
sebagai ruh suci”.
“Mula-mula Allah ciptakan qalam”.
“Mula-mula Allah ciptakan akal”.
Apa yang dimaksudkan sebagai ciptaan permulaan itu ialah
ciptaan hakikat kepada Nabi Muhammad s.a.w, Kebenaran tentang Muhammad yang
tersembunyi. Dia juga diberi nama yang indah-indah. Dia dinamakan nur, cahaya
suci, kerana dia dipersucikan dari kegelapan yang tersembunyi di bawah sifat
jalal Allah. Allah Yang Maha Tinggi berfirman:
“Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah, cahaya
dan kitab yang menerangkan”. (Al-Maaidah, ayat 15)
Dia dinamakan akal yang meliputi (akal universal) kerana dia
telah melihat dan mengenali segala-galanya. Dia dinamakan qalam kerana dia
menyebarkan hikmah dan ilmu dan dia mencurahkan ilmu ke dalam huruf-huruf.
Roh Muhammad adalah zat atau hakikat kepada segala kejadian,
permulaan dan kenyataan alam maya. Baginda s.a.w menyatakan hal ini dengan
sabdanya, “Aku daripada Allah dan sekalian yang lain daripadaku”. Allah Yang
Maha Tinggi menciptakan sekalian roh-roh daripada roh baginda s.a.w di dalam
alam kejadian yang pertama, dalam bentuk yang paling baik. ‘Muhammad’ adalah
nama kepada sekalian kemanusiaan di dalam alam arwah. Dia adalah sumber, asal
usul dan kediaman bagi sesuatu dan segala-galanya.
Empat ribu tahun selepas diciptakan cahaya Muhammad, Allah
ciptakan arasy daripada cahaya mata Muhammad. Dia ciptakan makhluk yang lain
daripada arasy. Kemudian Dia hantarkan roh-roh turun kepada peringkat
penciptaan yang paling rendah, kepada alam kebendaan, alam jirim dan badan.
“Kemudian Kami turunkan ia kepada peringkat yang paling
rendah”. (Surah Tin, ayat 15)
Dia hantarkan cahaya itu daripada tempat ia diciptakan, dari
alam lahut, iaitu alam kenyataan bagi Zat Allah, bagi keesaan, bagi wujud
mutlak, kepada alam nama-nama Ilahi, kenyataan sifat-sifat Ilahi, alam bagi
akal asbab kepunyaan roh yang meliputi (roh universal). Di sana Dia pakaikan
roh-roh itu dengan pakaian cahaya. Roh-roh ini dinamakan ‘roh pemerintah’.
Dengan berpakaian cahaya mereka turun kepada alam malaikat. Di sana mereka
dinamakan ‘roh rohani’. Kemudian Dia arahkan mereka turun kepada alam kebendaan,
alam jirim, air dan api, tanah dan angin dan mereka menjadi ‘roh manusia’.
Kemudian daripada dunia ini Dia ciptakan tubuh yang berdaging, berdarah.
“Kemudian Kami jadikan kamu dan kepadanya kamu akan
dikembalikan dan daripadanya kamu akan dibangkitkan sekali lagi”. (Surah Ta Ha,
ayat 55)
Selepas peringkat-peringkat ini Allah memerintahkan roh-roh
supaya memasuki badan-badan dan dengan kehendak-Nya mereka pun masuk.
“Maka apabila Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiup
padanya roh-Ku…”. (Surah Shad, ayat 72)
Sampai masanya
roh-roh itu terikat dengan badan, dengan darah dan daging dan lupa kepada asal
usul kejadian dan perjanjian mereka. Mereka lupa tatkala Allah ciptakan mereka
pada alam arwah Dia telah bertanya kepada mereka:
“Adakah aku Tuhan kamu? Mereka telah menjawab:Iya, bahkan!.”
Mereka lupa kepada ikrar mereka. Mereka lupa kepada asal
usul mereka, lupa juga kepada jalan untuk kembali kepada tempat asal mereka.
Tetapi Allah Maha Penyayang, Maha Pengampun, sumber kepada segala keselamatan
dan pertolongan bagi sekalian hamba-hamba-Nya. Dia mengasihani mereka lalu Dia
hantarkan kitab-kitab suci dan rasul-rasul kepada mereka untuk mengingatkan
mereka tentang asal usul mereka.
“Dan Sesungguhnya Kami telah utuskan Musa (membawa)
ayat-ayat Kami (sambil Kami mengatakan): hendaklah kamu keluarkan kaum kamu
dari kegelapan kepada cahaya, dan ingatkan mereka kepada hari-hari Allah”.
(Surah Ibrahim, ayat 5)
Iaitu ‘ingatkan roh-roh tentang hari-hari di mana mereka
tidak terpisah dengan Allah’.
Ramai rasul-rasul telah datang ke dunia ini, melaksanakan
tugas mereka dan kemudian meninggalkan dunia ini. Tujuan semua itu adalah
membawa kepada manusia perutusan, peringatan serta menyedarkan manusia dari
kelalaian mereka. Tetapi mereka yang mengingati-Nya, yang kembali kepada-Nya,
manusia yang ingin kembali kepada asal usul mereka, menjadi semakin berkurangan
dan terus berkurangan ditelan zaman.
Nabi-nabi terus diutuskan dan perutusan suci berterusan
sehingga muncul roh Muhammad yang mulia, yang terakhir di kalangan nabi-nabi,
yang menyelamatkan manusia daripada kehancuran dan kelalaian. Allah Yang Maha
Tinggi mengutuskannya untuk membuka mata
manusia iaitu membuka mata hati yang ketiduran. Tujuannya ialah mengejutkan
manusia dari kelalaian dan ketidaksedaran dan untuk menyatukan mereka dengan
keindahan yang abadi, dengan penyebab, dengan Zat Allah. Allah berfirman:
“Katakan: Inilah jalanku yang aku dan orang-orang yang
mengikuti daku kepada Allah dengan pandangan yang jelas (basirah)”. (Surah
Yusuf, ayat 108).
Ia menyatakan jalan Nabi Muhammad s.a.w. Baginda s.a.w dalam
menunjukkan tujuan kita telah bersabda, “Sahabat-sahabatku adalah umpama
bintang di langit. Sesiapa daripada mereka yang kamu ikuti kamu akan temui
jalan yang benar”.
Pandangan yang jelas (basirah) datangnya daripada mata
kepada roh. Mata ini terbuka di dalam jantung hati orang-orang yang hampir
dengan Allah, yang menjadi sahabat Allah. Semua ilmu di dalam dunia ini tidak
akan mendatangkan pandangan dalam (basirah). Seseorang itu memerlukan
pengetahuan yang datangnya daripada alam ghaib yang tersembunyi pengetahuan
yang mengalir daripada kesedaran Ilahi.
“Dan Kami telah
ajarkan kepadanya satu ilmu dari sisi Kami (ilmu laduni)”. (Surah Kahfi,
ayat 65).
Apa yang perlu seseorang lakukan ialah mencari orang yang
mempunyai pandangan dalam (basirah) yang mata hatinya celik, dan cetusan serta
perangsang daripada orang yang seperti ini adalah perlu. Guru yang demikian,
yang dapat memupuk pengetahuan orang lain, mestilah seorang yang hampir dengan
Allah dan berupaya menyaksikan alam mutlak.
Wahai anak-anak Adam, saudara-saudara dan saudari-saudari!
Bangunlah dan bertaubatlah kerana melalui taubat kamu akan memohon kepada Tuhan
agar dikurniakan-Nya kepada kamu hikmah-Nya. Berusaha dan berjuanglah. Allah
memerintahkan:
“Dan berlumba-lumbalah kepada keampunan Tuhan kamu dan
syurga yang lebarnya (seluas) langit dan bumi, yang disediakan untuk
orang-orang yang berbakti. Yang menderma di waktu senang dan susah, dan menahan
marah, dan memaafkan manusia, dan Allah kasih kepada mereka yang berbuat
kebajikan”. (Surah Imraan, ayat 133 & 134).
Masuklah kepada jalan itu dan bergabunglah dengan kafilah
kerohanian untuk kembali kepada Tuhan kamu. Pada satu masa nanti jalan tersebut
tidak dapat dilalui lagi dan pengembara pada jalan tersebut tidak ada lagi.
Kita tidak datang ke bumi ini untuk merosakkan dunia ini. Kita dihantar ke mari
bukan untuk makan, minum dan berak. Roh penghulu kita menyaksikan kita. Baginda
s.a.w berdukacita melihat keadaan kamu. Baginda
s.a.w telah mengetahui apa yang akan berlaku kemudian hari apabila
baginda s.a.w bersabda, “Dukacitaku adalah untuk umat yang aku kasihi yang akan
datang kemudian”.
Apa sahaja yang datang kepada kamu datang dalam keadaan
salah satu bentuk, secara nyata atau tersembunyi; nyata dalam bentuk peraturan
syarikat dan tersembunyi dalam bentuk hikmah kebijaksanaan atau makrifat. Allah
Yang Maha Tinggi memerintahkan kita supaya mensejahterakan zahir kita dengan
mematuhi peraturan syarikat dan meletakkan batin kita dalam keadaan yang baik
dan teratur dengan memperolehi hikmah kebijaksanaan atau makrifat. Bila zahir
dan batin kita menjadi satu dan hikmah kebijaksanaan atau makrifat dengan
peraturan agama (syarikat) bersatu, seseorang itu sampai kepada makam yang
sebenarnya (hakikat).
“Dia alirkan dua laut, padahal kedua-duanya bertemu. Antara
dua itu ada dinding yang kedua-duanya tidak mampu melewatinya”. (Surah Imraan,
ayat 19 & 20).
Kedua-duanya mesti menjadi satu. Kebenaran atau hakikat
tidak akan diperolehi dengan hanya menggunakan pengetahuan melalui pancaindera
dan deria-deria tentang alam kebendaan. Dengan cara tersebut tidak mungkin
mencapai matlamat, sumber, iaitu Zat. Ibadat dan penyembahan memerlukan
kedua-duanya iaitu peraturan syarikat dan makrifat. Allah berfirman tentang ibadat:
“Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk
mengabdikan diri kepada-Ku”. (Surah Dzaariyat, ayat 56).
Dalam lain perkataan, ‘mereka diciptakan supaya mengenali
Daku’. Jika seseorang tidak mengenali-Nya bagaimana dia boleh memuji-Nya dengan
sebenar-benarnya, meminta pertolongan-Nya dan berkhidmat kepada-Nya?
Makrifat yang diperlukan bagi mengenali-Nya boleh dicapai
dengan menyingkap tabir hitam yang menutupi cermin hati seseorang,
menyucikannya sehingga bersih dan menggilapkannya sehingga bercahaya. Kemudian
perbendaharaan keindahan yang tersembunyi akan memancar pada rahsia cermin
hati.
Allah Yang Maha Tinggi telah berfirman melalui rasul-Nya:
“Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku suka
dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali”.
Tujuan suci diciptakan manusia ialah supaya mereka mengenali
Allah, memperolehi makrifat.
Ada dua peringkat makrifat yang suci. Seseorang itu perlu
mengenali sifat-sifat Allah dan dalil-dalil yang menjadi kenyataan atau
penzahiran bagi sifat-sifat tersebut. Satu lagi ialah mengenali Zat Allah. Di
dalam mengenali sifat-sifat Allah manusia secara zahirnya dapat menikmati
kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat. Makrifat yang memimpin kepada Zat Allah
tidak diperolehi dengan diri zahir manusia. Ia terjadi di dalam jiwa atau roh
suci manusia yang berada di dalam dirinya yang zahir ini.
“Dan Kami telah perkuatkan dia (Isa) dengan roh kudus”.
(Surah Baqarah, ayat 87).
Orang yang mengenali Zat Allah menemui kuasa ini melalui roh
kudus (suci) yang dikurniakan kepada mereka.
Kedua-dua makrifat tersebut diperolehi dengan hikmah
kebijaksanaan yang mempunyai dua aspek; hikmah kebijaksanaan kerohanian yang di
dalam dan pengetahuan zahir tentang benda-benda nyata. Kedua-duanya diperlukan
untuk mendapatkaan kebaikan. Nabi s.a.w bersabda, “Pengetahuan ada dua
bahagian. Satu pada lidah yang menjadi dalil tentang kewujudan Allah, satu lagi
di dalam hati manusia. Inilah yang diperlukan bagi melaksanakan harapan kita”.
Pada peringkat permulaannya seseorang itu memerlukan
pengetahuan syarikat. Ini memerlukan pendidikan yang mengenalkan dalil-dalil
luar tentang Zat Allah yang menyata di dalam alam sifat-sifat dan nama-nama
ini. Apabila bidang ini telah sempurna sampailah giliran pendidikan kerohanian
tentang rahsia-rahsia, di mana seseorang itu masuk ke dalam bidang makrifat
yang murni untuk mengetahui yang sebenarnya (hakikat). Pada peringkat yang
pertama seseorang itu mestilah meninggalkan segala-galanya yang tidak
dipersetujui oleh syariat malah, kesilapan di dalam melakukan perbuatan yang
baik mestilah dihapuskan. Perbuatan yang baik mestilah dilakukan dengan cara
yang betul, sebagaimana keperluan pada jalan sufi. Keadaan ini boleh dicapai
dengan melatihkan diri dengan melakukan perkara-perkara yang tidak dipersetujui
oleh ego diri sendiri dan melakukan amalan yang bertentangan dengan kehendak
hawa nafsu. Berhati-hatilah di dalam beramal agar amalan itu dilakukan bukan
untuk dipertontonkan atau diperdengarkan kepada orang lain. Semuanya mestilah
dilakukan semata-mata kerana Allah, demi mencari keredaan-Nya. Allah berfirman:
“Barangsiapa berharap menemui Tuhannya, hendaklah dia
mengerjakan amal salih dan janganlah dia mempersekutukan sesuatu dengan Allah
dalam ibadatnya kepada Tuhannya”. (Surah Kahfi, ayat 110).
Apa yang dihuraikan sebagai daerah makrifat itu adalah tahap
penghabisan bagi daerah kejadian yang pertama. Ia adalah permulaan dan
merupakan rumah yang setiap orang kembali ke sana. Di samalah roh suci
dijadikan. Apa yang dimaksudkan dengan roh suci adalah roh insan. Ia dijadikan
dalam bentuk yang paling baik.
Kebenaran atau hakikat tersebut telah ditanam di
tengah-tengah hati sebagai amanah Allah, diamanahkan kepada manusia agar
disimpan dengan selamat. Ia bangkit dan menyata melalui taubat yang
sungguh-sungguh dan usaha sebenar mempelajari agama. Keindahannya akan memancar
ke permukaan apabila seseorang itu mengingati Allah terus menerus, mengulangi
kalimah “La ilaha illah Llah”. Pada mulanya kalimah ini diucapkan dengan lidah.
Bila hati sudah hidup ia diucapkan di dalam, dengan hati.
Sufi menggambarkan keadaan kerohanian yang demikian dengan
menganggapnya sebagai bayi, iaitu bayi yang lahir di dalam hati, dibela dan
dibesarkan di sana. Hati memainkan peranan seperti ibu, melahirkannya,
menyusun, memberi makan dan memeliharanya. Jika anak-anak diajarkan kepakaran
keduniaan untuk kebaikannya, bayi hati pula diajarkan makrifat rohani.
Sebagaimana kanak-kanak bersih daripada dosa, bayi hati adalah tulen, bebas
daripada kelalaian, ego dan ragu-ragu. Kesucian bayi biasanya menyata dalam
bentuk zahir yang cantik. Dalam mimpi, kesucian dan ketulenan bayi hati muncul
dalam rupa malaikat. Manusia berharap mendapat ganjaran syurga sebagai balasan
kepada perbuatan baik tetapi hadiah-hadiah yang didatangi dari syurga
didatangkan ke mari melalui tangan-tangan bayi hati.
“Dalam kebun-kebun kenikmatan…melayani mereka anak-anak muda
yang tidak berubah keadaan mereka”. (Surah Waqi’ah, ayat 12 – 17 ).
“Melayani mereka adalah anak-anak muda laksana mutiara yang
tersimpan”. (Surah Tur, ayat 24).
Mereka adalah anak-anak kepada hati, menurut yang diilhamkan
kepada sufi, dipanggil anak-anak kerana keelokan dan ketulenan mereka.
Keindahan dan ketulenan mereka menyata dalam kewujudan zahir, dalam darah
daging, dalam bentuk manusia. Oleh kerana keelokan dan kelembutan sifatnya ia
dinamakan anak-anak hati, tetapi dia adalah manusia sejati yang mampu mengubah
bentuk kejadian atau ciptaan kerana dia berhubung erat dengan Pencipta sendiri.
Dia adalah wakil sebenar kemanusiaan. Di dalam kesedarannya tidak ada sesuatu
malah dia tidak melihat dirinya sebagai sesuatu. Tiada hijab, tiada halangan di
antara kewujudannya dengan Zat Allah.
Nabi Muhammad s.a.w menggambarkan suasana demikian
sebagaimana sabda baginda s.a.w, “Ada masa aku dengan Allah di mana tiada
malaikat yang hampir dan tidak juga nabi yang diutus”. Maksud ‘nabi’ di sini
ialah kewujudan lahiriah yang sementara bagi Rasulullah s.a.w sendiri. Malaikat
yang paling hampir dengan Allah ialah cahaya suci Muhammad s.a.w, kejadian
pertama. Dalam suasana kerohanian itu baginda s.a.w sangat hampir dengan Allah
sehingga wujud zahirnya dan rohnya tidak berkesempatan menghijabkannya dengan
Allah. Baginda s.a.w menggambarkan lagi suasana demikian, “Ada syurga Allah
yang tidak ada mahligai dan taman-taman atau sungai madu dan susu, syurga yang
di dalamnya seseorang hanya menyaksikan Wajah Allah Yang Maha Suci”. Allah
s.w.t berfirman:
“Beberapa muka pada hari itu berseri-seri. Kepada Tuhannya
dia memandang”. (Surah Qiamat, ayat 22 & 23).
Pada suasana atau makam tersebut jika seseorang makhluk
termasuklah malaikat mendekatinya kewujudan badannya akan terbakar menjadi abu.
Allah s.w.t berfirman melalui rasul-Nya:
“Jika Aku bukakan penutup sifat keperkasaan-Ku dengan bukaan
yang sangat sedikit sahaja, semua akan terbakar sejauh yang dilihat oleh
pandangan-Ku”.
Jibrail yang menemani Nabi Muhamamd s.a.w pada malam mikraj,
apabila sampai di Sidratul Muntaha, telah mengatakan jika dia melangkah satu
langkah sahaja lagi dia akan terbakar menjadi abu.
MANUSIA KEMBALI KE KAMPUNG HALAMAN, KEPADA ASAL
USUL / PERMULAAN MEREKA
Manusia dipandang daripada dua sudut; wujud lahiriah dan
wujud rohani. Dalam segi kewujudan lahiriah keadaan kebanyakan manusia adalah
berlebih kurang sahaja di antara satu sama lain. Oleh yang demikian peraturan
kemanusiaan yang umum boleh digunakan untuk sekalian manusia bagi urusan
lahiriah mereka. Dalam sudut kewujudan
rohani yang tersembunyi di sebalik wujud lahiriah, setiap manusia adalah
berbeza. Jadi, peraturan yang khusus mengenai diri masing-masing diperlukan.
Manusia boleh kembali kepada asalnya dengan mengikuti
peraturan umum, dengan mengambil langkah-langkah tertentu. Dia mestilah
mengambil peraturan agama yang jelas dan mematuhinya. Dengan demikian dia boleh
maju ke hadapan. Dia boleh meningkat dari satu peringkat kepada peringkat yang
lebih tinggi sehingga dia sampai dan memasuki jalan atau peringkat kerohanian,
masuk ke daerah makrifat. Peringkat ini sangat tinggi dan dipuji oleh
Rasulullah s.a.w, “Ada suasana yang semua dan segala-galanya berkumpul di sana
dan ia adalah makrifat yang murni”.
Untuk sampai ke peringkat tersebut Perlulah dibuang
kepura-puraan dan kepalsuan yang melakukan kebaikan kerana menunjuk-nunjuk.
Kemudian dia perlu menetapkan tiga matlamat. Tiga matlamat tersebut sebenarnya
adalah tiga jenis syurga. Yang pertama dinamakan Ma’wa – syurga tempat kediaman
yang aman. Ia adalah syurga duniawi. Kedua, Na’im – taman keredaan Allah dan
kurniaan-Nya kepada makhluk-Nya. Ia adalah syurga di dalam alam malaikat.
Ketiga dinamakan Firdaus – syurga alam tinggi. Ia adalah syurga pada alam
kesatuan akal asbab, rumah kediaman bagi roh-roh, medan bagi nama-nama dan
sifat-sifat. Kesemua ini adalah balasan yang baik, keelokan Allah yang manusia
berjasad akan nikmati dalam usahanya sepanjang tiga peringkat ilmu pengetahuan
yang berturut-turut; usaha mematuhi peraturan syariat; usaha menghapuskan yang
berbilang-bilang pada dirinya, melawan penyebab yang menimbulkan suasana
berbilang-bilang itu, iaitu ego diri sendiri, bagi mencapai peringkat penyatuan
dan kehampiran dengan Pencipta; akhirnya usaha untuk mencapai makrifat, di mana
dia mengenali Tuhannya. Peringkat pertama dinamakan syariat, kedua tarekat dan
ketiga makrifat.
Nabi Muhammad s.a.w menyimpulkan keadaan-keadaan tersebut
dengan sabda baginda s.a.w, “Ada suasana di mana semua dan segala-galanya
dikumpulkan dan ia adalah hikmah kebijaksanaan (makrifat)”. Baginda s.a.w juga
bersabda, “Dengannya seseorang mengetahui kebenaran (hakikat), yang berkumpul
di dalamnya sebab-sebab dan semua kebaikan. Kemudian seseorang itu mesti
bertindak atas kebenaran (hakikat) tersebut. Dia juga perlu mengenali kepalsuan
dan bertindak ke atasnya dengan meninggalkan segala yang demikian”. Baginda
s.a.w mendoakan, “Ya Allah, tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan
pilihan kami mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang
tidak benar dan permudahkan kami meninggalkannya”. Orang yang kenal dirinya dan
menentang keinginannya yang salah dengan segala kekuatannya akan sampai kepada
mengenali Tuhannya dan akan menjadi taat kepada kehendak-Nya.
Semua ini adalah peraturan umum yang mengenai diri zahir
manusia. Kemudian ada pula aspek diri rohani atau diri batin manusia yang
merupakan insan yang tulen, suci bersih dan murni. Maksud dan tujuan diri ini
hanya satu iaitu kehampiran secara keseluruhan kepada Allah s.w.t. Satu cara
sahaja untuk mencapai suasana yang demikian, iaitu pengetahuan tentang yang
sebenarnya (hakikat). Di dalam daerah wujud penyatuan mutlak, pengetahuan ini
dinamakan kesatuan atau keesaan.
Matlamat pada jalan tersebut harus diperolehi di dalam
kehidupan ini. Di dalam suasana itu tiada beza di antara tidur dengan jaga
kerana di dalam tidur roh berkesempatan membebaskan dirinya untuk kembali
kepada asalnya, alam arwah, dan dari sana kembali semula ke sini dengan membawa
berita-berita dari alam ghaib. Fenomena ini dinamakan mimpi. Dalam keadaan
mimpi ia berlaku secara sebahagian-bahagian. Ia juga boleh berlaku secara
menyeluruh seperti israk dan mikraj Rasulullah s.a.w. Allah berfirman:
“Allah memegang jiwa-jiwa ketika matinya dan yang tidak
mati, dalam tidurnya, lalu Dia tahan yang dihukumkan mati atasnya dan Dia
lepaskan yang lain”. (Surah Zumaar, ayat 42).
Nabi s.a.w bersabda, “Tidur orang alim lebih baik daripada
ibadat orang jahil”. Orang alim adalah orang yang telah memperolehi pengetahuan
tentang hakikat atau yang sebenar, yang tidak berhuruf, tidak bersuara.
Pengetahuan demikian diperolehi dengan terus menerus berzikir nama keesaan Yang
Maha Suci dengan lidah rahsia. Orang alim adalah orang yang zat dirinya
ditukarkan kepada cahaya suci oleh cahaya keesaan. Allah berfirman melalui
rasul-Nya:
“Insan adalah rahsia-Ku dan Aku rahsianya. Pengetahuan batin
tentang hakikat roh adalah rahsia kepada rahsia-rahsia-Ku. Aku campakkan ke
dalam hati hamba-hamba-Ku yang baik-baik dan tiada siapa tahu Keadaannya
melainkan Aku.”
“Aku adalah sebagaimana hamba-Ku mengenali Daku. Bila dia
mencari-Ku dan ingat kepada-Ku, Aku besertanya. Jika dia mencari-Ku di dalam,
Aku mendapatkannya dengan Zat-Ku. Jika dia ingat dan menyebut-Ku di dalam
jemaah yang baik, Aku ingat dan menyebutnya di dalam jemaah yang lebih baik”.
Segala yang dikatakan di sini jika berhasrat mencapainya
perlulah melakukan tafakur – cara mendapatkaan pengetahuan yang demikian jarang
digunakan oleh orang ramai. Nabi s.a.w bersabda, “Satu saat bertafakur lebih
bernilai daripada satu tahun beribadat”. “Satu saat bertafakur lebih bernilai
daripada tujuh puluh tahun beribadat”. “Satu saat bertafakur lebih bernilai
daripada seribu tahun beribadat”.
Nilai sesuatu amalan itu tersembunyi di dalam hakikat kepada
yang sebenarnya. Perbuatan bertafakur di sini nampaknya mempunyai nilai yang
berbeza.
Sesiapa merenungi sesuatu perkara dan mencari penyebabnya
dia akan mendapati setiap bahagian mempunyai bahagian-bahagian sendiri dan dia
juga mendapati setiap satu itu menjadi penyebab kepada berbagai-bagai perkara
lain. Renungan begini bernilai satu tahun ibadat.
Sesiapa merenungi kepada pengabdiannya dan mencari penyebab
dan alasan dan dia dapat mengetahui yang demikian, renungannya bernilai lebih
daripada tujuh puluh tahun ibadat.
PENURUNAN MANUSIA KE PERINGKAT RENDAH YANG
PALING BAWAH
Allah Yang Maha Tinggi menciptakan roh suci sebagai ciptaan
yang paling sempurna, yang pertama diciptakan, di dalam alam kewujudan mutlak
bagi Zat-Nya. Kemudian Dia berkehendak menghantarkannya kepada alam rendah.
Tujuan Dia berbuat demikian ialah bagi mengajar roh suci mencari jalan kembali
kepada yang sebenar di tahap Maha Kuasa, mencari kedudukannya yang dahulu yang
hampir dan akrab dengan Allah. Dihantarkan-Nya roh suci kepada perhentian
utusan-utusan-Nya, wali-wali-Nya, kekasih-kekasih dan sahabat-sahabat-Nya.
Dalam perjalanannya, Allah menghantarkannya mula-mula kepada kedudukan akal
asbab bagi keesaan, bagi roh universal, alam nama-nama dan sifat-sifat Ilahi,
alam hakikat kepada Muhammad s.a.w. Roh suci memiliki dan membawa
bersama-samanya benih kesatuan. Apabila melalui alam ini ia dipakaikan cahaya
suci dan dinamakan ‘roh sultan’. Apaabila melalui alam malaikat yang menjadi
perantaraan kepada mimpi-mimpi, ia mendapat nama ‘roh perpindahan’. Bila
akhirnya ia turun kepada dunia kebendaan ini ia dibaluti dengan daging yang
Allah ciptakan untuk kesesuaian makhluk-Nya. Ia dibaluti oleh jirim yang kasar
bagi menyelamatkan dunia ini kerana dunia kebendaan jika berhubung secara
langsung dengan roh suci maka dunia kebendaan akan terbakar menjadi abu. Dalam
hubungannya dengan dunia ini ia dikenali sebagai kehidupan, roh manusia.
Tujuan roh suci dihantar ke tempat ciptaan yang paling
rendah ini ialah supaya ia mencari jalan kembali kepada kedudukannya yang asal,
makam kehampiran, ketika ia masih di dalam bentuk berdaging dan bertulang ini.
Ia sepatutnya datang ke alam benda yang kasar ini, dan dengan melalui hatinya yang
berada di dalam mayat ini, menanamkan benih kesatuan dan menunbuhkan pokok
keesaan di dalam dunia ini. Akar pokok masih berada pada tempat asalnya.
Dahannya memenuhi ruang kebahagiaan, dan di sana demi keredaan Allah,
mengeluarkan buah kesatuan. Kemudian di dalam bumi hati roh itu menanamkan
benih agama dan bercita-cita menumbuhkan pokok agama agar diperolehi buahnya,
tiap satunya akan menaikkannya kepada peringkat yang lebih hampir dengan Allah.
Allah membuatkan jasad-jasad atau tubuh-tubuh untuk dimasuki
oleh roh-roh dan bagi roh-roh ini masing-masing mempunyai nama yang
berbeza-beza. Dia bena ruang penyesuaian di dalam tubuh. Diletakkan-Nya roh
manusia, roh kehidupan di antara daging dan darah. Diletakkan-Nya roh suci di
tengah-tengah hati, di mana dibena ruang bagi jirim yang sangat seni untuk
menyimpan rahsia di antara Allah dengan hamba-Nya. Roh-roh ini berada pada
tempat yang berbeza-beza dalam tubuh, dengan tugas yang berbeza, urusan yang
berbeza, masing-masing umpama membeli dan menjual barang yang berlainan,
mendapat faedah yang berbeza. Perniagaan mereka sentiasa membawakan kepada
mereka banyak manfaat dalam bentuk nikmati dan rahmat Allah.
“Daripada apa yang Kami berikan kepada mereka, secara
sembunyi atau terang-terang, (mereka) mengharapkan perniagaan yang tidak akan
rugi”. (Surah Fatir, ayat 29).
Layaklah bagi setiap manusia mengetahui urusannya di dalam
alam kewujudan dirinya sendiri dan memahami tujuannya. Dia mestilah faham
bahawa dia tidak boleh meminda apa yang telah dihukumkan sebagai benar untuknya
dan digantungkan dilehernya. Bagi orang yang mahu meminda apa yang telah
dihukumkan untuknya, yang terikat dengan cita-cita dan dunia ini Allah berkata:
“Tidaklah (mahu) dia ketahui (bagaimana keadaan) apabila
dibongkarkan apa-apa yang di dalam kubur? Dan dizahirkan apa-apa yang di dalam
dada?” (Surah ‘Aadiyat, ayat 9).
“Dan tiap-tiap manusia Kami gantungkan (catatan) amalannya
pada tengkuknya…” (Surah Bani Israil, ayat 13).
TEMPAT ROH-ROH DI DALAM BADAN
Tempat roh manusia, roh kehidupan, di dalam badan ialah
dada. Tempat ini berhubung dengan pancaindera dan deria-deria. Urusan atau
bidangnya ialah agama. Pekerjaannya ialah mentaati perintah Allah. Dengan
peraturan-peraturan yang ditentukan-Nya, Allah memelihara dunia nyata ini
dengan teratur dan harmoni. Roh itu bertindak menurut kewajipan yang ditentukan
oleh Allah, tidak menganggap perbuatannya sebagai perbuatannya sendiri kerana
dia tidak berpisah dengan Allah. Perbuatannya daripada Allah; tidak ada
perpisahan di antara ‘aku’ dengan Allah di dalam tindakan dan ketaatannya.
“Barangsiapa percaya akan pertemuan Tuhannya hendaklah
mengerjakan amal salih dan janganlah ia sekutukan sesuatu dalam ibadat kepada
Tuhannya”. (Surah Kahfi, ayat 110).
Allah adalah esa dan
Dia mencintai yang bersatu dan satu. Dia mahu semua penyembahan dan semua amal
kebaikan, yang Dia anggap sebagai pengabdian kepada-Nya, menjadi milik-Nya
semata-mata, tidak dikongsikan dengan apa sahaja. Jadi, seseorang tidak memerlukan kelulusan
atau halangan daripada sesiapa pun di dalam pengabdiannya kepada Tuhannya, juga
amalannya bukan untuk kepentingan duniawi. Semuanya semata-mata kerana Allah.
Suasana yang dihasilkan oleh petunjuk Ilahi seperti menyaksikan bukit-bukti
kewujudan Allah di dalam alam nyata ini; kenyataan sifat-sifat-Nya, kesatuan di
dalam yang banyak, hakikat di sebalik yang nyata, kehampiran dengan Pencipta,
semuanya adalah ganjaran bagi amalan kebaikan yang benar dan ketaatan tanpa
mementingkan diri sendiri. Namun, semuanya itu di dalam taklukan alam benda,
daripada bumi yang di bawah tapak kaki kita sehinggalah kepada langit-langit.
Termasuk juga di dalam taklukan alam dunia ialah kekeramatan yang muncul
melalui seseorang, misalnya berjalan di atas air, terbang di udara, berjalan
dengan pantas, mendengar suara dan melihat gambaran dari tempat yang jauh atau
boleh membaca fikiran yang tersembunyi. Sebagai ganjaran terhadap amalan yang
baik manusia juga diberikan nikmati di akhirat seperti syurga, khadam-khadam,
bidadari, susu, madu, arak dan lain-lain. Semuanya itu merupakan nikmati syurga
tingkat pertama, syurga dunia.
Tempat ‘roh perpindahan atau roh peralihan’ ialah di dalam
hati. Urusannya ialah pengetahuan tentang jalan kerohanian. Kerjanya berkait
dengan empat nama-nama pertama bagi nama-nama Allah yang indah. Sebagaimana dua
belas nama-nama yang lain empat nama tersebut tidak termasuk di dalam sempadan
suara dan huruf. Jadi, ia tidak boleh disebut. Allah Yang Maha Tinggi
berfirman:
“Dan bagi Allah jualah nama-nama yang baik, jadi serulah Dia
dengan nama-nama tersebut”. (Surah A’raaf, ayat 180).
Firman Allah di atas menunjukkan tugas utama manusia adalah
mengetahui nama-nama Tuhan. Ini adalah pengetahuan batin seseorang. Jika mampu
memperolehi pengetahuan yang demikian dia akan sampai kepada makam makrifat. Di
samalah pengetahuan tentang nama keesaan sempurna.
Nabi s.a.w bersabda, “Allah Yang Maha Tinggi mempunyai
sembilan puluh sembilan nama, sesiapa mempelajarinya akan masuk syurga”.
Baginda s.a.w juga bersabda, “Pengetahuan adalah satu. Kemudian orang arif
jadikannya seribu”. Ini bermakna nama kepunyaan Zat hanyalah satu. Ia memancar
sebagai seribu sifat kepada orang yang menerimanya.
Dua belas nama-nama Ilahi berada di dalam lengkungan sumber
pengakuan tauhid “La ilaha illa Llah”. Tiap satunya adalah satu daripada dua
belas huruf dalam kalimah tersebut. Allah Yang Maha Tinggi mengurniakan nama
masing-masing bagi setiap huruf di dalam perkembangan hati. Setiap satu
daripada empat alam yang dilalui oleh roh terdapat tiga nama yang berlainan. Allah
Yang Maha Tinggi dengan cara ini memegang erat hati para pencinta-Nya, dalam
kasih sayang-Nya. Firman-Nya:
“Allah tetapkan orang-orang yang beriman dengan perkataan
yang tetap di Penghidupan dunia dan akhirat”. (Surah Ibrahim, ayat 27).
Kemudian dikurniakan kepada mereka kehampiran-Nya. Dia
sediakan pokok keesaan di dalam hati mereka, pokok yang akarnya turun kepada
tujuh lapis bumi dan Dahannya meninggi kepada tujuh lapis langit, bahkan
meninggi lagi hingga ke arasy dan mungkin lebih tinggi lagi. Allah berfirman:
“Tidakkah engkau perhatikan bagaimana Allah adakan misal,
satu kalimah yang baik seperti pohon yang baik, pangkalnya tetap dan cabangnya
ke langit. (Surah Ibrahim, ayat 24).
Tempat ‘roh perpindahan atau roh peralihan’ adalah di dalam
nyawa kepada hati. Alam malaikat berterusan di dalam penyaksiannya. Ia boleh
melihat syurga alam tersebut, penghuninya, cahayanya dan semua malaikat di
dalamnya. Kalam ‘roh peralihan’ adalah bahasa alam batin, tanpa huruf tanpa
suara. Perhatiannya berterusan menyentuh soal-soal rahsia-rahsia maksud yang
tersembunyi. Tempatnya di akhirat apabila kembali ialah syurga Na’im, taman
kegembiraan kurniaan Allah.
Tempat ‘roh sultan’ di mana ia memerintah, adalah di
tengah-tengah hati, jantung kepada hati. Urusan roh ini ialah makrifat.
Kerjanya ialah mengetahui semua pengetahuan ketuhanan yang menjadi perantaraan
bagi semua ibadat yang sebenar-benarnya diucapkan dalam bahasa hati. Nabi s.a.w
bersabda, “Ilmu ada dua bahagian. Satu pada lidah, yang membuktikan kewujudan Allah.
Satu lagi di dalam hati. Inilah yang perlu bagi menyedarkan tujuan seseorang”.
Ilmu yang sebenar-benarnya bermanfaat berada di dalam sempadan kegiatan hati.
Nabi s.a.w bersabda, “Quran yang mulia mempunyai makna zahir dan makna batin”.
Allah Yang Maha Tinggi membukakan Quran kepada sepuluh lapis makna yang
tersembunyi. Setiap makna yang berikutnya lebih bermanfaat daripada yang
sebelumnya kerana ia semakin hampir dengan sumber yang sebenarnya. Dua belas
nama kepunyaan Zat Allah adalah umpama dua belas mata air yang memancar dari
batu apabila Nabi Musa a.s menghentamkan batu itu dengan tongkatnya.
“Dan (ingatlah) tatkala Musa mintakan air bagi kaumnya, maka
Kami berkata, ‘Pukullah batu itu dengan tingkat kamu’. Lantas terpancar
daripadanya dua belas mata air yang sesungguhnya setiap golongan itu mengetahui
tempat minumnya”. (Surah Baqarah, ayat 60).
Pengetahuan zahir adalah umpama air hujan yang datang dan
pergi sementara pengetahuan batin umpama mata air yang tidak pernah kering.
“Dan satu tanda untuk mereka, ialah bumi yang mati (lalu)
Kami hidupkannya dan Kami keluarkan daripadanya biji-bijian, lalu mereka
memakannya”. (Surah Yaa Sin, ayat 33).
Allah jadikan satu bijian, sebiji benih di langit. Benih itu
menjadi kekuatan kepada kehaiwanan di dalam diri manusia. Dijadikan-Nya juga
sebiji benih di dalam alam roh-roh (alam al-anfus); menjadi sumber kekuatan,
makanan roh. Bijian itu dijiruskan dengan air dari sumber hikmah. Nabi s.a.w
bersabda, “Jika seseorang menghabiskan empat puluh hari dalam keikhlasan dan
kesucian sumber hikmah akan memancar dari hatinya kepada lidahnya”.
Nikmat bagi ‘roh sultan ialah kelazatan dan kecintaan yang
dinikmatinya dengan menyaksikan kenyataan keelokan, kesempurnaan dan kemurahan
Allah Yang Maha Tinggi. Firman Allah:
“Dia telah diajar oleh yang bersangatan kekuatannya, yang
berupa bagus, lalu ia menjelma dengan sempurnanya padahal ia di pehak atas yang
paling tinggi. Kemudian ia mendekati rapat (kepadanya), maka adalah (rapatnya)
itu kadar dua busur panah atau lebih dekat (lagi). Lalu Ia wahyukan kepada
hamba-Nya apa yang Ia mahu wahyukan. Hatinya tidak mendusta apa yang dia
lihat”. (Surah Najmi, ayat 5 – 11).
Nabi s.a.w menggambarkan suasana demikian dengan cara lain,
“Yang beriman (yang sejahtera) adalah cermin kepada yang beriman (yang
sejahtera)”. Dalam ayat ini yang sejahtera yang pertama ialah hati orang yang
beriman yang sempurna, sementara yang sejahtera kedua itu ialah yang memancar
kepada hati orang yang beriman itu, tidak lain daripada Allah Yang Maha Tinggi
sendiri. Allah menamakan Diri-Nya di dalam Quran sebagai Yang Mensejahterakan.
“Dia jualah Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia…Yang
Mensejahterakan (Pemelihara iman), Pemelihara segala-galanya”. (Surah Hasyr,
ayat 23).
Kediaman ‘roh sultan’ di akhirat ialah syurga Firdaus,
syurga yang tinggi.
Setesen di mana roh-roh berhenti adalah tempat rahsia yang
Allah buatkan untuk Diri-Nya di tengah-tengah hati, di mana Dia simpankan
rahsia-Nya (Sirr) untuk disimpan dengan selamat. Keadaan roh ini diceritakan
oleh Allah melalui pesuruh-Nya:
“Insan adalah rahsia-Ku dan Aku rahsianya”.
Urusannya ialah kebenaran (hakikat) yang diperolehi dengan
mencapai keesaan; mencapai keesaan itulah tuagsnya. Ia membawa yang banyak
kepada kesatuan dengan cara terus menerus menyebut nama-nama keesaan di dalam
bahasa rahsia yang suci. Ia bukan bahasa yang berbunyi di luar.
“Dan jika engkau nyaringkan perkataan, maka Sesungguhnya Dia
mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi”. (Surah Ta Ha, ayat 7)
Hanya Allah mendengar bahasa roh suci dan hanya Allah
mengetahui keadaannya.
Nikmat bagi roh ini ialah penyaksian terhadap ciptaan Allah
yang pertama. Apa yang dilihatnya ialah keindahan Allah. Padanya terdapat
penyaksian rahsia. Pandangan dan pendengaran menjadi satu. Tidak ada
perbandingan dan tidak ada persamaan tentang apa yang disaksikanya. Dia
menyaksikan sifat Allah, keperkasaan dan kekerasan-Nya sebagai esa dengan
keindahan, kelembutan dan kemurahan-Nya.
Bila manusia temui matlamatnya, tempat kediamannya, bila dia
temui akal asbab, pertimbangan keduniaannya yang memandunya selama ini akan
tunduk kepada Perintahnya; hatinya akan rasa gentar bercampur hormat, lidahnya
terkunci. Dia tidak berupaya menceritakan keadaan tersebut kerana Allah tidak
menyerupai sesuatu.
Bila apa yang diperkatakan di sini sampai ke telinga orang
yang berilmu, mula-mula cubalah memahami tahap pengetahuan sendiri. Tumpukan
perhatian kepada kebenaran (hakikat) mengenai perkara-perkara yang sudah
diketahui sebelum mendongak ke ufuk yang lebih tinggi, sebelum mencari peringkat
baharu, semoga mereka memperolehi pengetahuan tentang kehalusan perlaksanaan
Ilahi. Semoga mereka tidak menafikan apa yang sudah diperkatakan, tetapi
sebaliknya mereka mencari makrifat, kebijaksanaan untuk mencapai keesaan.
Itulah yang sangat diperlukan.
ILMU PENGETAHUAN DAN PERKEMBANGAN KEROHANIAN
Ilmu pengetahuan zahir mengenai benda-benda yang nyata
dibahagikan kepada dua belas bahagian dan ilmu pengetahuan batin juga
dibahagikan kepada dua belas bahagian. Bahagian-bahagian tersebut dibahagikan
di kalangan orang awam dan orang khusus, hamba-hamba Allah yang sejati, menurut
kadar keupayaan dan kebolehan mereka.
Bagi tujuan yang berkaitan dengan kita pembicaraan ilmiah
mengenai ini dibuat dalam empat bahagian. Bahagian pertama melibatkan peraturan
agama, mengenai kewajipan dan larangan berhubung dengan perkara-perkara dan
peraturan-peraturan di dalam dunia ini. Kedua menyentuh soal pengertian atau
maksud dalaman serta tujuan kepada peraturan-peraturan tersebut dan bahagian
ini dinamakan bidang kerohanian iaitu pengetahuan mengenai perkara-perkara yang
tidak nyata. Ketiga mengenai hakikat kerohanian yang tersembunyi yang dinamakan
kearifan. Keempat mengenai hakikat dalaman kepada hakikat iaitu mengenai kebenaran
yang sebenar-benarnya. Manusia yang sempurna perlu mempelajari semua bidang
atau bahagian tersebut dan mencari jalan ke arahnya.
Nabi s.a.w bersabda, “Agama ialah pokok, kerohanian adalah
dahannya, kearifan (makrifat) adalah daunnya, kebenaran (hakikat) adalah
buahnya. Quran dengan ulasannya, keterangannya, terjemahannya dan
ibarat-ibaratnya mengandungi semuanya itu”. Di dalam buku al-Najma
perkataan-perkataan tafsir, ulasan dan takwil serta terjemahan melalui ibarat
dimengertikan sebagai: ulasan terhadap Quran adalah keterangan dan perincian
bagi faedah kefahaman orang awam, sementara terjemahan melalui ibarat adalah
keterangan tentang maksud yang tersirat yang boleh diselami melalui tafakur
yang mendalam serta memperolehi ilham sebagaimana yang dialami oleh orang-orang
beriman yang sejati. Terjemahan yang demikian adalah untuk hamba-hamba Allah
yang khusus lagi teguh, berterusan di dalam suasana kerohanian mereka dan teguh
dengan pengetahuan yang membolehkan mereka membuat pertimbangan yang benar.
Kaki mereka teguh berpijak di atas bumi sementara hati dan fikiran mereka
menjulang kepada ilmu ketuhanan. Dengan rahmat Allah keadaan berterusan begini
yang tidak bercampur dengan keraguan di tempatkan di tengah-tengah hati mereka.
Hati yang teguh dalam suasana ini bersesuaian dengan bahagian kalimah tauhid
“La ilaha illa Llah”, pengakuan terakhir keesaan.
“Dia jualah yang menurunkan Kitab kepada kamu. Sebahagiannya
adalah ayat-ayat yang menghukum, iaitu ibu-ibu bagi Kitab, dan (sebahagian)
yang lain adalah ayat-ayat yang perlukan takwil. Adapun orang-orang yang di
hati mereka ada kesesatan mencari-cari apa yang ditakwil daripadanya kerana
hendak membuat fitnah dan kerana hendak membuat takwilnya sendiri padahal tidak
mengetahui takwilnya melainkan Allah dan orang-orang yang teguh kuat di dalam
ilmu berkata, ‘Kami beriman kepadanya (kerana) semua itu daripada Tuhan kami’,
dan tidak mengerti melainkan orang-orang yang mempunyai fikiran”. (Surah
Imraan, ayat 7)
Jika pintu kepada ayat ini terbuka akan terbuka juga semua
pintu-pintu kepada alam rahsia batin.
Hamba Allah yang sejati berkewajipan melaksanakan
perintah-perintah-Nya dan menjauhkan diri daripada larangan-Nya. Dia juga perlu
menentang ego dirinya dan membendung kecenderungan jasad yang tidak sehat. Asas
penentangan ego terhadap agama adalah dalam bentuk khayalan dan gambaran yang
bercanggah dengan kenyataan. Pada peringkat kerohanian ego yang khianat itu
menggalakkan seseorang supaya memperakui dan mengikuti sebab-sebab dan
rangsangan yang hanya hampir dengan kebenaran (bukan kebenaran yang sejati),
walaupun ianya risalat nabi dan fatwa wali yang telah diubah, juga mengikuti
guru yang pendapatnya salah. Pada peringkat makrifat ego cuba menggalakkan
seseorang supaya memperakui kewalian dirinya sendiri malah ego juga mengheret
seseorang kepada mengakui ketuhanannya – dosa paling besar menganggapkan diri
sendiri sebagai bersekutu dengan Allah. Allah berfirman:
“Tidakkah engkau perhatikan orang yang mengambil hawa
nafsunya sebagai tuhan..” (Surah Furqaan, ayat 43).
Tetapi peringkat kebenaran sejati adalah berbeza. Ego dan
iblis tidak boleh sampai ke sana. Malah malaikat juga tidak sampai ke sana.
Sesiapa sahaja kecuali Allah jika sampai ke sana pasti terbakar. Jibrail
berkata kepada Nabi Muhamamd s.a.w pada sempadan peringkat ini, “Jika aku mara
satu langkah lagi aku akan terbakar menjadi abu”.
Hamba Allah yang sejati bebas daripada perlawanan egonya dan
iblis kerana dia dilindungi oleh perisai keikhlasan dan kesucian.
“Ia (iblis) berkata: Oleh itu demi kemuliaan-Mu, aku akan
sesatkan mereka semuanya, kecuali di antara mereka hamba-hamba-Mu yang
dibersihkan”. (Surah Shad, ayat 82 & 83).
Manusia tidak dapat
mencapai hakikat kecuali dia suci murni kerana sifat-sifat keduniaannya tidak
akan meninggalkannya sehinggalah hakikat menyata dalam dirinya. Ini adalah
keikhlasan sejati. Kejahilannya hanya akan meninggalkannya bila dia menerima
pengetahuan tentang Zat Allah. Ini tidak dapat dicapai dengan pelajaran; hanya
Allah tanpa pengantaraan boleh mengajarnya. Bila Allah Yang Maha Tinggi sendiri
yang menjadi Guru, Dia kurniakan ilmu yang daripada-Nya sebagaimana Dia lakukan
kepada Khaidhir. Kemudian manusia dengan kesedaran yang diperolehinya sampai
kepada peringkat makrifat di mana dia mengenali Tuhannya dan menyembah-Nya yang
dia kenal.
Orang yang sampai kepada suasana ini memiliki penyaksian roh
suci dan dapat melihat kekasih Allah, Nabi Muhamamd s.a.w. Dia boleh bercakap
dengan baginda s.a.w mengenai segala perkara daripada awal hingga ke akhirnya
dan semua nabi-nabi yang lain memberikannya khabar gembira tentang janji
penyatuan dengan yang dikasihi. Allah menggambarkan suasana ini:
“Kerana Barangsiapa taat kepada Allah dan rasul-Nya, maka
mereka beserta orang-orang yang diberi nikmat daripada nabi-nabi, siddiqin,
syuhada dan salihin dan Alangkah baiknya mereka ini sebagai sahabat rapat”.
(Surah Nisaa’ ,ayat 69).
Orang yang tidak boleh menemui pengetahuan ini di dalam
dirinya tidak akan menjadi arif walaupun dia membaca seribu buah buku. Nikmat
yang boleh diharapkan oleh orang yang mempelajari ilmu zahir ialah syurga; di
sana semua yang dapat dilihat adalah kenyataan sifat-sifat Ilahi dalam bentuk
cahaya. Tidak kira bagaimana sempurna pengetahuannya tentang perkara nyata yang
boleh dilihat dan dipercayai, ia tidak membantu seseorang untuk masuk kepada
suasana kesucian dan mulia, iaitu kehampiran dengan Allah, kerana seseorang itu
perlu terbang ke tempat tersebut dan untuk terbang perlu kepada dua sayap.
Hamba Allah yang sejati adalah yang terbang ke sana dengan menggunakan dua
sayap, iaitu pengetahuan zahir dan pengetahuan batin, tidak pernah berhenti di
tengah jalan, tidak tertarik dengan apa sahaja yang ditemui dalam
perjalanannya. Allah berfirman melalui rasul-Nya:
“Hamba-Ku, jika kamu ingin masuk kepada kesucian berhampiran
dengan-Ku jangan pedulikan dunia ini ataupun alam tinggi para malaikat, tidak
juga yang lebih tinggi di mana kamu boleh menerima sifat-sifat-Ku yang suci”.
Dunia kebendaan ini menjadi godaan dan tipu daya syaitan
kepada orang yang berilmu. Alam malaikat menjadi rangsangan kepada orang yang
bermakrifat dan suasana sifat-sifat Ilahi menjadi godaan kepada orang yang
memiliki kesedaran terhadap hakikat. Sesiapa yang berpuas hati dengan salah
satu daripada yang demikian akan terhalang daripada kurniaan Allah yang
membawanya hampir dengan Zat-Nya. Jika mereka tertarik dengan godaan dan
rangsangan tersebut mereka akan berhenti, mereka tidak boleh maju ke hadapan,
mereka tidak boleh terbang lebih tinggi. Walaupun matlamat mereka adalah
kehampiran dengan Pencipta mereka tidak lagi boleh sampai ke sana. Mereka telah
terpedaya, mereka hanya memiliki satu sayap.
Orang yang mencapai kesedaran tentang hakikat yang sebenar,
menerima rahmat dan kurniaan dari Allah yang tidak pernah mata melihatnya dan
tidak pernah telinga mendengarnya dan tidak pernah hati mengetahui namanya.
Inilah syurga kehampiran dan keakraban dengan Allah. Di sana tidak ada mahligai
permata juga tidak ada bidadari yang cantik sebagai pasangan. Semoga manusia
mengetahui nilai dirinya dan tidak berkehendak, tidak menuntut apa yang tidak
layak baginya. Saidina Ali r.a berkata, “Semoga Allah merahmati orang yang
mengetahui harga dirinya, yang tahu menjaga diri agar berada di dalam
sempadannya, yang memelihara lidahnya, yang tidak menghabiskan masanya dan umurnya
di dalam sia-sia”.
Orang yang berilmu mestilah menyedari bahawa bayi roh yang
lahir dalam hatinya adalah pengenalan mengenai kemanusiaan yang sebenar, iaitu
insan yang sejati. Dia patut mendidik bayi hati, ajarkan keesaan melalui
berterusan menyedari tentang keesaan – tinggalkan keduniaan kebendaan ini yang
berbilang-bilang, cari alam kerohanian, alam rahsia di mana tiada yang lain
kecuali Zat Allah. Dalam kenyataannya di sana bukan tempat, ia tidak ada
permulaan dan tidak ada penghujung. Bayi hati terbang melepasi padang yang
tiada berkesudahan itu, menyaksikan perkara-perkara yang tidak pernah dilihat
mata sebelumnya, tiada sesiapa bercerita mengenainya, tiada sesiapa boleh
menggambarkannya. Tempat yang menjadi rumah kediaman bagi mereka yang meninggalkan
diri mereka dan menemui keesaan dengan Tuhan mereka, mereka yang memandang
dengan pandangan yang sama dengan Tuhan mereka, pandangan keesaan. Bila mereka
menyaksikan keindahan dan kemuliaan Tuhan mereka tidak ada apa lagi yang
tinggal dengan mereka. Bila dia melihat matahari dia tidak dapat melihat yang
lain, dia juga tidak dapat melihat dirinya sendiri. Bila keindahan dan
kemurahan Allah menjadi nyata apa lagi yang tinggal dengan seseorang? Tidak ada
apa-apa!
Nabi s.a.w bersabda, “Seseorang perlu dilahirkan dua kali
untuk sampai kepada alam malaikat”. Ia adalah kelahiran maksud daripada
perbuatan dan kelahiran rohani daripada jasad. Kemungkinan yang demikian ada
dengan manusia. Ini adalah keanehan rahsia manusia. Ia lahir daripada
percampuran pengetahuan tentang agama dan kesedaran terhadap hakikat,
sebagaimana bayi lahir hasil daripada percampuran dua titik air.
“Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia daripada setitik
(mani) yang bergiliran, yang Kami berikan percubaan kepada mereka, iaitu Kami
jadikan dia mendengar dan melihat”. (Surah Insaan, ayat 2).
Bila maksud menjadi nyata dalam kewujudan ia menjadi mudah
untuk melepasi bahagian yang cetek dan masuk ke dalam laut penciptaan dan
membenamkan dirinya ke dasar hukum-hukum peraturan Allah. Sekalian alam
kebendaan ini hanyalah satu titik jika dibandingkan dengan alam kerohanian.
Hanya bila semua ini difahamkan maka kuasa kerohanian dan cahaya keajaiban yang
bersifat ketuhanan, hakikat yang sebenar-benarnya, memancar ke dalam dunia
tanpa perkataan tanpa suara.
TAUBAT DAN PENGAJARAN MELALUI PERKATAAN
Tahap-tahap dan peringkat-peringkat perubahan kerohanian
telah pun disebut. Perlu ditegaskan bahawa setiap peringkat dicapai terutamanya
dengan taubat. Bolehlah dipelajari cara bertaubat dengan orang yang mengetahui
cara berbuat demikian dan yang telah sendirinya bertaubat. Taubat yang sebenar
dan menyeluruh merupakan langkah pertama di dalam perjalanan.
“(Ingatlah) tatkala orang-orang kafir itu adakan dalam hati
mereka kesombongan (iaitu) kesombongan jahiliah. Lalu Allah turunkan
ketenteraman atas rasul-Nya dan atas mukmin. Dan Dia wajibkan mereka (ucapkan)
perkataan menjaga keselamatan (taubat) kerana mereka lebih berhak dengan itu,
dan memang (mereka) ahlinya, dan adalah Allah mengetahui tiap sesuatu”. (Surah
Fath, ayat 26).
Keadaan takutkan Allah mempunyai maksud yang sama dengan
kalimah “La ilaha illa Llah” – tiada Tuhan, tiada apa-apa, kecuali Allah. Bagi
orang yang mengetahui ini akan ada perasaan takut kehilangan-Nya, kehilangan
perhatian-Nya, cinta-Nya, keampunan-Nya; dia takut dan malu melakukan kesalahan
sedangkan Dia melihat, dan takutkan azab-Nya. Jika seseorang itu tidak
berkeadaan demikian dia perlu mendapatkaan orang yang takutkan Allah dan
menerima keadaan takutkan Allah itu daripada orang berkenaan.
Sumber dari mana perkataan itu diterima mestilah bersih dan
suci daripada segala-galanya kecuali Allah, dan sesiapa yang menerimanya
mestilah ada kebolehan untuk membezakan antara perkataan orang yang suci
hatinya dengan perkataan orang awam. Penerimanya mestilah sedar cara perkataan
itu diucapkan, kerana perkataan yang bunyinya sama mungkin mempunyai maksud
yang jauh berbeza. Tidak mungkin perkataan yang datangnya daripada sumber yang
asli sama dengan perkataan yang datangnya daripada sumber lain.
Hatinya menjadi hidup bila dia menerima benih tauhid
daripada hati yang hidup kerana benih yang demikian sangat subur, itulah benih
kehidupan. Tidak ada yang tumbuh daripada benih yang kering lagi tiada
kehidupan. Kalimah suci “La ilaha illa Llah” disebut dua kali di dalam Quran
menjadi bukti.
“(Kerana) apabila dikata kepada mereka “Tiada Tuhan
melainkan Allah” mereka menyombong. Dan mereka berkata, ‘Apakah kami mesti
tinggalkan tuhan-tuhan kami buat (mengikut) seorang ahli syair dan gila?”
(Surah Shaaffaat. Ayat 35 & 36).
Ini adalah keadaan orang awam yang baginya rupa luar
termasuk kewujudan zahirnya adalah tuhan-tuhan.
“Oleh itu Ketahuilah bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah.
Dan mintalah perlindungan bagi buah amal kamu, dan bagi mukmin dan mukminat,
dan Allah mengetahui tempat usaha kamu (di siang hari) dan tempat kembali kamu
(pada malam hari)”. (Surah Muhammad, ayat 19).
Firman Allah ini menjadi panduan kepada orang-orang beriman
yang tulen yang takutkan Allah.
Saidina Ali r.a meminta Rasulullah s.a.w mengajarkan
kepadanya cara yang mudah, paling bernilai, paling cepat kepada keselamatan.
Baginda s.a.w menanti Jibrail memberikan jawapannya daripada sumber Ilahi.
Jibrail datang dan mengajarkan baginda s.a.w mengucapkan “La ilaha” sambil
memusingkan mukanya yang diberkati ke kanan, dan mengucapkan “illa Llah” sambil
memusingkan mukanya ke kiri, ke arah hati sucinya yang diberkati. Jibrail
mengulanginya tiga kali; Nabi s.a.w mengulanginya tiga kali dan mengajarkan
yang demikian kepada Saidina Ali r.a dengan mengulanginya tiga kali juga.
Kemudian baginda s.a.w mengajarkan yang demikian kepada sahabat-sahabat
baginda. Saidina Ali r.a merupakan orang yang pertama bertanya dan menjadi
orang yang pertama diajarkan.
Kemudian satu hari selepas kembali daripada peperangan, Nabi
s.a.w berkata kepada pengikut-pengikut baginda, “Kita baharu kembali daripada
peperangan yang kecil untuk menghadapi peperangan yang besar”. Baginda s.a.w
merujukkan kepada perjuangan dengan ego diri sendiri, keinginan yang rendah
yang menjadi musuh kepada penyaksian kalimah tauhid. Baginda s.a.w bersabda,
“Musuh kamu yang paling besar ada di bawah rusuk kamu”.
Cinta Ilahi tidak akan hidup sehinggalah musuhnya, hawa
nafsu badaniah kamu, mati dan meninggalkan kamu.
Mula-mulanya kamu mesti bebas daripada ego kamu yang
mengheret kamu kepada kejahatan. Kemudian kamu akan mula memiliki suara hati
yang belum penuh, walaupun kamu masih belum bebas sepenuhnya daripada dosa.
Kamu akan memiliki perasaan mengkritik diri sendiri – tetapi ia belum
mencukupi. Kamu mesti melepasi tahap tersebut kepada peringkat di mana hakikat
yang sebenarnya dibukakan kepada kamu, kebenaran tentang benar dan salah.
Kemudian kamu akan berhenti melakukan kesalahan dan akan hanya melakukan kebaikan.
Dengan demikian diri kamu akan menjadi bersih. Di dalam menentang hawa nafsu
dan tarikan badan kamu, kamu mestilah melawan nafsu kehaiwanan – kerakusan,
terlalu banyak tidur, pekerjaan yang sia-sia – dan menentang sifat-sifat haiwan
liar di dalam diri kamu – kekejian, marah, kasar dan berkelahi. Kemudian kamu
mesti usahakan membuang perangai-perangai ego yang jahat, takabur, sombong,
dengki, dendam, tamak dan lain-lain penyakit tubuh dan hati kamu. Cuma orang
yang berbuat demikian yang benar-benar bertaubat dan menjadi bersih, suci murni
dan tulen.
“Sesungguhnya Allah kasih kepada orang yang bertaubat dan
memelihara kesuciannya”. (Surah Baqarah, ayat 222).
Dalam melakukan taubat seseorang itu mestilah mengambil
perhatian supaya penyesalannya tidak samar-samar dan tidak juga secara umum
agar dia tidak jatuh ke dalam ancaman Allah:
“Tidak kira berapa banyak mereka bertaubat mereka tidak
sebenarnya menyesal. Taubat mereka tidak diterima”.
Ini ditujukan kepada mereka yang hanya mengucapkan kata-kata
taubat tetapi tidak tahu sejauh mana dosa mereka, malah tidak mengambil
tindakan pembaikan dan pencegahan. Itulah taubat yang biasa, taubat zahir yang
tidak menusuk kepada punca dosa. Ia adalah umpama orang yang cuba menghapuskan
rumput dengan memotong bahagian di atas tanah tetapi tidak mencabut akarnya
yang di dalam bumi. Tindakan yang demikian membantu rumput untuk tumbuh dengan lebih segar. Orang yang
bertaubat dengan mengetahui kesalahannya dan punca kesalahan itu berazam tidak
mengulanginya dan membebaskan dirinya daripada kesalahan itu, mencabut akar
pokok yang merosakkan itu. Cangkul yang digunakan untuk menggali akarnya, punca
kepada dosa-dosa, ialah pengajaran kerohanian daripada guru yang benar. Tanah
mestilah dibersihkan sebelum ditanam pokok orkid.
“Dan Kami bawakan perumpamaan kepada manusia supaya mereka
memikirkannya”. (Surah Hasyr, ayat 21).
“Dia jualah Penerima taubat hamba-hamba-Nya dan mengampunkan
dosa, dan Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan”. (Surah Syura, ayat 25).
“Kecuali orang yang bertaubat dan beriman dan mengerjakan
amal salih, maka mereka itu Allah tukarkan kejahatan mereka dengan kebaikan
kerana adalah Allah itu Pengampun, Penyayang”. (Surah Furqaan, ayat 70).
Ketahuilah taubat yang diterima tandanya ialah seseorang itu
tidak lagi jatuh ke dalam dosa tersebut.
Ada dua jenis taubat, taubat orang dan taubat mukmin sejati.
Orang awam berharap meninggalkan kejahatan dan masuk kepada kebaikan dengan
cara mengingati Allah dan mengambil langkah usaha bersungguh-sungguh,
meninggalkan hawa nafsunya dan kesenangan badannya dan menekankan egonya. Dia
mesti meninggalkan keegoannya yang ingkar terhadap peraturan Allah dan masuk
kepada taat. Itulah taubatnya yang menyelamatkannya dari neraka dan
memasukkannya ke dalam syurga.
Orang mukmin sejati, hamba Allah yang tulen, berada di dalam
suasana yang jauh berbeza. Mereka berada pada makam makrifat yang jauh lebih
tinggi daripada makam orang awam yang paling baik. Sebenarnya bagi mereka tidak
ada lagi anak tangga untuk dipanjat; mereka telah sampai kepada kehampiran
dengan Allah. Mereka telah meninggalkan kesenangan dan nikmat dunia ini dan
menikmati kelazatan alam kerohanian – rasa kehampiran dengan Allah, nikmat
menyaksikan Zat-Nya dengan mata keyakinan.
Perhatian orang awam tertuju kepada dunia ini dan kesenangan
mereka adalah merasai nikmat kebendaan dan kewujudan kebendaannya. Malah, jika
kewujudan kebendaan manusia dan dunia merupakan satu kesilapan begitu jugalah
nikmat dan kecacatan yang paling baik daripadanya. Kata-kata yang diucapkan oleh
orang arif, “Kewujduan dirimu merupakan dosa, menyebabkan segala dosa menjadi
kecil jika dibandingkan dengannya”. Orang arif selalu mengatakan bahawa
kebaikan yang dilakukan oleh orang baik-baik tidak mencapai kehampiran dengan
Allah tidak lebih daripada kesalahan orang yang hampir dengan-Nya. Jadi, bagi
mengajar kita memohon keampunan terhadap kesalahan yang tersembunyi yang kita
sangkakan kebaikan, Nabi s.a.w yang tidak pernah berdosa memohon keampunan
daripada Allah sebanyak seratus kali sehari. Allah Yang Maha Tinggi mengajarkan
kepada rasul-Nya:
“Pintalah perlindungan bagi buah amal kamu dan bagi mukmin
dan mukminat”. (Surah Muhamamd, ayat 19).
Dia jadikan rasul-Nya yang suci murni sebagai teladan
tentang cara bertaubat – dengan merayu kepada Allah supaya menghilangkan ego
seseorang, sifat-sifatnya dan dirinya, semuanya pada diri seseorang, mencabut
kewujudan diri seseorang. Inilah taubat yang sebenarnya.
Taubat yang demikian meninggalkan segala-galanya kecuali Zat
Allah, dan berazam untuk kembali kepada-Nya, kembali kepada kehampiran-Nya
untuk melihat Wajah Ilahi. Nabi s.a.w menjelaskan taubat yang demikian dengan
sabda baginda s.a.w, “Ada sebahagian hamba-hamba Allah yang tulen yang tubuh
mereka berada di sini tetapi hati mereka berada di sana, di bawah arasy”. Hati
mereka berada pada langit kesembilan, di bawah arasy Allah kerana penyaksian
suci terhadap Zat-Nya tidak mungkin berlaku pada alam bawah.
Di sini hanya kenyataan atau penzahiran sifat-sifat suci-Nya
yang dapat disaksikan, memancar ke atas cermin yang bersih kepunyaan hati yang
suci. Saidina Umar r.a berkata, “Hatiku melihat Tuhanku dengan cahaya Tuhanku”.
Hati yang suci adalah cermin di mana keindahan, kemuliaan dan kesempurnaan
Allah memancar. Nama lain yang diberi kepada suasana ini ialah pembukaan
(kasyaf), menyaksikan sifat-sifat Ilahi yang suci.
Bagi memperolehi suasana tersebut, untuk membersihkan dan
menyinarkan hati, perlulah kepada guru yang matang, yang di dalam keesaan
dengan Allah, yang disanjung dan dimuliakan oleh semua, dahulu dan sekarang.
Guru berkenaan mestilah telah sampai kepada makam kehampiran dengan Allah dan
dihantar balik ke alam rendah oleh Allah untuk membimbing dan menyempurnakan
mereka yang layak tetapi masih mempunyai kecacatan.
Di dalam penurunan mereka untuk melakukan tugas tersebut
wali-wali Allah mestilah berjalan Sesuai dengan sunnah Rasulullah s.a.w dengan
mengikuti teladan baginda s.a.w, tetapi tugas mereka berlainan dengan tugas
rasul. Rasul diutuskan untuk menyelamatkan orang ramai dan juga orang-orang yang
beriman. Guru-guru tadi pula tidak dihantar untuk mengajar semua orang tetapi
hanyalah sebilangan yang dipilih sahaja. Rasul-rasul diberi kebebasan dalam
menjalankan tugas mereka, sementara wali-wali yang mengambil tugas sebagai guru
mesti mengikuti jalan rasul-rasul dan nabi-nabi.
Guru kerohanian yang mengaku diri mereka merdeka, menyamakan
dirinya dengan nabi, jatuh kepada kesesatan dan kekufuran. Bila Nabi s.a.w
mengatakan sahabat-sahabat baginda yang arif adalah umpama nabi-nabi Bani
Israil, baginda memaksudkan lain daripada ini – kerana nabi-nabi yang datang
selepas Musa a.s semuanya mengikuti prinsip agama yang dibawa oleh Musa a.s.
Mereka tidak membawa peraturan baharu. Mereka mengikuti undang-undang yang
sama. Seperti mereka juga orang-orang arif dari kalangan umat Nabi Muhammad
s.a.w yang bertugas membimbing sebahagian daripada orang-orang suci yang
dipilih, mengikuti kebijaksanaan Nabi s.a.w, tetapi menyampaikan perintah dan
larangan dengan cara baharu yang berbeza, terbuka dan jelas, menunjukkan kepada
murid-murid mereka dengan perbuatan yang mereka kerjakan pada masa dan keadaan
yang berlainan. Mereka memberi dorongan kepada murid-murid mereka dengan
menunjukkan kelebihan dan keindahan prinsip-prinsip agama. Tujuan mereka ialah
membantu pengikut-pengikut mereka menyucikan hati yang menjadi tapak untuk
membena tugu makrifat.
Dalam semua itu mereka mengikut teladan daripada
pengikut-pengikut Rasulullah s.a.w yang terkenal sebagai ‘golongan yang memakai
baju bulu’ yang telah meninggalkan semua
aktiviti keduniaan untuk berdiri di pintu Rasulullah s.a.w dan berada hampir
dengan baginda. Mereka menyampaikan khabar sebagaimana mereka menerimanya
secara langsung daripada mulut Rasulullah s.a.w. Dalam kehampiran mereka dengan
Rasulullah s.a.w mereka telah sampai kepada peringkat di mana mereka boleh
bercakap tentang rahsia israk dan mikraj Rasulullah s.a.w sebelum baginda
membuka rahsia tersebut kepada sahabat-sahabat baginda.
Wali-wali yang menjadi guru memiliki kehampiran yang serupa
dengan Nabi s.a.w dengan Tuhannya. Amanah dan penjagaan terhadap ilmu ketuhanan
yang serupa dianugerahkan kepada mereka. Mereka merupakan Pemegang
sebahagian daripada kenabian, dan diri
batin mereka selamat di bawah penjagaan Rasulullah s.a.w.
Tidak semua orang yang memiliki ilmu berada di dalam keadaan
tersebut. Mereka yang sampai ke situ adalah yang lebih hampir kepada Rasulullah
s.a.w daripada anak-anak dan keluarga mereka sendiri dan mereka adalah umpama
anak-anak kerohanian Rasulullah s.a.w yang hubungannya lebih erat daripada
hubungan darah. Mereka adalah pewaris sebenar kepada Nabi s.a.w. Anak yang
sejati memiliki zat dan rahsia bapanya pada rupa zahirnya dan juga pada
batinnya. Nabi s.a.w menjelaskan rahsia ini, “Ilmu khusus adalah umpama
khazanah rahsia yang hanya mereka yang mengenali Zat Allah boleh
mendapatkannya. Namun bila rahsia itu dibukakan orang yang mempunyai kesedaran
dan ikhlas tidak menafikannya”.
Ilmu tersebut dimasukkan kepada Nabi s.a.w pada malam
baginda s.a.w mikraj kepada Tuhannya. Rahsia itu tersembunyi di dalam diri
baginda di sebalik tiga ribu tabir hijab. Baginda s.a.w tidak membuka rahsianya
melainkan kepada sebahagian pengikut baginda yang sangat hampir dengan baginda.
Melalui penyebaran dan keberkatan rahsia inilah Islam akan terus memerintah
sehingga ke hari kiamat.
Pengetahuan batin tentang yang tersembunyi membawa seseorang
kepada rahsia tersebut. Sains, kesenian dan kemahiran keduniaan adalah umpama
kerangka kepada pengetahuan batin. Mereka yang memiliki pengetahuan kerangka
itu bolehlah mengharapkan satu hari nanti mereka diberi kesempatan untuk
memiliki apa yang di dalam kerangka. Sebahagian daripada mereka yang berilmu
memiliki apa yang patut dimiliki oleh seorang manusia secara umumnya sementara
sebahagian yang lain menjadi ahli dan memelihara ilmu tersebut daripada hilang.
Ada golongan yang menyeru kepada Allah dengan nasihat yang baik. Sebahagian
daripada mereka mengikuti sunnah Nabi s.a.w dan dipimpin oleh Saidina Ali r.a.
yang menjadi pintu kepada gedung ilmu yang melaluinya masuklah mereka yang
menerima undangan dari Allah.
“Serulah ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana dan nasihat dan
bantahlah mereka dengan cara yang lebih baik”. (Surah Nahl, ayat 125).
Maksud dan perkataan mereka adalah sama. Perbezaan pada
zahirnya hanyalah pada perkara-perkara terperinci dan cara pelaksanaannya.
Sebenarnya ada tiga makna yang kelihatan sebagai tiga jenis
ilmu yang berbeza – dilakukan secara berbeza, tetapi menjurus kepada yang satu
Sesuai dengan sunnah Rasulullah s.a.w. Ilmu dibahagikan kepada tiga yang tidak
ada seorang manusia boleh menanggung keseluruhan beban ilmu itu juga tidak
berupaya mengamalkan dengan sekaliannya.
Bahagian pertama ayat di atas “Serulah ke jalan Tuhanmu
dengan bijaksana (hikmah)”, Sesuai dengan makrifat, zat dan permulaan kepada
segala sesuatu, pemiliknya mestilah sebagaimana Nabi s.a.w beramal Sesuai
dengannya. Ia hanya dikurniakan kepada lelaki sejati yang berani, tentera
kerohanian yang akan mempertahankan kedudukannya dan menyelamatkan ilmu
tersebut. Nabi s.a.w bersabda, “Kekuatan semangat lelaki sejati mampu
menggoncang gunung”. Gunung di sini menunjukkan keberatan hati sesetengah
manusia. Doa lelaki sejati yang menjadi tentera kerohanian dimakbulkan. Bila
mereka menciptakan sesuatu ia berlaku, bila mereka mahukan sesuatu hilang maka
ia pun hilang.
“Dia kurniakan hikmah kepada sesiapa yang Dia kehendaki, dan
Barangsiapa dikurniakan hikmah maka sesungguhnya dia telah diberi kebajikan
yang banyak”. (Surah Baqarah, ayat 269).
Jenis kedua ialah ilmu zahir yang disebut Quran sebagai
“seruan yang baik”. Ia menjadi kulit kepada hikmah kebijaksanaan rohani. Mereka
yang memilikinya menyeru kepada kebaikan, mengajar manusia berbuat baik dan
meninggalkan larangan-Nya. Nabi s.a.w memuji mereka. Orang yang berilmu menyeru
dengan lemah lembut dan baik hati, sementara yang jahil menyeru dengan kasar
dan kemarahan.
Jenis ketiga ialah ilmu yang menyentuh kehidupan manusia di
dalam dunia. Ia disebut sebagai ilmu agama (syariat) yang menjadi sarang kepada
hikmah kebijaksanaan (makrifat). Ia adalah ilmu yang diperuntukkan kepada
mereka yang menjadi pemerintah manusia; menjalankan keadilan ke atas sesama
manusia; pentadbiran manusia ke atas sesama manusia. Bahagian terakhir ayat
Quran yang di atas tadi menceritakan tugas mereka “dan berbincanglah dengan
mereka dengan cara yang lebih baik”. Mereka ini menjadi kenyataan kepada sifat
Allah “al-Qahhar” Yang Maha Keras. Mereka berkewajipan menjaga peraturan di
kalangan manusia selaras dengan hukum Tuhan, seumpama sabut melindungi
tempurung dan tempurung melindungi isi.
Nabi s.a.w menasihatkan, “Biasakan dirimu berada di dalam
majlis orang-orang arif, taatlah kepada pemimpin kamu yang adil. Allah Yang
Maha Tinggi menghidupkan hati dengan hikmah seperti Dia jadikan bumi yang mati
hidup dengan tumbuh-tumbuhan dengan menurunkan hujan”. Baginda s.a.w juga
bersabda, “Hikmah adalah harta yang hilang bagi orang yang beriman, dikutipnya
di mana sahaja ditemuinya”.
Malah perkataan yang diucapkan oleh manusia biasa datangnya
daripada Loh Terpelihara menurut hukum Allah terhadap segala perkara daripada
awal hingga akhir. Loh itu disimpan pada alam tinggi pada akal asbab tetapi
perkataan diucapkan menurut makam seseorang. Perkataan mereka yang telah
mencapai makam makrifat adalah secara langsung daripada alam tersebut, makam
kehampiran dengan Allah. Di sana tidak ada perantaraan.
Ketahuilah bahawa semua akan kembali kepada asal mereka.
Hati, zat, mesti dikejutkan; jadikan ianya hidup untuk mencari jalan kembali
kepada asalnya yang suci murni. Ia mesti mendengar seruan. Seseorang mesti
mencari orang yang orang yang daripadanya seruan itu muncul, melaluinya zahir
seruan. Itulah guru yang sebenar. Ini merupakan kewajipan bagi kita. Nabi s.a.w
bersabda, “Menuntut ilmu wajib bagi setiap orang Islam lelaki dan perempuan”.
Ilmu tersebut merupakan peringkat terakhir semua ilmu, itulah ilmu makrifat,
ilmu yang akan membimbing seseorang kepada asalnya, yang sebenar (hakikat).
Ilmu yang lain perlu menurut sekadar mana keperluannya. Allah menyukai mereka
yang meninggalkan cita-cita dan angan-angan kepada dunia, kemuliaan dan kebesarannya, kerana kepentingan duniawi ini
menghalang seseorang kepada Allah.
“Katakanlah: “Aku tidak meminta kepadamu upah atas
(menyampaikan)nya, kecuali percintaan (kepadaku) lantaran kerabat”. (Surah
Syura, ayat 23).
Ditafsirkan maksud perkataan “apa yang hampir dengan kamu”
ialah datang hampir dengan kebenaran.
0 comments:
Posting Komentar