Mushola Al-Islah Jl leces no.7 Sonosari Kab.Malang kumpulan doa rezeki,kumpulan doa tasawuf,makrifat,bahasa arab,sejarah kerajaan islam,sejarah kerajaan indonesia,sejarah kebudayaan islam

Senin, 12 Mei 2025

kisah nabi Isa As bag 3

 Tak seorang pun berhak untuk menghinakan seseorang atau menjadikannya sebagai budak kerana penghambaan hanya pantas ditujukan kepada Allah SWT. Manusia adalah     sama    di   antara    mereka     sehingga    tidak   berhak    seseorang     untuk memanfaatkan         kekuatan    manusia     untuk   membangun       kejayaan     peribadinya atau     untuk    memperkaya        dirinya    dengan     merugikan      orang     lain,   atau menghancurkan   hak-hak   mereka   atau   berbuat   buruk   terhadap   mereka   dalam berbagai     bentuknya.      Jadi,  inti  dakwah     para   nabi   berarti   mengganti      dan mengubah   sistem   yang   rosak   yang   didirikan   oleh   para   pembesar   kaumnya. Kalau begitu, ia adalah dakwah yang menyatakan peperangan dan kerana itu seseorang      nabi   harus   membawa       senjata.    Setelah    meneguhkan       pemikiran tersebut,     dimulailah     peperangan.     Seorang     nabi   menggunakan       pedang.     Ia berlindung      di  balik   senjata    dan   senjata    yang    dimiliki  oleh    setiap   nabi berbeza-beza. Mula-mula       seorang     nabi    tidak   menggunakan        senjata     apa   pun     dalam peperangannya   selain   berusaha   untuk   membangkitkan   akal.   Lalu   peperangan semakin meningkat sehingga nabi terpaksa untuk menggunakan senjata. Para musuh      memaksanya       untuk   menggunakan       senjata    sehingga    para    nabi   pun menggunakan         senjata.    


  Di   sini   setiap    nabi   mempunyai        senjata    yang berbeza-beza.   Terkadang   senjata   seorang   nabi   berupa   mukjizat   yang   dapat menghentikan langkah dan menghancurkan mereka seperti taufan (kisah Nabi Nuh)   atau   angin   (kisah   Nabi   Hud),   dan   terkadang   senjata   para   nabi   adalah mukjizat yang membantunya untuk mengalahkan musuh-musuhnya secara pasti seperti    ditundukkannya      jin  dan   burung    baginya    (kisah  Nabi   Sulaiman)     dan senjata   nabi   berupa   mukjizat   yang   menyelamatkannya   dari   tipu   daya   musuh seperti     berubahnya       api   menjadi     sesuatu     yang    dingin    dan    membawa keselamatan (kisah Nabi Ibrahim) dan terkadang senjata nabi yang luar biasa yang   memperkuat   dakwahnya   seperti   menghidupkan   orang-orang   yang   mati (kisah Nabi Isa) dan terkadang senjata nabi berupa pedang yang dipegang di tangannya       saat    ia    melangsungkan        peperangan       dan    mempertahankan dakwahnya (kisah Nabi Muhammad saw). Jadi,   senjata   para   nabi   berbeza-beza,   baik   dalam   bentuk   kualiti   mahupun kapasitinya.   Allah   SWT   mengetahui   kondisi   mereka   lebih   dari   apa   yang   kita ketahui     sehingga   Allah   SWT   sangat   tepat   ketika   memilihkan   senjata   untuk setiap nabi. Dan tak seorang nabi pun yang tinggal di suatu tempat sementara ia   tidak   berjuang   dan   tidak   bergerak   dan   tidak   mengalami   penderitaan   dari kaumnya.      Oleh   kerana    itu,  sesuai   dengan    kadar   kesabaran     para   nabi   dan perjuangan mereka dalam menyampaikan dakwah di jalan Allah SWT, mereka layak untuk mendapatkan tempat yang istimewa di sisi Allah SWT. Isa   bin   Maryam   telah   menyampaikan   bahawa   beliau   adalah   seorang   pejuang yang     membawa       senjata.     Kata-katanya      sendiri   berusaha     menghancurkan masyarakat yang keras, masyarakat yang bodoh. Masyarakat di zaman Nabi Isa berdiri di atas kesalahan, kesyirikan, kebohongan, kemunafikan, meterialisme, pamrih, kelaliman dan tidak ada kebebasan. Maka melalui kalimat-kalimatnya, Nabi   Isa   menghancurkan   semua   ini.   Nabi   Isa   memberitahu   kaumnya   bahawa dakwahnya di jalan Allah SWT bukan terfokus pada dakwah kedamaian tetapi dalam     hal-hal   tertentu    dakwahnya     pun    berisi  pernyataan     perang.    Sesuatu menjadi      tidak   bernilai    ketika   tidak    berusaha     dipertahankan      oleh   yang bersangkutan sampai titis darah penghabisan. Timbulnya pemikiran- pemikiran, nilai-nilai   dan    prinsip-prinsip    tidak  hanya    bersandar     kepada     idealismenya tetapi nilainya justru bersandar kepada usaha keras yang dikerahkan oleh para pembawanya         dalam    rangka    mempertahankannya.          Tanpa     peperangan      dan mengangkat senjata dakwah para nabi akan menjadi pemikiran-pemikiran yang sekadar idealisme yang tidak akan menghentikan seseorang pun dan tidak akan membangkitkan seseorang pun. Kita mengetahui bahawa sebahagian besar nabi berhadapan dengan kelompok besar     dari  masyarakat      yang   menentangnya        dan   berusaha     memeranginya. Mula-mula   mereka   mengejeknya   dan   pada   akhirnya   mereka   berusaha   untuk membunuhnya.         Kita   mengetahui      bahawa     para   nabi   berusaha    mati-matian untuk   memperjuangkan   kebenaran   yang   dibawanya.   Melalui   kisah   para   nabi, kita mengetahui bahawa bagaimana serangan masyarakat, para pembesar, dan para penguasa terhadap para nabi tetapi pada saat yang sama kita seakan-akan tidak melihat bagaimana serangan para nabi terhadap mereka. Penjelasan dari hal itu sangat mudah. Peperangan yang dibangkitkan oleh kebatilan atas para nabi   didukung   oleh   alat-alat   yang   canggih   dan   sangat   kuat   di   mana   mereka memiliki   berbagai   macam   sarana   untuk   menjatuhkan   para   nabi,   sedangkan para   nabi   hanya   menyandarkan   kekuatan   dari   yang   Maha   Benar,   yaitu   Allah SWT; kekuatan yang tidak berdasarkan pada sebab- sebab tertentu atau tidak peduli dengan tuduhan-tuduhan atau kegaduhan. Para   nabi   hanya   terus   melangsungkan   dakwahnya   yang   berdasarkan   kepada usaha   membangkitkan   akal   dan   hati   serta   menyucikan   roh.  

Keteguhan   sikap para    nabi   ini  bagi  musuh-musuh       mereka    merupakan      masalah    yang    besar. Dakwah      nabi  juga   menjamah      suatu   keluarga    di  mana   seorang    ayah   dapat beriman   sementara   seorang   anak   dapat   menentang   atau   seorang   anak   dapat beriman sementara si ayah dapat menentang atau seorang isteri beriman atau seorang   suami   kafir   atau   seorang   suami   beriman   sementara   si   isteri   kafir. Perbezaan anak laki-laki dengan ayahnya dan seorang isteri dengan suaminya menimbulkan permusuhan di dalam rumah-rumah. Dengan terjadinya hal ini, masyarakat       bergerak    untuk    menentang      nabi   dan    semakin     meningkatkan tekanan-tekanan        mereka     kepadanya     sehingga    permusuhan       dan   kebencian mereka kepada nabi semakin meruncing. Mereka pun berusaha untuk melawan nabi itu yang bagi mereka telah memisahkan antara ayah dan anaknya atau ia datang untuk memisahkan seorang anak perempuan dari ibunya. Kemudian      seorang    nabi   meletakkan     suatu   undang-undang       bagi  orang    yang mengikutinya, yaitu undang-undang pokok yang membatalkan undang- undang yang tidak sesuai dengannya. Undang-undang ini tampak dalam kalimat nabi: "pertama-tama cinta kepada Allah dan kemudian cinta kepada nabi dan setelah itu cinta kepada sesama manusia." Makna-makna yang demikian ini tercermin secara   jelas   dari   kalimat-kalimat   Isa   yang   disampaikan   oleh   Injil   Mata   pada pasal ke-10. Al-Masih   berkata:   "Janganlah   engkau   mengira   bahawa   aku   datang   membawa kedamaian      di  bumi,    aku  datang    bukan    hanya   membawa       kedamaian     tetapi pedang. Aku datang untuk menjadikan seorang anak berbeza dengan ayahnya dan     seorang    anak    perempuan      berbeza     dengan     ibunya    sehingga    musuh seseorang justru terdapat pada keluarganya. Maka barang siapa yang mencintai ibunya dan ayahnya lebih dari kecintaannya kepadaku, maka ia tidak berhak mencintaiku,       dan    barang    siapa    yang    mencintai     anak    laki-lakinya    dan perempuannya        lebih   dariku,   maka    ia  tidak  berhak    mengikutiku.     Meskipun kehidupannya   tampak   beruntung   sebenarnya   ia   telah   rugi,   dan   barang   siapa yang kehidupannya merugi kerana aku, maka sebenarnya ia telah beruntung." Penjelas   Injil   mengatakan:   "Pemikiran   orang-orang   Yahudi   tentang   al-   Masih adalah,     ketika   al-Masih   datang,    maka   semua     pengikutnya     akan   merampas kekayaan dan kejayaan di dunia ini lalu ia hanya memberi mereka ketenangan dan kedamaian. Ketika al-Masih datang, ia menjelaskan kepada para muridnya bahawa   hal   tersebut   tidak   benar,   kerana   jika   ia   datang   untuk   memberikan kedamaian kepada para pengikutnya, maka mereka akan terancam kelaliman dan mereka akan mati kerana tajamnya pedang. Maka hendaklah mereka tidak mengharapkan         kedamaian      tetapi    peperangan;      hendaklah      mereka     tidak mengharapkan keserasian tetapi perpecahan." Demikianlah masyarakat Yahudi terbagi menjadi dua kelompok: kelompok orang-orang yang fakir, orang-orang yang    lemah    dan   orang-orang     yang   bersih   hatinya    bersama     Isa,  sedangkan kelompok   majoriti   menentang   Isa.   Bahkan   kelompok   majoriti   kafir   itu   sering menyakiti Isa. Injil    Mata    menceritakan       penderitaan       al-Masih    pada     pasal    ke-11.    Ia menceritakan bagaimana kemarahan al-Masih terhadap orang-orang yang tidak mengabdi      kepada     Yuhana    (Yahya)    dengan    baik   atau   mengabdi     kepadanya secara    peribadi    dengan    baik.   Injil  Mata   mengutip     pernyataan     Isa  sebagai berikut:   "Dengan   apa   aku   menyerupakan   generasi   ini,   Sesungguhnya   mereka menyerupai       anak-anak      kecil  yang    duduk    di   pasar   yang    berteriak-teriak memanggil teman-teman mereka sambil berkata: "Kami telah meniup seruling tetapi     kalian   tidak   menari.     Kami    mengasihi     kalian   tetapi   kalian    tidak menangis."   Yuhana   telah   datang   dan   tidak   makan   dan   minum   tetapi   mereka mengatakan,   sesungguhnya   ia   terkena   syaitan.   lalu   datanglah   seorang   anak manusia yang makan dan minum lalu mereka mengatakan, ia adalah seorang yang ahli makan dan ahli minum khamer." Dokumen itu menunjukkan penderitaan al-Masih dan menyingkap peperangan yang    akan    dihadapinya.     Penderitaan     yang   dialami   oleh   hati   suci  al-Masih adalah sebagai tindakan generasi tersebut di mana beliau diutus di dalamnya sebagai     orang   yang   memberi     petunjuk     dan   menyampaikan       berita   gembira tentang     kerajaan    langit.  Beliau   menyerupakan       generasi    Yahudi   itu  dengan anak-anak kecil yang duduk- duduk di pasar sambil berteriak-teriak memanggil teman-teman        mereka     sambil   berkata:    "kami   telah   meniup     seruling   tetapi kalian   tidak   menari.   Kami   berbelas   kasih   kepada   kalian   tetapi   kalian   tidak menangis." Al-Masih mengisyaratkan dengan pernyataan itu tentang apa yang diperbuat     anak-    anak   kecil  saat   mereka    bermain-main,       di  mana    biasanya mereka      meniru    orang-orang     yang    besar   saat   mereka     bergembira     dengan menari-nari   dan   saat   mereka   sedih   mereka   menangis.   Demikianlah   mereka sangat      cepat    berubah      antara     bergembira      dan    sedih    tanpa     melalui pertimbangan   dan   kesedaran.   Demikianlah   keadaan   orang-orang   Yahudi   saat mereka mengabdi kepada Yahya, kemudian saat mereka mengabdi kepada al- Masih.   Yahya   telah   datang   kepada   mereka   dalam   keadaan   menangis,   tidak makan dan tidak minum dari apa yang mereka makan dan yang mereka minum. Ia   tidak   bergaul   dengan   sembarangan   manusia. Telah datang   kepada   mereka seorang     nabi  yang    ahli  ibadah   tetapi   kebanyakan     mereka     menolaknya      dan mereka      mengatakan      bahawa     ia  terkena   syaitan.   Kemudian      datang   kepada mereka   al-Masih   di mana   ia   makan   dan   minum   bersama   pada   acara   walimah

dan   hari   raya   lalu   mereka   pun   menolaknya   dan   mengatakan   bahawa   ia   suka makan     dan   minum     khamer    padahal    beliau   adalah    cermin   terbesar    dalam menghilangkan syahwat dan kesucian yang sempurna. Alhasil, generasi itu adalah generasi yang main-main Iayaknya anak kecil. Tidak ada   sesuatu   pun   yang   dapat   mempengaruhi   mereka   dan   mereka   tidak   mau bertaubat. Meskipun demikian, di sana terdapat kelompok kecil dari manusia yang    terpengaruh     dan   bertaubat.    Dokumen      tersebut   menunjukkan       betapa beratnya penderitaan Isa di tengah-tengah generasi yang sezaman dengannya. Isa   mengalami      banyak    penderitaan     dalam    menyampaikan       dakwahnya.      Isa banyak menderita di tengah-tengah kaum yang fikiran mereka belum matang. Mereka tak ubahnya seperti anak- anak kecil yang suka bermain-main. Kaum yang tak tergugah oleh kalimat-kalimat yang baik dan mereka tidak bergerak atau tersentuh ketika menyaksikan mukjizat-mukjizat yang luar biasa. Allah     SWT    kembali      memperkuat       Isa   dengan     mukjizat-mukjizat       yang mengagumkan.        Mukjizat    di  sini  adalah   senjata    yang   diberikan   Allah   SWT kepada   nabi-Nya   agar   nabi   tersebut   menjadi   tenteram   dan   agar   menambah keyakinan   orang-orang   yang   beriman   kepadanya, sedangkan   bagi   orang-orang kafir   mukjizat   tersebut   justru   menambah   kekufuran   mereka   sehingga   Allah SWT memberikan pembalasan yang setimpal kepada kedua kelompok tersebut. Mukjizat yang Allah SWT berikan kepada Isa bin Maryam yang lain adalah, Allah SWT   mengabulkan   doa   Hawariyin   dengan   menurunkan   makanan   dari   langit. Allah SWT berfirman: "(Ingatlah),   ketika   pengikut-pengikut   Isa   berkata:   'Hai   Isa   putera   Maryam, bersediakah   Tuhanmu   menurunkan   hidangan   dari   langit   kepada   kami?'   Isa menjawab:   'Bertakwalah   kepada   Allah   jika   betul-   betul   kamu   orang   yang beriman.'   Mereka   berkata:   'Kami   ingin   memakan   hidangan   itu   dan   supaya tenteram   hati   kami   dan   supaya   kami   yakin   bahawa   kamu   telah   berkata benar     kepada    kami,    dan   kami    menjadi     orang-orang     yang   menyaksikan hidangan      itu.'  Isa  putera   Maryam     berdoa:    'Ya  Tuhan    kami,   turunkanlah kiranya kepada kami suatu hidangan dari langit (yang hari turunnya) akan menjadi hari raya bagi kami yaitu bagi orang-orang yang bersama kami dan yang    datang    sesudah    kami,   dan   menjadi     tanda   bagi  kekuasaan-Mu:       beri rezekilah   kami   dan   Engkaulah   Pemberi   rezeki   Yang   Paling   Utama.'   Allah berfirman:   'Sesungguhnya   Aku   akan   menurunkan   hidangan   itu   kepadamu, barang   siapa   yang   kafir   di   antaramu   sesudah   (turun   hidangan)   itu,   maka sesungguhnya   Aku   akan   menyeksanya   dengan   seksaan   yang   tidak   pernah Aku timpakan kepada seorang pun di antara umat manusia.'" (QS. al-Maidah: 112-115) Barangkali   kita   terhairan-hairan   ketika   memperhatikan   perkataan   Hawariyin, "wahai Isa bin Maryam, apakah Tuhanmu mampu?" Mungkin pertama-tama yang terlintas   dalam   fikiran   kita   berkenaan   dalam   ayat   tersebut   adalah, keraguan Hawariyin   terhadap   kekuatan   atau   kekuasaan   Allah   SWT.   Bagaimana   hal   itu mampu       mereka     laku-kan    sedangkan     mereka     adalah    murid-murid      Isa  yang beriman   dan   berserah   diri   kepada   Allah   SWT?   Berkaitan   dengan   tafsir   ayat tersebut,     para    ulama    berbeza     pendapat.     Sebahagian      ulama    mengatakan, bahawa   pertanyaan   mereka   'apakah Tuhanmu   mampu?' Yakni, berarti   apakah Tuhanmu       bisa?   Kemudian      mereka     mencarikan      alasan    yang    membenarkan perkataan       Hawariyin      itu   dengan      mengatakan       bahawa      pertanyaan       itu dilontarkan      saat  mereka     baru   saja  mengikuti     Isa,  sebelum     mereka    banyak mengetahui       Allah   SWT.     Oleh   kerana    itu,   Isa  berkata    dalam    jawapannya terhadap      pertanyaan      mereka,     bertakwalah      kepada     Allah   SWT    jika  kamu benar-benar orang mukmin. Yakni, janganlah kalian meragukan kekuasaan atau kekuatan Allah SWT. Qurthubi     menampik   tafsir      ini.   Hawariyin   adalah   para    penolong   Allah   SWT, sesuai   dengan   nas   Al-Quran   dan   tentu   tidak   boleh   bagi   penolong   Allah   SWT untuk     tidak   mengetahui      kekuatan-Nya,      apalagi    meragukan      kekuasaan-Nya. Sebahagian       ulama     mengatakan       bahawa      perkataan      tersebut     dikeluarkan orang-orang   yang   bersama   Hawariyin   yang   berasal   dari   Bani   Israil   dan   tidak seorang pun dari Hawariyin yang mengatakan demikian kecuali mereka hanya sekadar menukil perkataan tersebut. Ada pendapat lain lagi yang mengatakan bahawa   ayat   tersebut   tidak   dibaca   'hal   yastathi'   rabbuka'   tetapi   dibaca   'hal tastathi'   rabbaka'   sebagaimana   bacaan   Aisyah   dan   sebagaimana   dibaca   oleh Nabi.    Maknanya,      "apakah    engkau    mampu     menghadirkan       kekuatan     Tuhanmu terhadap   apa   yang   engkau   minta."   Ada   pendapat   yang   lain   mengatakan   ia dibaca     'hal  tastathi'  rabbaka',    yakni   "apakah    engkau    mampu      untuk   berdoa kepada Tuhanmu atau meminta-Nya." Sebahagian       kaum    sufi  berpendapat       bahawa     kaum     Hawariyin    bukan     tidak mengetahui kekuasaan Allah SWT tetapi pertanyaan itu justru bersumber dari cinta kepada Allah SWT dan keinginan menyaksikan kekuasaan Allah SWT. Sikap mereka   ini    menyerupai      dengan   perbezaan   tingkatan   sikap   Nabi   Ibrahim   as ketika beliau mengatakan: "Ya   Tuhanku,      perlihatkanlah      kepadaku      bagaimana      Engkau    menghidupkan orang-orang mati?' Allah berfirman: 'Apakah kamu belum percaya?' Ibrahim menjawab: 'Saya telah percaya, tetapi agar bertambah mantap hatiku.'" (QS. al-Baqarah: 260) Oleh   kerana   itu,   kaum   Hawariyin   berkata:   "Dan   hati   kami   menjadi   mantap," sebagaimana   Nabi   Ibrahim   berkata:   "Agar   bertambah   mantap   hatiku."   Inilah tafsir   yang   membuat      kita  puas   dan   membuat      hati  kita  tenang.    Nabi   Isa menjawab       pertanyaan     mereka:    'Bertakwalah    kepada    Allah   jika  betul-betul kamu orang yang beriman.' Yakni, hati-hatilah kalian dengan banyak bertanya dan menguji Allah SWT kerana kalian tidak mengetahui apa yang boleh kalian minta   untuk   didatangkan   bukti-   bukti   kekuasaan   Allah   SWT.   Perkataan   Nabi Isa, jika kalian benar-benar beriman terfokus kepada apa yang dibawanya yang berupa   mukjizat-   mukjizat   atau   tanda-tanda   kebesaran   Allah   SWT.   Nabi   Isa bermaksud   untuk   mengatakan,   sesungguhnya   apa   yang   telah   aku   bawa   dari mukjizat-   mukjizat   bagi   kalian   seharusnya   sudah   cukup   membuat   hati   kalian mantap.      "Mereka   berkata:    'Kami   ingin  memakan      hidangan    itu  dan   supaya tenteram hati kami dan supaya kami yakin bahawa kamu telah berkata benar kepada kami, dan kami menjadi orang-orang yang menyaksikan hidangan itu.'" Kaum     Hawariyin    menjelaskan      kepada    Isa  sebab   pertanyaan    mereka     ketika beliau melarangnya. Jika Nabi Isa keluar, maka beliau diikuti lima ribu orang atau lebih. Sebahagian mereka dari kalangan Hawariyin dan sebahagian yang lain campuran di antara pengikutnya dan musuhnya. Dikatakan bahawa mereka berpuasa dan mereka tidak mempunyai makanan, lalu para pengikut berkata kepada     kaum    Hawariyin,     "Tanyalah    kepada    Isa  apakah    ia  mampu     berdoa kepada     Tuhannya     sehingga    diturunkan     kepada    kita  makanan     dari   langit." Kemudian kaum Hawariyin pergi dengan membawa surat kaum itu kepada Isa. Ketika   Isa   meminta   mereka   untuk   merasa   cukup   dengan   mukjizat-mukjizat sebelumnya,      mereka     kembali    melontarkan     kebenaran     permintaan     mereka: 'Kami    ingin  memakan      hidangan    itu.   Mereka   adalah   orang-orang   yang   lapar sementara mereka tidak mempunyai makanan. Dan supaya tenteram hati kami. Hati kaum Hawariyin menjadi tenang seperti tenangnya hati Ibrahim. Dan para pengikut   pun   merasa   hatinya   tenang   dan   mengakui   bahawa   Isa   adalah   Nabi yang diutus untuk mereka. Dan hati musuh juga menjadi tenang kerana mereka menyaksikan kebatilan mereka sehingga pilihan mereka untuk tidak mengikuti Isa berakibat pada suatu saat mereka akan diminta pertanggungjawaban. "Dan supaya kami yakin bahawa kamu telah berkata benar kepada kami. Yakni kami mengetahui bahawa engkau utusan Allah. Dan kami menjadi orang-orang yang   menyaksikan   hidangan   itu.   Yakni,   kami   menyaksikan   keesaan   Allah   dan risalah dan kenabianmu. Dan bagi orang lain yang tidak menyaksikannya, maka kami akan menceritakan kepada mereka peristiwa yang terjadi." Isa putera Maryam berdoa: 'Ya Tuhan kami, turunkanlah kiranya kepada kami suatu   hidangan   dari   langit   (yang   hari   turunnya)   akan   menjadi   hari   raya   bagi kami yaitu bagi orang-orang yang bersama kami dan yang datang sesudah kami, dan   menjadi   tanda   bagi   kekuasaan-Mu:   beri   rezekilah   kami   dan   Engkaulah Pemberi rezeki Yang Paling Utama.' Ketika     kaum    Hawariyin     bertanya     kepada    Isa  bin   M   aram    agar   diturunkan makanan dari langit, maka Nabi Isa berdiri dan meletakkan pakaian dari kulit wol kemudian beliau melangkahkan kakinya dan meletakkan tangan kanannya di   atas   tangan   kirinya,   lalu   beliau   menundukkan   kepalanya   dalam   keadaan khusyuk dan tunduk kepada Ala SWT. Kemudian beliau membuka matanya dan menangis       sehingga    air  matanya      membasahi       janggutnya     bahkan     mencapai dadanya dan berkata: 'Ya Tuhan kami, turunkanlah kiranya kepada kami suatu hidangan   dari   langit...   Allah   berfirman:   'Sesungguhnya   Aku   akan   menurunkan hidangan itu kepadamu. Lalu turunlah makanan besar dari celah dua awan: satu awan di atasnya satu awan di bawahnya. Saat itu manusia melihatnya. Nabi Isa berkata, "Ya Allah jadikanlah      makanan     ini  sebagai    rahmat     dan   jangan    menjadi     fitnah."   Lalu turunlah di depan Nabi Isa sapu tangan yang menutupinya kemudian Nabi Isa tersungkur   dalam   keadaan   sujud   yang   diikuti   oleh   kaum   Hawariyin.   Mereka mendapati       suatu    bau    yang   harum     yang    belum     pernah    mereka     temukan sebelumnya. Nabi   Isa   berkata,   "Siapakah   di   antara   kalian   yang   paling   ikhlas   dan   paling percaya   kepada   Allah   SWT   agar   ia   membuka   makanan   itu   sehingga   kita   bisa makan      darinya    serta   berzikir    kepada    Allah   SWT     atasnya    serta   bersyukur kepadanya."   Kaum   Hawariyin   berkata:   "Wahai   Ruhullah   sesungguhnya   engkau lebih berhak daripada kami dalam hal itu.", maka Nabi Isa berdiri lalu beliau mengambil wuduk dan solat. Kemudian beliau banyak berdoa sambil duduk di sisi   makanan   itu   dan   membukanya.   Tiba-   tiba   di   atas   makanan   itu   terdapat ikan   yang   lazat   yang   tidak   ada   durinya.   Nabi   Isa   ditanya:   "Wahai   Ruhullah, apakah      ini  makanan      dari   dunia    atau   dari   syurga?"    Nabi    Isa  menjawab: "Bukankah Tuhan kalian melarang kalian untuk bertanya pertanyaan semacam ini.   Ia   turun   dari   langit   dan   tidak   ada   makanan   sepertinya   di   dunia   dan   ia bukan   berasal   dari   syurga   tetapi   ia   adalah   sesuatu   yang   Allah   SWT   ciptakan

engan   kekuasaan   yang   luar   biasa   di   mana   Dia   cukup   mengatakan   "jadilah, maka jadilah." Para    mufasir    berbeda    pendapat     sekitar   bentuk    makanan     yang   diturunkan kepada Isa, apakah itu ikan atau daging? Apakah roti atau buah-buahan? Kami memandang        bahawa     pembahasan-pembahasan           ini  kurang   penting.    Sesuatu yang paling penting yang perlu kita perhatikan adalah apa yang dikatakan oleh Nabi Isa, Sesungguhnya   ia   diciptakan   oleh   Allah   SWT  dengan   kekuasaan   yang mengagumkan di mana Dia cukup mengatakan "Jadilah, maka jadilah ia." Inilah   hakikat   makanan   tersebut.   Ia   merupakan   tanda-tanda   kebesaran   Allah SWT     yaitu    suatu   tanda    yang    Allah   SWT     mengancam       bagi   siapa   yang menentangnya        Dia   akan    menyeksanya       dengan    azab    yang   belum     pernah diterima   oleh   seseorang   pun   di   dunia.   Para   ulama   berbeza   pendapat   apakah makanan   tersebut   memang   diturunkan   atau   tidak,   tetapi   menurut   pendapat majoriti   dan   ini   yang   benar   makanan   tersebut   memang   diturunkan,   sesuai dengan firman Allah SWT: "Aku akan menurunkan hidangan itu bagimu. " Dikatakan      bahawa     ribuan    pengikut    Nabi   Isa   memakannya       dan   makanan tersebut tidak habis. Setiap orang yang buta ia sembuh dari butanya dan setiap orang   yang   belang   ia   sembuh   dari   belangnya   akibat   memakan   hidangan   itu. Alhasil,    setelah   menyantap      makanan      itu,  orang   yang    sakit  sembuh     dari penyakitnya.      Maka    hari  turunnya    makan    itu  dijadikan    hari  raya   dari  hari raya-hari   raya   kaum   Hawariyin   dan   para   pengikut   Nabi   Isa.   Kemudian   berita dan peristiwa turunnya makanan itu mulai hilang dan mulai dilupakan sehingga kita   tidak   menemukan       beritanya   hari   ini  di  Injil-  Injil  yang  mereka   akui. Setelah peristiwa makanan yang Allah SWT ceritakan dalam surah al-Maidah, Allah SWT menunjukkan kepada kita sikap lain dari Nabi Isa bin Maryam. Allah SWT   berkata   setelah     menceritakan   kepada   kita   tentang   turunnya   mukjizat makanan dari langit: "Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: 'Hai Isa putera Maryam, adakah kamu mengatakan   kepada   manusia:   'Jadikanlah   aku   dan   ibuku   dua   orang   tuhan selain    Allah!'  Isa   menjawab:      'Maha    Suci  Engkau,     tidaklah    patut   bagiku mengatakan        apa   yang   bukan    hakku     (mengatakannya).       Jika   aku   pernah mengatakannya,         maka     tentulah     Engkau     telah   mengetahuinya.        Engkau mengetahui apa   yang   ada pada   diriku   dan   aku   tidak mengetahui apa   yang ada pada diri Engkau. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui perkara yang ghaib.    Aku    tidak   pernah    mengatakan      kepada     mereka     kecuali   apa   yang Engkau beri padaku (mengatakan)nya yaitu: 'Sembahlah Allah, Tuhanku, dan Tuhanmu,' dan aku menjadi saksi terhadap mereka, selama aku berada di antara     mereka.     Maka     setelah    Engkau     wafatkan     aku,    Engkaulah     yang mengawasi       mereka.     Dan    Engkau    adalah    Maha    Menyaksikan       atas  segala sesuatu. Jika Engkau menyeksa mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba-Mu,            dan     jika    Engkau       mengampuni         mereka,       maka sesungguhnya        Engkaulah     Yang   Maha    Perkasa    lagi  Maha    Bijaksana.'    Allah berfirman:   'lni   adalah   suatu   hari   yang   bermanfaat   bagi   orang-orang   yang benar   kebenaran   mereka.   Bagi   mereka   syurga   yang   di   bawahnya   mengalir sungai-   sungai;   mereka   kekal   di   dalamnya   selama-selamanya;   Allah   redha terhadap       mereka       dan     mereka       pun     redha     terhadap-Nya.        Itulah keberuntungan yang paling besar.' Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi     dan   apa   yang   ada   di  dalamnya;     dan    Dia  Maha    Kuasa    atas  segala sesuatu. " (QS. al-Maidah: 116-120) Dengan   ayat-ayat   tersebut,   Al-Quran   menutup   surah   al-Maidah.   Demikianlah konteks     Al-Quran     berpindah    secara    mengejutkan      dari   turunnya    makanan kepada   sikap   atau   dialog   antara   Allah   SWT   dan   Isa   bin   Maryam   pada   hari kiamat. Allah SWT bertanya pada hari kiamat: 'Hai Isa putera Maryam, adakah kamu mengatakan kepada manusia: 'Jadikanlah aku dan ibuku dua orang tuhan selain Allah?' Para ahli ilmu sepakat bahawa pertanyaan tersebut bukan bersifat pertanyaan murni     meskipun      tampak     dalam     bentuk    pertanyaan      kerana     Allah   SWT mengetahui       apa   yang    dikatakan    oleh   Isa.  Tentu    yang   dimaksud     dengan pertanyaan itu adalah sesuatu yang lain. Ada yang mengatakan bahawa Allah SWT bermaksud memberitahu Isa bahawa kaumnya telah mengubah ajarannya sepeninggalannya.        Dan   mereka     telah  mendapatkan       fitnah.   Ada   lagi  yang mengatakan bahawa Allah SWT bermaksud dari pertanyaan itu untuk mencela orang-orang yang mengubah akidah Nabi Isa setelah beliau tidak ada. Kami kira pertanyaan tersebut memuat dua makna dan mencakup makna yang lain. Allah SWT ingin menyingkap dan memberitahu manusia dalam Kitab-Nya yang terakhir bahawa Nabi Isa terlepas dari berbagai macam tuduhan, dan apa saja yang   dilakukan   kaumnya   sepeninggalannya.   Konteks   Al-   Quran   menunjukkan tentang   peristiwa   ghaib   yang   belum   terjadi meskipun   akan   terjadi   pada   hari kiamat. Oleh kerana itu, Al-Quran menyampaikannya dalam bentuk fi'il madhi (kata kerja bentuk lampau). Al-Quran menyampaikan berita ghaib ini kepada penduduk dunia agar mereka mengetahui hakikat Isa bin Maryam. Allah   SWT   bertanya   kepadanya   dan   Isa   bin   Maryam   menjawab.   Sebagai   nabi besar, Isa tidak menjawab kecuali setelah ia mengatakan: 'Maha Suci Engkau ya Allah.' Sebelum menjawab, Isa memulai dengan tasbih dan menyucikan Allah SWT.   Nabi   Isa   menampakkan   kepatuhan   dan   ketundukan   kepada   kemuliaan Allah SWT dan rasa takut terhadap azab- Nya. Qurthubi menyampaikan dalam tafsirnya: "Ketika Allah SWT berkata kepada Isa, apakah engkau berkata kepada manusia jadikanlah     aku   dan   ibuku    tuhan   selain   Allah,   maka    Isa  tampak    gementar terhadap perkataan itu sehingga ia mendengar rintihan dari tulang-tulangnya di   dalam   jasadnya   lalu   ia   berkata:   'Maha   Suci   Engkau,   tidaklah   patut   bagiku mengatakan        apa   yang   bukan    hakku    (mengatakannya).       Tidak    mungkin     aku memutuskan         sesuatu    yang    tidak    aku    miliki,   yang    diriku   tidak    dapat melakukannya. Aku hanya seorang hamba, bukan seorang yang disembah: Jika aku pernah mengatakannya maha tentulah Engkau telah mengetahuinya. Demikianlah   Nabi   Isa   menyampaikan   jawapannya   kepada   Allah   SWT   dan   ia mengembalikan   sesuatu   kepada   Allah   SWT.   Dan   Allah   SWT   Maha   Mengetahui terhadap apa yang dikatakannya. Engkau mengetahui apa yang ada pada diriku dan    aku   tidak   mengetahui     apa   yang   ada   pada   diri  Engkau.   Yakni,   Engkau mengetahui apa   yang   aku   sembunyikan   sedangkan   aku   tidak   mengetahui apa yang engkau sembunyikan. Engkau mengetahui rahsiaku dan apa yang terlintas dalam   hatiku   dan   aku   tidak   mengetahui   apa   yang   Engkau   sembunyikan   dari ilmu   ghaib-Mu.   Sesungguhnya   Engkau   Maha   Mengetahui   perkara   yang   ghaib. Hanya Engkau yang tahu terhadap hal-hal yang ghaib. Hanya Engkau yang tahu terhadap apa yang terjadi di tengah-tengah mereka setelah Engkau angkat aku dari   bumi:   'Aku   tidak   pernah   mengatakan   kepada   mereka   kecuali   apa   yang Engkau     kepadaku      (mengatakan)nya       yaitu:   'Sembahlah     Allah,   Tuhanku,     dan Tuhanmu.' Demikianlah kalimat-kalimat yang disampaikan oleh Isa bin Maryam. Dia hanya mengajak        manusia      untuk     hanya     menyembah        Allah    SWT     dan     tidak menyekutukan-Nya:          Dan   aku   menjadi     saksi  terhadap     mereka,     selama    aku berada di antara mereka. Sesungguhnya   Engkau   mengawasi   mereka   saat   aku   tinggal   di   tengah-   tengah mereka      dan   mengajak     mereka     ke  jalan   yang   benar.   Maka    setelah   Engkau wafatkan aku, Engkaulah yang mengawasi mereka. Al-Wafat dalam Kitab Allah mempunyai         tiga   bentuk:    Pertama,      wafat    dalam     pengertian      kematian,

sebagaimana firman Allah SWT:

"Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya." (QS. az-Zumar: 42) Yakni     ketika    tercabutnya      ajal.   Kedua,     bahawa     wafat     adalah    tidur, sebagaimana firman Allah SWT: "Dan Dialah yang menidurkan kamu di malam hari. " (QS. al-An'am: 60) Yakni     yang    menidurkan       kalian.   Ketiga,    wafat     berarti    pengangkatan, sebagaimana firman Allah SWT: "Hai Isa, sesungguhnya Aku yang menyampaikan kamu kepada akhir ajalmu dan mengangkat kamu kepada-Ku. " (QS. Ali 'Imran: 55) Demikianlah Isa terbebas dari apa yang mereka katakan dan apa yang mereka nisbatkan   kepadanya.   Isa   mengumumkan   bahawa   dakwahnya   tidak   lebih   dari sekadar   ajakan   untuk   bertauhid   dan   tidak   keluar   dari   kerangka   Islam   yang diakui oleh pengikutnya. Kemudian Isa kembali menyampaikan pembicaraannya dan meminta belas kasihan kepada Allah SWT: Jika Engkau menyeksa mereka, maka sesungguhnya mereka adalah hamba-hamba-Mu. Tidak seorang pun dari makhluk      yang   mempunyai      kekuasaan     di  atas-Mu    dan   tidak   ada   Pencipta selain-Mu.   Maha   Suci   Engkau   dan   tiada   sekutu   bagi-Mu   dalam   kerajaan   dan kekuasaan. Pada akhirnya, mereka adalah hamba-Mu dan seorang hamba tidak memiliki   apa-apa   di   hadapan   tuannya   kecuali   kepatuhan:        Dan   jika   Engkau mengampuni   mereka,   maka   sesungguhnya   Engkaulah   Yang   Maha   Perkasa   lagi Maha Bijaksana.' Isa   tidak   mengatakan   jika   Engkau   mengampuni   mereka,   maka   Engkau   Maha Pengampun   dan   Maha   Pengasih. Jadi, jawapan   Isa   terfokus   pada   penyerahan diri    dan   kepatuhan      serta    tunduk    kepada     kemuliaan      Allah   SWT     dan kebesaran-Nya.   Para   pengikut   Nabi   Isa   adalah   hamba-hamba   Allah   SWT   yang patuh. Jika Allah SWT berkehendak, maka Dia akan menyeksa mereka sesuai dengan seksaan yang layak mereka terima, dan jika Dia berkehendak, maka Dia akan   mengampuni   mereka   kerana   Dia   mengetahui          kerana    mereka   memang layak  untuk  mendapatkan   ampunan. Dengan   penyerahan   yang   mutlak  ini, Isa menyampaikan   jawapan   atas   pertanyaan   Allah   SWT   dan   beliau   berlepas   diri dari apa yang dikatakan oleh kaumnya sepeninggalannya. Isa menyampaikan - pada awal pembicaraannya - bahawa hanya Allah SWT yang patut disembah,

dan pada akhir pembicaraannya Isa menyampaikan penyerahan dirinya kepada Allah   SWT.    Allah  berfirman:    'Ini  adalah  suatu   hari  yang   bermanfaat     bagi orang-orang yang benar kebenaran mereka. Allah SWT memuji ketulusan Isa, dan kerana dialog tersebut terjadi pada hari kiamat, Allah SWT berfirman: "Hari ini adalah hari kiamat di mana orang-orang yang benar akan dapat mengambil manfaat dari kebenaran mereka di dunia. Kebenaran      mereka   di  sana   akan   mereka   temukan     balasannya   yang   berupa rahmat di sini. "Bagi mereka syurga yang di bawahnya mengalir sungai-sungai; mereka   kekal   di   dalamnya   selama-   selamanya;   Allah   redha   terhadap   mereka dan mereka pun redha terhadap-Nya. " Demikianlah   balasan   orang-orang   yang   benar,   syurga.   Dan   ada   balasan   yang lebih baik dari syurga, yaitu kepuasan (redha) seorang hamba terhadap Allah SWT dan keredhaan Allah SWT terhadap hamba. Pengertian kepuasan seorang hamba      adalah   kegembiraannya      terhadap    penyembahan       kepada    Allah  SWT sedangkan      pengertian    keredhaan     Allah   SWT   terhadap     hamba-Nya     adalah rahmat yang diberikan-Nya kepada mereka: Itulah keberuntungan yang paling besar.'    Setelah   itu  Allah   SWT,   memberitahukan       hakikat    Isa  dan   seluruh nabi-Nya: "Kepunyaan Allah-lah kerajaan langit dan bumi dan apa yang ada di dalamnya;      dan   Dia  Maha    Kuasa   atas   segala   sesuatu."   Allah   SWT   adalah Penguasa      satu-satunya    dan   Dia  Pencipta    satu-satunya.     Selain-Nya   adalah hamba. Isa   terus   melangsungkan       dakwahnya     sehingga    kejahatan     dan   keburukan mengetahui       bahawa    singgasana     mereka    terancam     hancur.    Lalu   pasukan keburukan   bergerak   untuk   menangkapnya.   Orang-orang   Yahudi   menyakitinya dan    menuduhnya      dengan    berbagai   macam     tuduhan.    Isa  dikatakan   sebagai penyihir   dan   sebagai   orang   yang   mengubah   syariat   dan   mereka   menisbatkan kekuatannya yang luar biasa kepada kekuatan syaitan. Ketika mereka tidak lagi memiliki   tipu   daya   yang   dapat   melumpuhkan   Nabi   Isa   dan   mereka   melihat orang-orang yang lemah dan orang-orang fakir berkumpul di sekitarnya, maka mereka     mulai   membikin     suatu,   makar.   Mereka    mempengaruhi      orang-orang Romawi. Mula-mula      pemerintahan     Romawi     tidak  turut   campur    kerana    menganggap bahawa       perselisihan-perselisihan       antara     orang-orang      Yahudi     adalah perselisihan   yang   terjadi   demi   memperebutkan   kepentingan   sesama   mereka. Lalu diadakanlah majlis Sanhadurim (yaitu majlis undang-undang tertinggi dari kalangan     Yahudi).   Mereka   berkumpul   untuk   membuat         persekongkolan      demi menyingkirkan Isa. Persekongkolan itu mengambil bentuk yang baru. Ketika orang-orang Yahudi tidak mampu memerangi Nabi Isa, mereka berfikir untuk    membunuhnya.        Mulailah    para  ketua    pendeta    Yahudi    bermusyawarah untuk   membuat   suatu   kesimpulan   tentang   cara   yang   mereka   lakukan   untuk menangkap       Nabi   Isa  yang   tidak  menimbulkan       kegaduhan     di  tengah-tengah masyarakat. Ketika   para   kepala   Yahudi   bermusyawarah,   maka   salah   seorang   dari   murid al-Masih yang dua belas pergi kepada mereka, yaitu Yahuda al- Iskhriyutha. Ia berkata      kepada     mereka,     "Apa   yang    kalian    berikan    jika   aku    berhasil menyerahkannya kepada kalian." "Meja     pengkhianatan       telah    digelar   di   antara    mereka      dan    dimulailah perundingan.   Orang-orang   Yahudi   berusaha   mencari   titik   temu   dan   mereka sepakat   untuk   memberinya   tiga   puluh   lempeng   dari   perak.   Ini   adalah   harga yang biasa mereka lakukan untuk membeli seorang budak sesuai dengan syariat Yahudi." (penjelasan Injil Mata) Selesailah     konspirasi    yang    menetapkan       untuk    menangkap       al-Masih    dan kemudian        membunuhnya.         Dikatakan     bahawa      kepala     pendeta      Yahudi merobek-robek   bajunya   secara   dramatis   di   suatu   pertemuan   agama   dan   ia berteriak, "sungguh Isa telah kafir." Pero bukan baju dalam tradisi orang-orang Yahudi     dilakukan    ketika    mereka     mendengar      atau   melihat    sesuatu    yang mengandung penghinaan terhadap Allah. Para pendeta Yahudi tidak memiliki kekuasaan untuk menetapkan hukum bunuh pada saat itu. Semua itu dilakukan oleh     kekuasaan     penguasa     Romawi.      Tetapi    tampaknya      mereka      berhasil meyakinkan       kekuasaan    Romawi     bahawa     Isa  telah  membuat      rencana    untuk melengserkan   kekuasaan   Romawi   atau   mereka   berhasil  meyakinkan   penguasa Romawi bahawa masalah yang mereka hadapi murni berkaitan dengan tradisi mereka dan keyakinan mereka. Kemudian mereka menyarankan agar penguasa tidak turut campur atas apa yang mereka tetapkan. Demikianlah konspirasi itu telah    ditetapkan     dan   telah   diputuskan     bahawa     Isa  harus   ditangkap     dan kemudian disalib. Empat   Injil  yang   diakui   oleh   kalangan   Masehi   saat   ini   membicarakan   tentang proses   pembunuhan   Isa   di   mana   beliau   disalib   kemudian   beliau   bangkit   dari kematiannya       dan   naik   ke  langit.   Semua    Injil  ini  sepakat    tentang    proses

penyaliban Isa dan kematiannya, sebagaimana mereka sepakat tentang tabiat Isa   yang   mengandung   ketuhanan   yang   bercampur   dengan   tabiatnya   sebagai manusia.   Kami   akan   menyampaikan   keyakinan   orang-orang   Masehi   berkaitan dengan Isa sebagaimana diyakini oleh majoriti kaum Nasrani saat ini, kemudian kami     akan    mengemukakan         keyakinan     Islam    tentang    Isa   sebagaimana diceritakan   oleh   Al-Quran   al-   Karim   dan   disampaikan   oleh   para   ulama   dan disebutkan   dalam   hadis.   Setelah   itu,   kita   akan   membicarakan   hal-hal   yang perlu   dibicarakan   berkaitan   hubungan   antara   kaum   Muslim   dan   kaum   Masehi serta kaitannya dengan akidah mereka. Injil   Mata  mengatakan,      "Isa  ditangkap   dan   majlis   Sanhadirum    memutuskan bahawa ia harus dibunuh. Kemudian para anggota majlis itu dari kepala-kepala para   pendeta   dan   para   tokoh   mereka   menghinanya   dan   mengejeknya   serta berbuat      aniaya    terhadapnya      bahkan     mereka     meludahi     wajahnya      dan menempelengnya.   Sambil   mengejek   mereka   berkata,   "beritahukanlah   wahai al-Masih    siapa   yang   memukulmu."       Setelah   itu  al-Masih    ditangkap    dan   ia ditetapkan untuk dibunuh. Adalah     sudah    menjadi     tradisi   di  kalangan     orang-orang     Romawi     untuk mencambuk orang yang ditetapkan untuk dibunuh sebelum pelaksanaan hukum tersebut.   Oleh   kerana   itu,   para   penguasa   Romawi   menetapkan   agar   al-Masih dicambuk terlebih dahulu. Sedangkan syariat Musa menetapkan agar cambukan itu tidak melebihi empat puluh kali, namun orang-orang Romawi tidak berhenti pada batasan ini bahkan mereka terus mencambuk korban dengan cambukan yang kejam dan terus- menerus sehingga punggung yang bersangkutan hampir saja   patah   dan   nafasnya    nyaris   tinggal  sedikit.  Setelah   itu,  mereka    mulai melaksanakan       hukum    bunuh    kepadanya.     Demikianlah     yang   dilakukan    oleh tentera terhadap penyelamat kita. (Injil Mata 26) Selesailah proses pecambukan, lalu penguasa Romawi menyerahkan Isa kepada tentera   agar   mereka   menyalibnya.   Kemudian   para   tentera   membuat   sesuatu hal   yang   bermaksud     untuk   menghibur.     Mereka    mencabut     pakaian   Isa  yang dilumuri dengan darah yang ada luka di tubuhnya setelah proses pencabukan, lalu mereka memakaikan pakaian merah dengan maksud untuk mengejeknya. Para    raja   biasanya   memakai     pakaian    merah.    Mereka    terus   menghinanya. Mereka     memakaikannya        mahkota     dari   duri   dan   meletakkannya       di  atas kepalanya. (Injil Mata 26) Akhirnya,   mereka   sampai   pada   suatu   tempat   yang   bernama   Jaljatsah,   yaitu suatu    tempat     di  luar  pagar    Ursyilim.   Tradisi  Yahudi    menetapkan      untuk memberi satu gelas khamer yang bercampur dengan minyak wangi bagi orang yang     ditetapkan     untuk    dihukum      mati   sebelum      pelaksanaan      hukum.     Ini dimaksudkan sebagai alat pembius untuk meringankan penderitaannya. Tetapi para   tentera   menentang   tradisi   ini   dan   mereka   memberi   al-Masih   satu   gelas dari cuka yang bercampur dengan sesuatu yang pahit." (Injil Mata 26) Teks   Injil   mata   mengatakan   (cetakan   tahun   1972)   pada   pasal   kedua   puluh tujuh: "Sehingga mereka sampai ke suatu tempat yang bernama Jaljatsah lalu mereka memberinya minuman keras yang bercampur dengan empedu agar ia meminumnya.          Ketika    ia  merasakannya,       ia   enggan     untuk    meminumnya. Kemudian mereka menyalibnya. Kemudian mereka duduk di sana menjaganya dan   meletakkan   di   atas   kepalanya   suatu   tuduhan   yang   tertulis:   Ini      adalah Yasu',    penguasa    Yahudi.    Mereka     benar-benar     menyalibnya      bersama     Yasim. Salah   seorang   dari   keduanya   di   sebelah   kanannya   dan   yang   lain   di   sebelah kirinya. Lalu orang-orang yang lewat di tempat itu mencelanya dan berkata, "wahai yang menghancurkan tempat sembahan dan yang membangunnya pada tiga   hari,   selamatkanlah      dirimu   dan   jika  engkau    adalah    anak   Allah,   maka turunlah dari tempat penyaliban itu." Demikianlah sebahagian riwayat kaum Masehi tentang proses penyaliban serta penafsiran      mereka     berkaitan     dengannya.      Kami     telah   menukilnya      tanpa memperhatikan tentang catatan yang terdapat dalam Injil Mata yang terbaru, yaitu ia merupakan catatan yang paling baik dalam bentuknya yang terkumpul dari   ulama-ulama   mereka   dan   tokoh-tokoh   agama   Masehi   sehingga   ia   lebih mudah      untuk    difahami     dan   lebih   sederhana.     Kami    telah   mengemukakan sebahagiannya kepada Anda dalam halaman-halaman ini. Sementara   itu,   dalam   akidah   Islam   disebutkan   suatu   riwayat   yang   berbeza dengan   riwayat   yang   ada   dalam   Injil-Injil   yang   terdapat   sekarang,   baik   yang berhubungan dengan kehidupan akhir yang dialami oleh Isa mahupun tabiat Isa yang     merupakan      sumber     perselisihan    setelah    pengangkatannya.        Al-Quran al-Karim menceritakan bahawa Allah SWT tidak menghendaki Bani Israil untuk membunuh   Isa   atau   menyalibnya   tetapi   Allah   SWT   menyelamatkannya   dari kekufuran      mereka     lalu  mengangkatnya        di  sisi-Nya.   Mereka     tidak  berhasil membunuhnya   dan   tidak   berhasil   menyalibnya   tetapi   ia   diserupakan   seperti orang-orang di antara mereka. Allah SWT berfirman: "Dan   kerana   ucapan   mereka:   'Sesungguhnya   kami telah membunuh al-   Masih, Isa putera Maryam, Rasul Allah,' padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak pula   menyalibnya,   tetapi   yang   mereka   bunuh   ialah   orang   yang   diserupakan dengan     Isa  bagi   mereka.    Sesungguhnya      orang-orang     yang    berselisih   faham tentang (pembunuhan) Isa, benar- benar dalam keraguan tentang yang dibunuh itu.   Mereka    tidak   mempunyai       keyakinan    tentang    siapa   yang   dibunuh     itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak pula yakin bahawa yang mereka      bunuh     itu   adalah    Isa.   Tetapi    (yang    sebenarnya),     Allah    telah mengangkat Isa kepadanya." (QS. an-Nisa': 157-158) Dan Allah SWT juga berfirman: "(Ingatlah),     ketika    Allah   berfirman:      'Hai   Isa,  sesungguhnya       Aku    akan menyampaikan   kamu   pada   akhir   ajalmu   dan   mengangkat   kamu   kepada-Ku serta membersihkan kamu dari orang-orang yang kafir. " (QS. Ali 'Imran: 55) Para ulama-ulama Islam sepakat atas hal itu dan mereka berselisih pendapat tentang      cara   beragumentasi       terhadap     apa   yang    mereka     yakini   sebagai kebenaran. Sebahagian mereka meyakini nas-nas Al-Quran saja yang menyebut tentang   Isa   al-Masih   dan   mereka   tidak   mendukungnya   atau   memperkuatnya dengan kitab-kitab lain selain Al-Quran. Kedua metode tersebut memiliki titik kekuatan tersendiri. Orang yang berpegangan dengan pendapat yang pertama mengatakan       bahawa     Nabi   melarang    untuk    membahas      kitab-kitab    pegangan kaum   Yahudi   dan   kaum   Nasrani.   Bagi   kaum   itu   agama   mereka   dan   bagi   kita agama kita dan hanya Allah SWT yang akan memutuskan segala perselisihan di antara kita pada hari kiamat. Sedangkan orang-orang yang berpegangan dengan cara yang kedua mengatakan bahawa   larangan   Nabi   tersebut   terjadi   pada   permulaan   masa   Islam   di   mana kaum Muslim sangat dekat dengan masa jahiliah. Nabi memerintahkan mereka agar    tidak   disibukkan    dengan     kitab-kitab   lain   selain  kitab   mereka,     yakni Al-Quran.   Yang   demikian   ini   dimaksudkan   agar   mereka   memiliki   akidah   yang kuat dan keyakinan mereka benar- benar tertanam dalam diri mereka, Tetapi ilmu    dan   pandangan      ilmiah   menetapkan      bahawa     seorang   yang    alim  harus banyak   menggali   kitab-   kitab   kuno   dalam   rangka   mengetahui   kebenaran   dan jika   ia   mendapati   sesuatu   yang   sesuai   dengan   apa   yang   didapatinya   dengan kebenaran,      maka    hatinya   akan    lebih  merasa    tenang    dan   damai.    Berkaitan dengan   kelompok   yang   pertama   yang   merasa   cukup   dengan   Al-Quran,   kita tidak menemukan perincian-perincian yang mendalam berkenaan dengan usaha penangkapan   Isa,   bagaimana   proses   pengangkatannya   ke   langit,   di   mana   Isa diserupakan       dengan     salah    seorang    di   antara    mereka,      bagaimana      dia diserupakan       dengan    salah    seorang    di  antara    mereka.     Allah    SWT    telah

menyerupakannya dengan salah seorang di antara mereka sedangkan Nabi Isa diangkat      ke   langit.   Demikianlah      penjelasan     singkat    mereka,     tidak    ada penambahan lagi. Sedangkan kelompok yang kedua, mereka melontarkan kisah secara    lengkap.    Mereka     mengatakan      bahawa     Allah   SWT   menyerupakan        Isa dengan Yahuda. Yahuda ini adalah Yahuda al- Askhariyutha yang menurut Injil ia   menjualnya      kepada    musuh-musuhnya        dan    menunjukkan      kepada     mereka tentang keberadaannya. Ia adalah seorang muridnya yang terpilih. Demikian ini sesuai   dengan   Injil   Barnabas   di   mana   disebutkan   di   dalamnya:   "Ketika   para tentera mendekat bersama Yahuda di tempat yang di situ terdapat Yasu', maka Yasu'   mendengar   kedatangan   segerombolan   orang   yang   menuju   tempatnya. Oleh   kerana   itu,   ia   segera   pergi   ke   rumah   dalam   keadaan   takut.   Di   dalam rumah itu terdapat sebelas orang yang tidur. Ketika Allah melihat bahaya akan mengancam   hamba-Nya,   maka   Dia   memerintahkan   Jibril,   Mikail,   dan   Rafail (Israfil), serta Idril (Izrail) yang mereka semua adalah para utusan- Nya untuk mengambil   Yasu'   dari   dunia.   Lalu   datanglah   malaikat-malaikat   yang   suci   di mana   mereka   mengambil   Yasu'   dari   pintu   yang   dekat   dengan   arah   selatan. Mereka membawanya dan meletakkannya di langit yang ketiga dengan disertai para   malaikat   yang   selalu   bertasbih   kepada   Allah   selama-lamanya.   Yahuda masuk secara paksa ke kamar yang di situlah Yasu' diangkat ke langit. Saat itu murid-murid sedang tidur semuanya, lalu Allah mendatangkan keajaiban yang luar biasa di mana Yahuda berubah cara berbicaranya dan juga wajahnya. Ia sangat   mirip   sekali   dengan   Yasu'   sehingga   kami   mengiranya   Yasu'.   Adapun   ia (Yahuda) setelah membangunkan kami, ia mencari-cari di mana si guru berada. Oleh   kerana   itu,   kami   merasa   heran   dan   kami   menjawab,   "bukankah   engkau wahai   tuanku   guru   kami,   apakah   sekarang   engkau   telah   melupakan   kami?" Demikianlah kisah yang terdapat dalam Injil Barnabas. Allah SWT berfirman: "Al-Masih     putera    Maryam     itu  hanyalah     seorang    rasul   yang   Sesungguhnya telah   berlalu   sebelumnya   beberapa   rasul,   dan   ibunya   seorang   yang   sangat benar, kedua-duanya biasa memakan makanan." (QS. al-Maidah: 75) 

0 comments:

Posting Komentar