Mushola Al-Islah Jl leces no.7 Sonosari Kab.Malang kumpulan doa rezeki,kumpulan doa tasawuf,makrifat,bahasa arab,sejarah kerajaan islam,sejarah kerajaan indonesia,sejarah kebudayaan islam

Minggu, 11 Mei 2025

Kisah nabi Isa As bag 2

 Al-Masih justru akan membalikkan pipi sebelah kirinya. Inilah syariat Nabi Isa yang tidak berbeza sedikit pun dengan syariat     Nabi   Musa.    Ia   merupakan       kedalaman      yang    mengagumkan        dari kedalaman       syariat  Nabi   Musa.   Nabi   Isa  ingin   menetapkan      kepada    kaum    di sekelilinginya     tentang    sesuatu    yang   penting.    Nabi   Isa  ingin   memberitahu mereka      bahawa    syariat   bukan    mengajari    kalian   untuk   meletakkan     dendam pada diri kalian lalu kalian memukul lawan kalian. Syariat yang hakiki adalah, hendaklah kalian menebar kasih sayang, pemaaf, dan cinta. Terdapat      banyak    binatang-binatang       buas   di  hutan.    Binatang-binatang       itu mencintai diri mereka sendiri. Mereka bermusuhan dan saling membunuh demi makanan   dan   minuman.   Mereka   memberikan   makan   kepada   anak-   anaknya. Perbezaan antara manusia dan binatang adalah perbezaan pada tingkat cinta. Haiwan   tidak   akan   mampu   melampaui   darjat   cintanya   kepada   makhluk   yang lain.   Atau   dengan   kata   lain,   haiwan   tidak   dapat   membagi   cintanya   kepada jenis   yang   lain.  Sedangkan      manusia    mampu     melakukan      hal  itu.  Di  situlah manusia mampu dapat mencapai kemuliaannya dan kemanusiaannya. Al-Masih memberitahu kaumnya bahawa manusia tidak akan menjadi manusia sempurna kecuali    setelah    ia  mencintai    orang   lain  sebagaimana      ia  mencintai     dirinya sendiri. "Aku   mendengar   bahawa   dikatakan,   hendaklah   engkau   mencintai   orang   yang dekat    denganmu      dan   membenci      musuhmu,      sedangkan     aku   berkata   kepada kalian,   cintailah   musuh   kalian   dan   doakanlah   orang   yang   melaknati   kalian. Berbuat     baiklah    kepada    pembenci      kalian   dan   solatlah   untuk    orang-orang berbuat buruk kepada kalian." (Injil Mata). Dakwah      Nabi   Isa  datang    dan   menghapus      syariat  Nabi   Musa    dalam    bentuk luaran. 

kisah nabi isa


Jika kita berusaha membandingkan dua syariat tersebut dalam bentuk yang    sederhana,     maka    pada   hakikat-nya    dakwah     Nabi   Isa  bertujuan    untuk menghapus bidaah yang dilakukan oleh kaum Farisiun dan Shaduqiun terhadap syariat   Nabi Musa   dan   menunjukkan   hakikat   syariat   ini dan   tujuan-tujuannya yang   tinggi.   Di   tengah-tengah   masa   materialisme   yang   sangat   luar   biasa   dan dunia dipenuhi dengan penyembahan terhadap emas dan tersebarnya berbagai macam       kejahatan,    muncullah      dakwah    al-Masih    sebagai    reaksi   ideal   yang menunjukkan        ketinggian     dan    kesucian.    Al-Masih    mengetahui      bahawa      ia mengajak       manusia     untuk    menciptakan      perilaku    ideal   dalam     kehidupan; Al-Masih     menyedari      bahawa     dakwahnya       penuh    dengan     idealisme     tetapi idealisme ini sendiri pada saat yang sama merupakan solusi satu-satunya untuk mengubati       kehidupan     dari   kesengsaraan      dan    penyakit-penyakit      menular; Al-Masih     mengetahui      bahawa     tidak    semua    manusia     tidak   mampu      untuk mencapai puncak yang diisyaratkannya. Tetapi paling tidak, hendaklah setiap orang berusaha sedikit mendaki sehingga ia selamat. Dakwah   Nabi   Isa   terdiri   dari   kesudian   yang   mengagumkan;   dakwah   Nabi   Isa bertujuan untuk menyelamatkan roh atau dakwah yang dapat dianggap sebagai pedoman   perilaku   individu,   bukan   suatu   sistem   perincian-perincian   tersebut dan     hanya    memfokuskan        kepada     sumber     utama,     yaitu   roh.   Isa   ingin menghidupkan   rohani   manusia   dan   membimbingnya   untuk   mencapai   cahaya Sang Pencipta. Oleh kerana itu, Isa datang dengan didukung oleh Ruhul kudus.

Ruhul     kudus    adalah    Jibril.  Kita   tidak   mengetahui      bagaimana      Allah   SWT memperkuat         Isa   dengan     Roh    Kudus:     apakah     Jibril  menemaninya         dan menyertainya        sepanjang     pengutusannya?       Jibril  turun    kepada     nabi   untuk menyampaikan         risalah  atau    membawa      mukjizat     atau   justru  mendatangkan hukuman atas kaumnya, tetapi ia tidak bersama mereka sepanjang waktu. Oleh kerana   itu,   apakah   memang   Jibril   menemani Isa   sehingga   beliau   diangkat   ke langit? Hampir saja hati menjadi tenang dengan tafsiran ini kerana dalam kehidupan Nabi Isa terdapat sisi-sisi malaikat di mana beliau mempunyai kemampuan yang luar biasa yang berupa mukjizat-mukjizat. Bahkan kemampuan beliau sampai pada   batas   menghidupkan   orang-orang   mati   dengan   izin   Allah   SWT.   Begitu juga, beliau memiliki kemampuan yang luar biasa di mana beliau dengan hanya meniupkan pada suatu tanah, maka tanah itu terbentuk menjadi burung dan ia terbang dengan izin Allah SWT. Selain itu, Nabi Isa sama sekali tidak mendekati wanita   sepanjang   hidupnya   sehingga   beliau   diangkat   oleh   Allah   SWT.   Beliau tidak menikah. Ini juga sifat malaikat di mana kita saksikan bahawa sebahagian para   nabi   yang   diutus   oleh   Allah   SWT   dan   memiliki   beberapa   wanita   bahkan kitab-kitab     Yahudi    menyebutkan       bahawa    jumlah    isteri-  isteri  nabi   mereka Sulaiman misalnya, mencapai seribu wanita. Isa   hidup   dalam   keadaan   tenggelam   dalam   ibadah   seperti   anak   dari   bibinya, yaitu   Yahya.   Jika   Yahya   khusyuk   beribadah   dan   tinggal   di   gunung   dan   gurun bahkan   dia   menginap   di   gua,   maka   hal   itu   adalah   hal   yang   alami   baginya, sedangkan   Isa   hidup   justru   di   tengah-tengah   masyarakat   kota.   Persoalannya adalah,   bukan   hanya   Isa   tidak   terkait   hubungan   dengan   seorang   wanita   dan bukan     hanya     mukjizat-mukjizat       yang   diperolehnya      yang   luar   biasa   yang berhubungan   dengan   roh,   tetapi   yang   lebih   dari   itu   adalah,   bahawa   beliau didukung      oleh   Ruhul   kudus    sepanjang    masa    dakwahnya.      Tentu    itu  adalah nikmat   yang   tak   seorang   pun   dari   para   nabi   sebelumnya   diberi.   Allah   SWT berfirman: "(Ingatlah),     ketika   Allah    mengatakan:       'Hai  Isa  putera    Maryam,      ingatlah nikmat-Ku   kepadamu   dan   kepada   ibumu   di   waktu   Aku   menguatkan   kamu dengan   roh   kudus. Kamu   dapat   berbicara   dengan   manusia   di   waktu   masih dalam   buaian   dan   sesudah   dewasa;   dan   (ingatlah)   di   waktu   Aku   mengajar kamu menulis, hikmah, Taurat, dan Injil, dan (ingatlah pula) di waktu kamu membentuk dari tanah (suatu bentuk) yang berupa burung dengan izin-Ku, kemudian   kamu   meniup   padanya,   lalu   bentuk   itu   menjadi   burung   (yang sebenarnya) dengan seizin-Ku. Dan (ingatlah), waktu kamu menyembuhkan

orang   yang   buta   sejak   dalam   kandungan   ibu   dan   orang   yang   berpenyakit sopak dengan seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu kamu mengeluarkan orang mati dari kubur (menjadi hidup) dengan seizin-Ku, dan (ingatlah) di waktu Aku   menghalangi   Bani   Israil   (dari   keinginan   mereka   membunuh   kamu)   di kala    kamu    mengemukakan        kepada    mereka    keterangan-     keterangan     yang nyata, lalu orang-orang kafir di antara mereka berkata: 'Ini tidak lain hanya sihir yang nyata.' Dan (ingatlah), ketika Aku ilhamkan kepada pengikut Isa yang setia: 'Berimanlah kepada-Ku dan kepada rasul-Ku.' Mereka menjawab: 'Kami   telah   beriman   dan   saksikanlah   (wahai   rasul)   bahawa   sesungguhnya kami adalah orang- orang yang patuh (kepada seruanmu).'" (QS. al-Maidah: 110-111) Ayat-ayat   tersebut   menyebutkan   lima   mukjizat   Nabi   Isa.   Pertama,   bahawa beliau mampu berbicara dengan manusia saat beliau masih di buaian. Kedua, beliau   diajari   Taurat   dan   Taurat   yang   diturunkan   kepada   Nabi   Musa   telah tersembunyi dan telah mengalami perubahan yang dilakukan oleh orang-orang cerdik   dari   kaum   Yahudi.    Ketiga,   beliau  membentuk   tanah      seperti   burung kemudian      meniupkannya      lalu  tanah   itu  menjadi    burung.    Keempat,     beliau mampu       menghidupkan       orang-orang     yang    mati.    Kelima,    beliau    mampu menyembuhkan   orang   yang   buta   dan   orang   yang   belang.   Terdapat   mukjizat yang keenam yang disebutkan dalam Al-Quran al-Karim: "(Ingatlah),   ketika   pengikut-pengikut   Isa   berkata:   'Hai   Isa   putera   Maryam, bersediakah   Tuhanmu   menurunkan   hidangan   dari   langit   kepada   kami?'   Isa menjawab:   'Bertakwalah   kepada   Allah   jika   betul-   betul   kamu   orang   yang beriman.'   Mereka   berkata:   'Kami   ingin   memakan   hidangan   itu   dan   supaya tenteram   hati   kami   dan   supaya   kami   yakin   bahawa   kamu   telah   berkata benar     kepada    kami,    dan   kami   menjadi     orang-orang     yang    menyaksikan hidangan      itu.'  Isa  putera  Maryam     berdoa:    'Ya  Tuhan    kami,   turunkanlah kiranya kepada kami suatu hidangan dari langit (yang hari turunnya) akan menjadi hari raya bagi kami yaitu bagi orang-orang yang bersama kami dan yang    datang    sesudah    kami,   dan   menjadi    tanda   bagi   kekuasaan-Mu:      beri rezekilah   kami   dan   Engkaulah   Pemberi   rezeki   Yang   Paling   Utama.'   Allah berfirman:   'Sesungguhnya   Aku   akan   menurunkan   hidangan   itu   kepadamu, barang   siapa   yang   kafir   di   antaramu   sesudah   (turun   hidangan)   itu,   maka sesungguhnya   Aku   akan   menyeksanya   dengan   seksaan   yang   tidak   pernah Aku timpakan kepada seorang pun di antara umat manusia.'" (QS. al-Maidah: 112-115) Mukjizat     yang   keenam     itu  adalah    turunnya    makanan     dari  langit   kerana

permintaan   Hawariyin.   Juga   terdapat   mukjizat   yang   ke   tujuh   yang   terdapat surah   Ali   'Imran   yaitu   beliau   diberi   kemampuan   melihat   hal-hal   yang   ghaib melalui     panca     inderanya     meskipun      beliau    tidak   menyaksikannya        secara langsung.   Oleh   kerana   itu,   beliau   memberitahu   kepada   sahabat-sahabatnya dan murid-muridnya apa yang mereka makan dan apa yang mereka simpan di rumah-rumah mereka: "Dan   aku   khabarkan   kepadamu   apa   yang   kamu   makan   dan   apa   yang   kamu simpan   di   rumahmu.   Sesungguhnya   pada   yang   demikian   itu   adalah   suatu tanda (kebenaran kerasulanku) bagimu, jika kamu benar-benar beriman. " (QS. Ali 'Imran:: 49) Inilah    mukjizat     Nabi    Isa   yang   ke    tujuh   yang    didahului     oleh   mukjizat kelahirannya yang sangat mengagumkan. Beliau lahir tanpa seorang ayah, lalu diikuti mukjizat berikutnya di mana beliau diangkat dari bumi ke langit ketika penguasa       yang    lalim   berusaha      menyalibnya.       Barangkali     pembaca      akan bertanya-tanya:   mengapa   mukjizat-mukjizat   seperti   ini   diperoleh   oleh   Nabi Isa?   Kita   mengetahui   bahawa   mukjizat   adalah   hal   yang   luar   biasa   yang   Allah SWT   berikan   kepada   nabi-Nya.   Tetapi   pemberian   itu   menjadi   sempurna   jika mukjizat      itu  disesuaikan     dengan    keadaan     zaman     diutusnya     nabi   tersebut sehingga     mukjizat     itu  sangat    berpengaruh      dalam    jiwa   kaum     dan   mampu menggoncangkan hati mereka dan menjadikan mereka beriman kepada pemilik mukjizat ini. Jadi, mukjizat menjadi suatu hal yang luar biasa. Oleh kerana itu, Allah SWT berkehendak agar mukjizat ini sesuai dengan zaman diutusnya nabi tersebut. Jadi, setiap mukjizat yang dibawa oleh rasul selalu berlain-lainan. Nabi Saleh diutus    di  tengah-tengah       kaum    yang   melihat     bagaimana     seekor    unta   yang melahirkan       dari    gunung     atau    mampu      membelah        batu-batuan      gunung. Sedangkan   Nabi   Musa   diutus   di   tengah-tengah   kaum   yang   gemar   memainkan sihir sehingga sihir mendapat tempat istimewa. Oleh kerana itu, mukjizat yang dibawa oleh Nabi Musa bentuk lahirnya seakan-akan menyerupai sihir, tetapi pada hakikatnya ia justru menjatuhkan sihir. Mukjizat itu berupa tongkat yang menjadi   ular   dan   kemudian   ular   itu   memakan   tongkat-tongkat   para   tukang sihir. Lain halnya dengan Nabi Isa, beliau diutus di tengah-tengah kaum materialis yang mengingkari roh dan hari kebangkitan. Mereka menduga bahawa manusia hanya   sekadar   tubuh   tanpa   roh.   Mereka   adalah   kaum   yang   meyakini   bahwa

darah makhluk adalah rohnya atau jiwanya. Taurat yang ada di tangan Yahudi menyebutkan   bahawa   tafsir   an-Nafst   adalah   darah.   Disebutkan   di   dalamnya: "Janganlah   engkau   memakan   darah   dari   tubuh   manusia   kerana   jiwa   setiap tubuh adalah darahnya. " Nabi Isa   diutus  di   tengah-tengah   kaum   yang   mereka   disesatkan   oleh   falsafah yang dasarnya mengatakan bahawa penciptaan alam memiliki sumber pertama, seperti sebab dari akibat. Jadi, alam memiliki wujud yang mendahuluinya. Di tengah-tengah   masa   yang   materialis   ini,   di   mana   roh   diingkari,   maka   secara logik    mukjizat    Nabi    Isa  terkait   dengan     usaha   menunjukkan        alam   rohani. Demikianlah       Isa  dilahirkan    tanpa    seorang    ayah.   Mukjizat    ini  cukup    untuk membungkam kaum yang mengatakan bahawa alam memiliki sumber pertama. Jelas bahawa alam tidak memiliki wujud yang mendahuluinya. Kita berada di hadapan      Sang   Pencipta     yang   mengadakan       sistem    bagi  segala    sesuatu    dan menjadikan sebab bagi segala sesuatu. Dia menjadikan proses kelahiran anak berasal     dari   hubungan      laki-laki   dan   wanita,    tetapi    Pencipta     ini  sendiri menciptakan   sebab-sebab   dan   sebab-sebab   itu   tunduk   kepadanya   sedangkan Dia tidak tunduk kepada sebab-sebab itu. Dengan kehendak- Nya yang bebas, Dia mampu memerintahkan kelahiran anak tanpa melalui ayah sehingga anak itu lahir. Dan, kelahiran Isa pun terjadi tanpa seorang ayah. Cukup ditiupkan roh kepadanya: "Lalu Kami tiupkan ke dalamnya (tubuhnya) roh dari Kami dan Kami jadikan dia  dan   anaknya   tanda   (kekuasaan   Allah)   yang   besar   bagi   semesta   alam.   " (QS. al-Anbiya': 91) Kelahiran   Isa   membawa   mukjizat   yang   luar   biasa   yang   menegaskan   dua   hal: pertama,   kebebasan   kehendak   Ilahi   dan   ketidak   terkaitannya   dengan   sebab kerana      Dia   adalah     Pencipta     sebab-sebab,       kedua     pentingnya      roh   dan menjelaskan        kedudukannya       serta    nilainya    di   antara    kaum     yang    hanya mementingkan         fizik   sehingga     mereka     mengingkari      roh.   Seandainya      kita mengamati sebahagian besar mukjizat Nabi Isa, maka kita akan melihatnya dan mendukung        pandangan     tersebut.    Misalnya,    mukjizat     Nabi   Isa  yang   mampu membentuk tanah seperti burung lalu beliau meniupkannya sehingga tanah itu menjadi burung. Mukjizat ini pun menguatkan adanya roh. Semula ia berupa tanah   yang   bersifat   fizik   yang   tidak   dapat   disifati   dengan   kehidupan   tetapi ketika   Nabi   Isa   meniupnya,   maka   segenggam   tanah   itu   menjadi   burung   yang memiliki   kehidupan,   Sungguh   sesuatu   yang   bukan   fizik   masuk   ke   dalamnya. Sesuatu   itu   adalah   roh.   Roh   itu   masuk   ke   dalam   tanah   sehingga   ia   menjadi burung. Jadi, roh adalah nilai yang hakiki, bukan jasad atau fizik.

Di samping itu, juga ada mukjizat menghidupkan orang-orang yang mati. Bukankah ini juga menunjukkan adanya roh dan adanya hari akhir atau hari kebangkitan. Orang yang   mati   telah   ditelan   oleh   bumi   di   mana   anggota   tubuhnya   telah   hancur berantakan       sehingga    ia  hampir     menjadi     tulang-belulang      yang   hancur    lalu al-Masih     memanggilnya       dan    tiba-tiba   dia   hidup   kembali     dan   bangkit    dari kematiannya. Seandainya       orang    yang    mati    hanya    berupa     fizik  sebagaimana       dikatakan orang-orang   Yahudi,   maka        ia   tidak   akan  mampu   bangkit   dari      kematiannya kerana fiziknya telah hancur tetapi mayat itu mampu bangkit dari kematian. Jayanya kembali hidup dan ia bangkit dari kuburannya serta berbicara. Jadi, roh   adalah   nilai   yang   hakiki.   bukan   fizik   atau   jasad.   Kalau   begitu,   di   sana terdapat      hari   kebangkitan      dan    hari   kiamat.     Hal   ini  bukanlah     mustahil sebagaimana        yang   dikatakan     orang-orang     Yahudi,    kerana    setelah   kematian jasad   menjadi   tanah   yang   berterbangan   di   udara.   Itu   bukan   mustahil   tetapi mungkin-mungkin saja. Dalil dari hal itu adalah, kebangkitan orang-orang yang telah     mati    di   hadapan      mata     kepala    mereka      sendiri.    Nabi    Isa   telah menghidupkan   mereka   agar   kaumnya   yakin   bahawa   kiamat   fizik  akan   terjadi dari kematian dan itu adalah benar dan bahawa hari akhir adalah benar. Juga terdapat mukjizat yang lain, yaitu beliau mampu memberi tahu kaumnya tentang     apa   yang    mereka    simpan     di  rumah-rumah       mereka,    tanpa    terlebih dahulu   beliau   masuk   ke   rumah   mereka   atau   dapat   bocoran   dari   seseorang. Mukjizat ini menetapkan bahawa panca indera bukanlah nilai yang hakiki. Nabi Isa tidak melihat apa yang ada di rumah mereka tetapi rohnya mampu untuk melihat   dan   berbicara   atau   memberitahu   mereka.   Jadi,   rohani   adalah   nilai yang    hakiki,   bukan     fizik.  Demikianlah     mukjizat-mukjizat        Isa  datang    untuk memberitahukan            pentingnya       roh      dan     kebebasan        kehendak        Ilahi. Mukjizat-mukjizat Nabi Isa - sebagaimana dikatakan oleh guru kami Muhammad Abu   Zahra'   -   termasuk   dari   jenis   propagandanya   dan   sesuai   dengan   tujuan risalahnya,   yaitu   dakwah   untuk   mendidik   rohani   dan   keimanan   kepada   hari kebangkitan       dan   hari  kemudian,      dan   di  sana   ada   kehidupan     lain   di  mana seseorang yang berbuat baik akan dibalas kebaikannya dan orang yang berbuat buruk akan dibalas keburukannya. Lalu,     apakah      mukjizat      menghidupkan         orang-orang       yang    mati     masih memberikan          celah     kepada      para     pengingkaran       akhirat     untuk      terus mengingkarinya atau memberikan ruangan kepada penentang hari kebangkitan untuk      meneruskan        penentangannya?         Kami     telah     mengatakan        bahawa orang-orang       Yahudi    telah    diracuni    dengan     fikiran   ketidakpercayaan       atau penentangan   pada   hari   akhirat   serta   tidak   beriman   kepada   hari   akhir,   maka menghidupkan        orang-orang     yang   mati   yang   dibawa     atau   dikuasai   oleh   Isa menjadi   suatu   pukulan   telak   bagi   mereka   yang   membuat   mereka   beriman, tetapi mereka masih menentang tanda-tanda kebesaran Allah. Nabi Isa menutup lembaran kehidupannya yang lembut dan ia mulai berdakwah di jalan Allah. Beliau didukung oleh Ruhul kudus dan mukjizat-mukjizat yang luar biasa. Al-Quran al-Karim menceritakan kepada kita bahawa esensi dakwah al-Masih tidak banyak berubah dari esensi dakwah para nabi sebelumnya, yaitu menyuarakan   Islam   yang   intinya   adalah   menebarkan   tauhid   yang   sempurna hanya   serta   menyerahkan   diri   kepada   Allah:   "Sembahlah   Allah,   Tuhanku   dan Tuhan kalian." Al-Quran memberitahu kita bahawa yang mengatakan kalimat tersebut adalah Isa.   Kalimat    tersebut   adalah    kalimat   yang    sama   yang   pernah    disampaikan seluruh   nabi,   meskipun   nama   mereka,   sifat   mereka,   mukjizat   mereka,   baju mereka, bahasa mereka, usia mereka, bentuk mereka, dan warna kulit mereka tidak   sama.   Mereka   semua   bersepakat   untuk   menyuarakan   Islam   dan   hanya menyerahkan diri kepada Allah SWT serta beriman bahawa Allah SWT adalah Tuhan mereka dan Tuhan alam semesta. Tiada sekutu bagi-Nya dan tiada yang setara dengan-Nya. Dia Maha Esa yang tidak beranak dan tidak diperanakkan dan tiada sesuatu pun yang menyerupai-Nya. Isa tidak mengatakan persoalan tauhid lebih banyak atau lebih sedikit dari apa yang   pernah   disampaikan   oleh   para   nabi.   Al-Quran   datang   kira-   kira   setelah lima ratus tahun dari pengangkatan Nabi Isa. Allah SWT, melalui ilmu-Nya yang azali   mengetahui   apa   yang   terjadi   di   tengah-   tengah   kaum   Masehi   di   mana mereka      berselisih  tentang    hakikat    Isa.  Oleh  kerana    itu,  Al-Quran    al-Karim berusaha menyingkap dialog mereka yang belum terjadi. Allah SWT berfirman: "Dan (ingatlah) ketika Allah berfirman: 'Hai Isa putera Maryam, adakah kamu mengatakan   kepada   manusia:   'Jadikanlah   aku   dan   ibuku   dua   orang   tuhan selain    Allah?'   Isa  menjawab:      'Maha    Suci   Engkau,     tidaklah   patut    bagiku mengatakan        apa   yang    bukan    hakku    (mengatakannya).        Jika   aku   pernah mengatakannya,          maka     tentulah    Engkau     telah    mengetahuinya.        Engkau mengetahui apa   yang   ada pada   diriku   dan   aku   tidak mengetahui apa   yang ada pada diri Engkau. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui perkara yang ghaib.    Aku    tidak   pernah    mengatakan       kepada    mereka     kecuali    apa   yang Engkau      perintahkan     kepadaku      (mengatakannya)       yaitu:   'Sembahlah      Allah, Tuhanku,   dan   Tuhanmu,'   dan   aku   menjadi   saksi   terhadap   mereka   selama

aku berada di antara mereka. Maka setelah Engkau wafatkan aku, Engkaulah yang mengawasi mereka. Dan Engkau adalah Maha Menyaksikan atas segala sesuatu.'" (QS. al-Maidah: 116-117) Al-Quran   secara   tegas   mengatakan   bahawa   dakwah   al-Masih   adalah   dakwah tauhid.     Al-Quran    ingin   mengatakan      bahawa     al-Masih   terlepas    dari  segala tuduhan   yang   dialamatkan   kepadanya,   yaitu   tuduhan   bahawa   ia   anak   Tuhan atau ia justru tuhan itu sendiri. "Aku tidak pernah mengatakan kepada mereka kecuali     apa   yang    Engkau    perintahkan      kepadaku     (mengatakannya)        yaitu: 'Sembahlah Allah, Tuhanku, dan Tuhanmu." Nabi Isa pergi berdakwah di jalan Allah SMT. Inti dakwahnya adalah, bahawa tidak ada perantara antara Pencipta dan makhluk; tidak ada perantara antara seorang   penyembah   dan   yang   disembah.   Allah   SWT   menurunkan   kitab   Injil kepada Nabi Isa. Ia adalah kitab suci yang datang untuk membenarkan Taurat dan   berusaha   menghidupkan   syariatnya   yang   pertama.   Injil   adalah   cahaya, petunjuk,     dan   peringatan     bagi   orang-orang    yang    bertakwa.    Nabi   Isa  ingin meluruskan      tafsiran   orang-orang     Yahudi    terhadap    syariat   di  mana    mereka menyampaikan         tafsir  dari   syariat   itu   secara   harfiah    dan   sesuai   dengan kepentingan mereka. Nabi Isa menenangkan orang-orang yang menjaga syariat bahawa ia tidak datang untuk menghilangkan syariat, tetapi ia datang untuk menyempurnakannya           dan   menyelesaikan      tugas   para   nabi.  Namun     Isa  lebih menekankan pada penafsiran esensinya, bukan kepada bentuk lahiriahnya. Nabi    Isa  memberi     pengertian     kepada    orang-orang     Yahudi    bahawa     sepuluh wasiat yang dibawa oleh Isa mengandung makna-makna yang lebih dalam dari apa    yang   mereka     bayangkan.     Wasiat   yang    keenam    bukan    hanya    melarang pembunuhan         materi,     sebagaimana       yang     mereka      fahami     tetapi    juga menyangkut penindasan dan usaha mencelakakan orang lain. Sedangkan wasiat yang    ke   tujuh   bukan    hanya    melarang     zina   (dalam    pengertian    terjadinya hubungan      antara    laki-laki  dengan    perempuan      melalui   cara-cara    yang   tidak sah), tetapi zina berarti segala bentuk perbuatan yang menjurus kepada dosa. Misalnya,     ketika   mata   diarahkan     kepada    lawan   jenis   disertai  syahwat     dan hasrat   seksual,   maka   itu   pun   berarti   zina.   Nabi   Isa   berkata:   "Sesungguhnya lebih baik bagi manusia untuk menghindarkan matanya dari sesuatu yang dapat menghancurkannya daripada ia harus hancur dengan mata itu sendiri. Syariat yang   dibawa   oleh   Isa   melarang   untuk   melanggar   sumpah   dan   janji   Nabi   Isa memberi       pengertian     kepada     kaumnya      bahawa     hendaklah      mereka     tidak melakukan sumpah palsu kerana merupakan "kesalahan   besar   jika   nama   Allah   dibuat   main-main   di   atas   mulut-mulut

manusia." (Injil Mata 21 sampai 48). Dakwah      Nabi   Isa  juga   berbenturan     dengan    arus   materialisme     yang   sangat mendominasi        masyarakat     saat   itu.  Oleh   kerana    itu,  beliau   mengingatkan manusia dari perbuatan munafik, pamrih, tamak, dan gila pujian. Begitu juga beliau mengingatkan mereka dari sifat rakus terhadap kekayaan dunia; beliau mengingatkan   agar   jangan   sampai   mereka   menimbun   harta   di   dunia.   Yakni, hendak lah mereka tidak memfokuskan perhatian mereka pada urusan-urusan duniawi      semata     yang    sifatnya    tidak   abadi.    Tetapi    hendaklah      mereka memfokuskan   perhatian   mereka   pada   hal-hal  yang   bersifat   samawi (ukhrawi) kerana itu bersifat abadi. Nabi     Isa    memberitahu       kepada      masyarakatnya       agar     mereka     menjadi orang-orang yang teliti saat memilih gaya hidup mereka kerana pada gilirannya akal mereka akan menjadi cermin darinya. Kecenderungan manusia itu terkait kuat dengan hatinya. Jika hati tertuju kepada cahaya langit, maka kehidupan manusia akan tampak bersinar tetapi jika hati tertuju pada kegelapan dunia, maka   kehidupannya   pun   tampak   gelap.   Nabi   Isa   mengingatkan   kaumnya   dari sikap   pamrih   dan   cinta   dunia.   Beliau   mengajak   mereka   untuk   teliti   dalam memilih     majikan     yang   mereka    mengabdi      kepadanya     kerana    manusia    tidak dapat   mengabdi   kepada   dua   majikan   dalam   satu   waktu.   Boleh   jadi   ia   akan menjadikan   harta   sebagai   majikannya,   atau   boleh   jadi   ia   akan   menjadikan Allah   SWT   sebagai   tuannya.   Jika   ia   menyembah   harta,   maka   berarti   ia   jauh dari   penyembahan   terhadap   Tuhannya.   Oleh   kerana   itu,   hendaklah   manusia menjauhi dunia, seperti makanan dan pakaian di mana mereka akan dikuasai oleh kegelisahan dan ketidaktenangan serta keraguan tentang penjagaan Allah SWT   kepada   mereka.   Allah   SWT   telah   berjanji   untuk   memenuhi   kebutuhan hamba-hamba-Nya dalam kehidupan. Ketika timbul kegelisahan dan keraguan pada diri mereka, maka itu dikeranakan keraguan mereka terhadap penjagaan Allah SWT dan ketidakpercayaan mereka kepada janji-janjinya dan rahmat-Nya serta   bimbingan-Nya.   Allah   SWT   lah   yang   menciptakan   mereka   dan   Dia   pula yang   menjamin   kehidupan   mereka   dan   melindungi   mereka.   Bahkan   Dia   juga melindungi makhluk yang paling kecil urusannya seperti burung di langit dan kumbang-kumbang di kebun. Nabi Isa memberitahu kaumnya bahawa hanya memperhatikan dunia adalah hal yang salah, yang tidak pantas dilakukan oleh orang-orang yang beragama. Itu adalah     sikap   para   penyembah       berhala    kerana    penyembah       berhala    tidak mengetahui       apa    yang   lebih   baik   darinya,    sedangkan     orang-    orang    yang beragama mengetahui bahawa di sana terdapat bimbingan Ilahi yang mengajak

mereka untuk percaya kepada Allah SWT dan tidak begitu peduli dengan dunia. Allah SWT mengetahui kebutuhan-kebutuhan mereka lebih daripada apa yang mereka      ketahui;   Allah   SWT    akan   melindungi     mereka     dan   akan   menjamin kehidupan   mereka.   kerana   itu,   yang   layak   bagi   mereka   adalah,   hendaklah mereka   memohon   agar   diberi   kekuasaan   Allah   SWT   dan   kebaikan   dari-Nya. Yakni kehidupan rohani dan apa yang dikandungnya dari kebahagiaan abadi. Di samping itu, Nabi Isa menasihati mereka agar jangan terlalu pusing dengan kejadian-kejadian yang akan datang dan persoalan-persoalan esok hari kerana esok     hari   sudah    berjalan     sebagaimana      mestinya.     Jika    kebutuhan      dan penderitaan   datang   silih   berganti,   maka   bantuan   dan   perlindungan   Ilahi   pun terus datang silih berganti. Dakwah Nabi Isa juga berbenturan dengan dualisme yang tumbuh di tengah-tengah masyarakat. Kita saksikan sebagaimana mereka suka mendapatkan kebaikan yang ditujukan kepada diri mereka, maka mereka pun biasa untuk melakukan kejahatan kepada orang-orang lain. Demikianlah, kehidupan       orang-orang      Yahudi    dicemari     sikap    dualisme     ini.   Nabi    Isa mewasiatkan   kepada   manusia   agar   mereka   memperlakukan   sesama   mereka sesuai dengan akidah yang mengatakan: "Perlakukanlah orang lain sebagaimana engkau memperlakukan dirimu sendiri" Nabi     Isa  terus   melangsungkan       dakwahnya      dan    mengajak     manusia     untuk menyembah        Allah   SWT   serta   tidak   menyekutukan-Nya,        sebagaimana      beliau juga   mengajak   manusia   untuk   membersihkan   rohani   serta   hati   dan   berusaha memasuki kerajaan langit. Dakwah Nabi Isa itu sangat memukul kalangan para pendeta   Yahudi.   Kalimat-kalimat   yang   dilontarkan   Nabi   Isa   bagaikan   senjata yang    siap   menerpa     wajah    mereka     dan   menyatakan      peperangan      terhadap mereka        serta    menyingkap        kedok     kemunafikan        mereka.       Mula-mula pemerintahan       Romawi     tidak   turut   campur    dalam    masalah    tersebut    kerana mereka      melihat    bahawa     itu   hanya    sekadar    perselisihan    dalaman     antara kelompok-kelompok   Yahudi.   Bagi   mereka,   selama   orang-orang   Yahudi   sibuk dengan   masalah   mereka   sendiri   dan   tidak   peduli   dengan   kekuasaan,   mereka pun tidak turut campur. Kemudian para pendeta Yahudi mulai merancang suatu persekongkolan untuk menyingkirkan   Isa.   Mereka   ingin   mengusir   Isa   dan   membuktikan   bahawa   Isa datang   untuk   menghancurkan   syariat   Musa.   Syariat   Musa   memutuskan   untuk merejam wanita yang berzina. Para pendeta Yahudi menghadirkan wanita yang salah   yang   berhak   direjam.

  Mereka   berkumpul   di   sekeliling   Isa   dan   bertanya kepadanya:       "Tidakkah     syariat   menetapkan       untuk    merejam      wanita    yang bersalah?"   Isa   menjawab:   "Benar,"   Mereka   berkata:   "Ini   adalah   wanita   yang bersalah." Isa memandang wanita itu dan ia pun melihat para pendeta Yahudi. Isa   mengetahui      bahawa     para   pendeta     Yahudi   lebih   banyak    kesalahannya daripada   wanita   tersebut.   Para   pendeta   itu   menunggu   jawapan   Isa.   Jika   ia mengatakan       bahawa      wanita    itu  tidak   berhak    dibunuh,    maka     berarti   ia menentang syariat Musa, dan jika ia mengatakan bahawa ia berhak dibunuh, maka ia justru menghancurkan dirinya sendiri yang membawa syariat cinta dan toleransi.    Nabi   Isa  memahami       bahawa     ini  adalah    persekongkolan.      Beliau tersenyum   dan   wajahnya   tampak   bercahaya.   Kemudian   beliau   melihat   para pendeta Yahudi dan wanita itu sambil berkata: "Barang siapa di antara kalian yang tidak memiliki kesalahan, maka hendaklah ia merejam wanita itu." Suara   beliau   yang   keras   itu   memecahkan   keheningan   tempat   penyembahan. Beliau    menetapkan      peraturan    baru   yang   berhubungan      dengan    hukum     yang dijatuhkan     kepada    orang   yang   berbuat    salah.   Hendaklah     orang   yang   tidak berbuat   salah   menghukum   orang   yang   salah   dan   tidak   berhak   seseorang   pun dari   kalangan   manusia   untuk   menghukum   orang   yang   bersalah   jika   ia   sendiri bersalah,   tetapi   yang   menghukumnya   adalah   Allah   SWT   yang   Maha   Suci   dan Maha Tinggi dan Allah SWT adalah Maha Pengasih di antara yang mengasihi. Nabi Isa keluar dari tempat penyembahan itu. Tiba-tiba, wanita itu mengejar dari   belakangnya.   Lalu   wanita   itu   mengeluarkan   dari   pakaiannya   satu   botol dari minyak yang berharga. Ia berdiri di depan Isa dan menjatuhkan dirinya di atas kedua kaki Isa lalu menciumnya dan membasuhnya dengan minyak wangi dan air mata. Setelah itu, ia mengeringkan kedua kakinya dengan rambutnya. Bagi     wanita    itu,   al-   Masih    mempakan       harapan     terakhir    yang    dapat menyelamatkannya.   Lalu   keluarlah   dari   belakang   Isa   seorang   tokoh   pendeta Yahudi.   Ia   berdiri   menyaksikan   pemandangan   tersebut   dan   ia   merasa   kagum terhadap     kasih   sayang   Isa.  Isa  melihat    kepadanya     dan   bertanya;    "Seorang kreditor yang memiliki dua orang debitor, salah satunya berhutang lima ratus dinar dan yang lain lima puluh dinar." Pendeta itu berkata: "Ya." Isa berkata: "Tak   seorang   pun   dari   mereka   berdua   yang   memiliki   wang   yang   cukup   untuk melunasi     wangnya.     Lalu  si  kreditor   memaafkan      mereka    dan   membebaskan mereka dari hutang." Pendeta berkata: "Ya." Kemudian Isa bertanya: "Siapa di antara   mereka   yang   paling   senang   kepada   kreditor   itu?"   Pendeta   menjawab: "Tentu    yang   berhutang     lebih  besar.''  Isa  berkata:    "Benar   apa   yang   engkau ucapkan. Lihatlah wanita ini. Aku telah masuk ke rumahmu tetapi engkau tidak memberikan kepadaku air agar aku dapat membasuh wajahku, tetapi wanita itu   membasuh   kedua   kakiku   dengan   air   mata   lalu   ia   mengusapnya   dengan rambut   kepalanya.   Begitu   juga   engkau   tidak   memberikan   ciuman   kepadaku tetapi wanita ini tidak merasa puas dengan hanya mencium kedua kakiku. Jadi, hatimu sungguh sangat keras tetapi hati wanita itu dipenuhi dengan rasa cinta.

Maka     barang   siapa   yang   banyak   mencintai      nescaya    kesalahan-kesalahannya akan   diampun."   Kemudian   Isa   menoleh   ke   wanita   itu   dan   memerintahkannya untuk bangkit dari tanah sambil berkata: "Ya Allah, ampunilah wanita ini dan hilangkanlah kesalahan-kesalahannya." Nabi   Isa   berusaha   menyedarkan   para   pendeta   Yahudi   bahawa   para   dai   yang menyeru   di   jalan   Allah   SWT   bukanlah   algojo   yang   bengis   yang   menerapkan hukum syariat tanpa melihat keadaan masyarakat yang bersalah, tetapi mereka datang   dan   membawa   ajaran   Allah   SWT   yang   merupakan   ajaran   yang   penuh dengan   rahmat   kepada   manusia.   Jadi,   rahmat   adalah   tujuan   semua   dakwah Ilahi ini. Bahkan diutusnya para nabi itu sendiri mengandung rahmat Allah SWT terhadap kaum mereka. Isa terus berdoa kepada Allah SWT agar merahmati kaumnya. Beliau menyuruh kaumnya agar menyayangi diri mereka sendiri dan beriman kepada Allah SWT. Kehidupan   Nabi   Isa   menggambarkan   kezuhudan   dan   ketaatan   dalam   ibadah. Mu'tamar bin Sulaiman berkata, sebagaimana diriwayatkan Ibnu 'Asakir: "Nabi Isa menemui kaumnya dengan memakai pakaian dari wol. Beliau keluar dalam keadaan   tidak   beralas   kaki   sambil   menangis   serta   wajahnya   tampak   pucat kerana     kelaparan     dan   bibimya    tampak     kering   kerana    kehausan.     Nabi    Isa berkata,   "salam   kepada   kalian   wahai   Bani   Israil.   Aku   adalah   seseorang   yang meletakkan       dunia    di   tempatnya      sesuai    dengan     izin  Allah    SWT,    tanpa bermaksud membanggakan diri. Apakah kalian mengetahui di mana rumahku?" Mereka menjawab: "Di mana rumahmu wahai Ruhullah?" Nabi     Isa  menjawab:       "Rumahku      adalah    masjid,    wewangianku       adalah     air makananku       adalah   rasa   lapar,   pelitaku   adalah    bulan   di  waktu    malam   dan solatku   di   waktu   musim   dingin   di   saat   matahari   terletak   di   timur,   bungaku adalah   tanaman-tanaman   bumi,   pakaianku   terbuat   dari   wol,   syiarku   adalah takut kepada Tuhan Yang Maha Mulia, teman-temanku adalah orang-orang yang fakir,   orang-orang   yang   sakit,   dan   orang-orang   yang   miskin.   Aku   memasuki waktu pagi dan aku tidak mendapati sesuatu pun di rumahku begitu juga aku memasuki waktu sore dan aku tidak menemukan sesuatu pun di rumahku. Aku adalah seseorang yang jiwanya bersih dan tidak tercemar. Maka siapakah yang lebih kaya daripada aku?" Isa   terus   melakukan   dakwahnya.   Ia   didukung   oleh   mukjizat   dari   Allah   SWT. Nabi Isa mampu membuat bentuk burung dari tanah kemudian ia meniupnya, maka   tanah   itu   menjadi   burung   dengan   izin   Allah   SWT.  

Selain   itu,   hujung bajunya yang sederhana jika tersentuh orang yang sakit, maka orang itu akan sembuh. Bahkan jika Isa meletakkan tangannya di atas mata orang yang buta atau orang yang terkena sakit belang nescaya ia akan sembuh. Jadi, Nabi Isa didukung oleh mukjizat yang luar biasa. Bahkan beliau mampu menghidupkan orang-orang   yang   mati   dari   kuburan   mereka   sehingga   mereka   keluar   dalam keadaan hidup dengan izin Allah SWT. Para    ahli  tafsir  mengatakan      bahawa     Nabi   Isa  menghidupkan       empat    orang. Pertama,      al-Azir  yaitu   temannya.      Kemudian     dua   orang    anak   laki-laki  dari seorang     tua,   dan   seorang    anak   perempuan      satu-satunya     dari  seorang    ibu. Mereka   adalah   tiga   orang   yang   mati   di   zaman   Nabi   Isa.   Ketika   orang-   orang Yahudi      melihat    hal    tersebut,    mereka      berkata:     "Engkau    menghidupkan orang-orang   yang   mati   dan   kematian   mereka   tidak   lama   .Barangkali   mereka tidak  mati   tapi   mereka   sekadar   mengalami   keadaan   tidak  sedarkan   diri atau mati suri. Lalu mereka meminta kepada Nabi Isa untuk membangkitkan Sam bin Nuh dari kematiannya. Para   ahli   tafsir   mengatakan   bahawa   Nabi   Isa   bertanya   kepada   mereka,   "Di manakah   kaum   kuburan   Sam   bin   Nuh?"   Mereka   keluar   bersama   Isa   sehingga mereka      mencapai     kuburan.     Lalu  Nabi    Isa  berdoa    kepada    Allah   SWT    agar menghidupkan orang yang mati di situ. Sam bin Nuh keluar dari kuburannya, dan rambut dikepala-nya tampak beruban. Isa berkata kepadanya: "Bagaimana rambut   di   kepalamu   bisa      beruban,    sementara   di   zamanmu   kau   tidak.   ada uban," Sam berkata: "Ya Ruhullah, aku mendengar engkau berdoa untukku lalu aku     mendengar      suara    yang    mengatakan,      aku    akan    mengabulkan       wahai Ruhullah. Aku mengira bahawa kiamat telah tiba. kerana takutnya kepada hal itu sehingga rambut di kepalaku beruban." Apa pun yang dikatakan berkaitan dengan cerita itu yang menyebutkan tentang bagaimana   Nabi   Isa   menghidupkan   orang-orang   yang   mati,   namun   kita   tidak mengetahui konteks Al-Qu'ran serta perincian-perincian yang menjelaskan hal tersebut.      Allah    SWT     hanya     menyebutkan        bahawa      Isa   menghidupkan orang-orang yang mati dengan izin-Nya. Kita percaya bahawa Nabi Isa mampu menghidupkan        mereka     tetapi   kita   tidak  mengetahui      apakah     mereka    mati kembali setelah dihidupkan atau mereka sempat menjalani kehidupan selama beberapa saat. Nabi Isa terus berjalan di jalan Allah SWT. Beliau membuat bagi mereka apa yang disebut dengan hukum roh. Beliau menaiki gunung dan para sahabat- sahabatnya berdiri di sekitarnya. Nabi Isa melihat orang-orang yang beriman kepadanya yang terdiri dari orang-orang yang fakir, orang-orang yang menderita, dan orang- orang yang sedih. Jumlah mereka sedikit sebagaimana lazimnya jumlah para pengikut nabi. Gunung      diliputi  dengan    awan    tipis  dan  turunlah    hujan   gerimis.    Isa  mulai berbicara:      "Sungguh    beruntung      bagi   orang-orang     miskin    kerana    mereka memiliki kerajaan langit. Beruntunglah orang-orang yang sedih kerana mereka akan    menjadi    orang-orang     yang   mulia.   Beruntunglah     yang   diserahi   amanat kerana mereka akan mewarisi bumi. Beruntunglah orang- orang yang lapar dan haus     kerana    mereka    akan    dikenyangkan.      Beruntunglah     orang-orang      yang menyayangi       kerana   mereka   akan   disayangi.   Beruntunglah       orang-orang   yang bersih     hatinya    kerana    mereka     akan    melihat     Allah   SWT.    Beruntunglah orang-orang   yang   tertindas   demi   mempertahankan   kebenaran   kerana   mereka akan mendapatkan kerajaan langit. Kalian adalah garam bumi jika garam telah rosak,   maka   siapa   gerangan   yang   dapat   mengembalikannya   menjadi   garam kembali."     Renungkanlah      kedalaman     ungkapan     dari  Nabi   Isa,  "kalian  adalah garam bumi." Garam   adalah   sesuatu   yang   memberikan   rasa   yang   khusus   dan   tanpa   garam makanan akan menjadi hambar. Yakni, tanpa orang-orang mukmin, maka cita rasa   kehidupan   terasa   tidak   bermakna;   tanpa   kehadiran   orang-orang   Muslim dan perbuatan mereka yang ikhlas terhadap Allah SWT akan tampak kehidupan sangat   berat   dan   tidak   berarti.   Di   samping   itu,   kehadiran   manusia   sebagai khalifah Allah SWT di muka bumi pun sia-sia, dan keagungan manusia sebagai hamba   Allah   SWT   pun   tidak   bermakna,   dan   pada   gilirannya   kehidupan   akan dipenuhi dengan kejahatan dan keburukan. Allah    SWT   teiah   mewahyukan       kepada    "garam    bumi"   agar   mereka    beriman kepada Nabi Isa. Allah SWT berfirman: "Dan   (ingatlah),   ketika   Aku   ilhamkan   kepada   pengikut-pengikut           Isa   yang setia:     'Berimanlah      kamu     kepada-Ku       dan    kepada      rasul-Ku.'    Mereka menjawab:        'Kami   telah   beriman     dan   saksikanlah     (wahai    rasul)   bahawa sesungguhnya   kami   adalah   orang-orang   yang   patuh   (kepada   seruanmu).'" (QS. al-Maidah: 111) Al-Hawariyin   mengakui   kebenaran   ajaran   Nabi   Isa   dan   mereka   menyatakan keislaman kepadanya, sebagaimana ratu Saba' mengakui kebenaran ajaran Nabi Sulaiman   dan   menyatakan   keislaman   padanya,   dan   sebagaimana   semua   para nabi    menyatakan       keislaman.    Hakikat    ajaran    para   nabi    terbatas    kepada pernyataan keislaman dan semua nabi menyeru kepada jalan tauhid dan jalan

Islam. Islam dalam pandangan kami memiliki makna yang lebih dalam daripada tauhid.     Pengakuan      seseorang    terhadap     Allah   SWT    dan    keimanan     akan keesaan-Nya      dalam    menciptakan     makhluk     tidak  mencegah      orang   itu  untuk berbuat dosa, sedangkan keislaman atau penyerahan hati dan anggota badan serta   pemikiran   kepada   Allah   SWT   merupakan   suatu   tingkatan   sedikit   lebih tinggi.   Ini  adalah   tingkat   kepatuhan     orang-orang     yang   patuh    dan   puncak ketauhidan orang-orang yang bertauhid. Itu adalah keserasian antara tindakan dengan      fikiran,  yaitu   usaha    manusia     untuk   menghindari      kesalahan     dan memurnikan   amal   hanya   untuk   Allah   SWT.   Al-Quran   al-   Karim   memberitahu kita bahawa Allah SWT menyampaikan wahyu kepada al-Hawariyin agar mereka beriman kepadanya dan kepada Rasul-Nya Isa. Marilah     kita  renungkanlah      sejenak    tentang     wahyu    Allah   SWT    terhadap Hawariyin.   Kita   mengetahui   bahawa   Allah   SWT   mewahyukan   kepada   manusia dan kepada makhluk-makhluk lainnya. Allah SWT berfirman: "Dan (ingatlah) ketika Tuhanmu mewahyukan kepada lebah..." (QS. an-Nahl: 68) Yang dimaksud dengan wahyu di sini adalah memberikan ilham kepada makhluk agar    mereka    menuju    ke   jalan  fitrahnya   yang   telah   Allah  SWT    gariskan   di atasnya sehingga mereka mencapai jalan kesempurnaan. Tidakkah Anda ingat tentang jawapan Nabi Musa terhadap pertanyaan Fira'un: "Fir'aun berkata: 'Siapakah Tuhan kamu berdua wahai Musa. " (QS. Thaha: 49) "Musa   berkata:   'Tuhan   kami   ialah   (Tuhan)   yang   telah   memberikan   kepada tiap-tiap   sesuatu   bentuk   kejadiannya   kemudian   memberinya   petunjuk.   " (QS. Thaha: 50) Makna di sana dan di sini sama. Makna yang sama tersebut diterapkan kepada kaum Hawariyin di mana wahyu Allah SWT terhadap mereka berupa pemberian ilham   kepada   mereka   demi   kebaikan   mereka   dan   kebahagiaan   mereka,   dan wahyu ini tidak bertentangan dengan ikhtiar mereka dan usaha mereka serta keinginan mereka, bahkan tidak bertentangan dengan kebebasan mereka. Allah SWT   telah   melihat   hati   mereka   yang   dipenuhi   dengan   kebaikan.   Dia   melihat mereka   sebagai   garam   bumi,   maka   Allah   SWT   mewahyukan   kepada   mereka agar    beriman    kepadanya    dan   rasul-Nya   sehingga    mereka    pun   beriman    dan mereka     pun   bersaksi   bahawa    mereka    orang-orang     yang   berserah   diri  atau Muslim. Tampaknya   kaum   Hawariyin   menyembunyikan   keimanan   mereka   sehingga   Isa merasakan      kekufuran     kaumnya     semakin    menjadi-jadi     lalu  Isa  memanggil mereka:   "Siapakah   di   antara   kalian   yang   menolong   aku   menuju   jalan   Allah SWT?" Allah SWT berfirman: "Maka tatkala Isa mengetahui keingkaran dari mereka (Bani Israil) berkatalah dia: 'Siapakah yang akan menjadi penolong-penolongku untuk menegakkan (agama) Allah?' Para Hawariyin (sahabat-sahabat setia) menjawab: 'Kamilah penolong-penolong         (agama)     Allah.    Kami    beriman     kepada     Allah;    dan saksikanlah       bahawa      sesungguhnya        kami     adalah     orang-orang      yang menyerahkan   diri.   Ya   Tuhan   kami,   kami   telah   beriman   kepada   apa   yang telah Engkau turunkan dan telah kami ikuti rasul, kerana itu masukkanlah kami ke dalam golongan orang- orang yang menjadi saksi.'" (QS. Ali 'Imran: 52-53) Nas Al-Quran menunjukkan bahawa Nabi Isa mengajak mereka untuk mengikuti Islam   sehingga   mereka   pun   berserah   diri;   nas   Al-Quran   menegaskan   bahawa Nabi Isa menyampaikan khabar gembira dengan kedatangan seorang rasul yang datang setelahnya yang bernama Ahmad. Dikatakan dalam Al-Quran: "Dan     (ingatlah)    ketika   Isa   putera    Maryam      berkata:    'Hai   Bani   Israil, sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab yang turun     sebelumku,      yaitu   Taurat   dan    memberi     khabar     gembira    dengan (datangnya)      seorang    rasul   yang   akan   datang    sesudahku,     yang   namanya Ahmad (Muhammad).' Maka tatkala rasul itu datang kepada mereka dengan membawa   bukti-bukti   yang   nyata,   mereka   berkata:   'Ini   adalah   sihir   yang nyata.'" (QS. Shaff: 6) Kita tidak mengetahui secara pasti kapan Nabi Isa menyampaikan khabar berita tentang     kedatangan    seorang    rasul  ini  yang  datang    setelah   masanya,    yaitu Ahmad      saw.    Apakah    khabar     berita   itu  beliau    sampaikan     dipermulaan pengutusannya kepada manusia, atau apakah beliau menyampaikan khabar itu pada   akhir   masa   dakwahnya   dan   sebelum   beliau   diangkat   ke   langit?   Tetapi melihat konteks Al-Quran tampaknya khabar berita tersebut itu disampaikan di permulaan dakwahnya, sebagaimana firman-Nya: "Maka tatkala rasul itu dating

kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata, mereka berkata: 'lni adalah sihir yang nyata.'" Kata    ganti   (dhamir)    dalam    ayat   tersebut   kembali     kepada    Nabi   Isa.  Ayat tersebut menunjukkan bahawa Nabi Isa menyampaikan khabar gembira dengan datangnya      Muhammad        atau   Ahmad     ketika    Allah   SWT    mengutus     kepada kaumnya. Kemudian terjadilah di hadapan Nabi Isa berbagai macam mukjizat yang   luar   biasa   seperti   penghidupan   orang   yang   mati,   peniupan   tanah,   dan sebagainya. Ketika Nabi Isa datang membawa bukti- bukti yang jelas ini, maka mereka menuduhnya bahawa ia membawa sihir. Nabi Isa mengetahui bahawa tuduhan   semacam   ini   telah   dialamatkan   kepada   sebahagian   besar   para   nabi sebelumnya.      Beliau   juga   mengetahui     bahawa     nabi   yang  terakhir   pun   akan mendapatkan tuduhan yang sama. Oleh kerana itu, nabi yang mulia itu tetap berdakwah di jalan Allah SWT dan tidak peduli dengan tuduhan kaumnya yang mengatakan bahawa beliau membawa sihir. Kemudian   pertentangan   antara   Nabi   Isa   dan   Bani   Israil   semakin   meningkat. Mereka   adalah   orang-orang   yang   hatinya   keras,   yang   membeku   di   hadapan kebenaran.   Isa   datang   kepada   mereka   dan   menghancurkan   segala   pemikiran mereka   dan   kehidupan   mereka   serta   sistem   mereka.   Sesungguhnya   dakwah Nabi   Isa   terfokus   kepada   kebenaran,   kedamaian   dan   keadilan   dan   pada   saat yang   sama   mengumumkan   peperangan   terhadap   kehidupan   orang-orang   yang lalim   yang   telah   menjauhi   kebenaran.   keadilan,   dan   kedamaian.   Injil   Mata menyebutkan        melalui    lisan   Isa:  "Janganlah     kalian   mengira     bahawa     aku membawa        kedamaian     ke   muka    bumi.    Aku   tidak  datang    hanya    membawa kedamaian tetapi aku datang membawa pedang." Kalimat tersebut menyiratkan hakikat yang penting dari hakikat dakwah para nabi. Para nabi adalah pejuang sejati di mana senjata yang mereka gunakan di medan   peperangan   beraneka   ragam.   tetapi   mereka   pada   hakikatnya   adalah pejuang.   Mereka   memulai   peperangan   mereka   dengan   satu   pemikiran   yaitu suatu tekad mengatakan bahawa tiada Tuhan selain Allah SWT. Pemikiran itu tentu   berbenturan   dengan   kepercayaan   akan   tuhan-tuhan   yang   diyakini   oleh manusia,   baik   tuhan-tuhan   yang   terbuat   dari   emas   atau   batu.   Pemikiran   itu sangat   mengganggu   ketenangan   orang-orang   yang   lalim   atau   penguasa   yang bengis serta sangat melawan kepentingan mereka, sehingga para raja dan para penguasa      seperti   biasanya    bergerak     menentang      nabi   kecuali   orang    yang mendapatkan petunjuk dari Allah SWT. Para pembesar dari kalangan kaum nabi menentang       nabi.   Al-Mala'   adalah   para   pembesar      sebagaimana     telah   kami jelaskan     dalam    kisah    Nabi   Nuh    dan    sesudahnya.     Kemudian      Nabi    terus melangsungkan        peperangan      mewujudkan      tekadnya:     Nabi   meletakkan      dasar peperangannya dengan menyampaikan ketuhanan Allah SWT. Setelah     meneguhkan      dasar   yang   kuat   ini,  Nabi   menetapkan      keadilan. 

0 comments:

Posting Komentar