Mushola Al-Islah Jl leces no.7 Sonosari Kab.Malang kumpulan doa rezeki,kumpulan doa tasawuf,makrifat,bahasa arab,sejarah kerajaan islam,sejarah kerajaan indonesia,sejarah kebudayaan islam

Rabu, 30 April 2025

Kisah Nabi Sulaiman As

 Kisah nabi Sulaiman As bagian 2

Di meja, makan itu terdapat burung, ikan laut dan berbagai macam daging

yang    mereka     tidak   mampu      lagi  membezakannya.         Sulaiman     tidak,   makan

bersama      mereka     tetapi   beliau,    makan     dengan    menggunakan        piring  yang

terbuat   dari   kayu.   Beliau   memakan   roti   yang   kering   yang   dicampur   dengan

minyak. Inilah, makanan yang dipilihnya.


Sulaiman,      makan     bersama     mereka     dalam    keadaan     diam.    Mereka    merasa

bahawa   kehadiran   Sulaiman   menciptakan   suatu   kewibawaan   yang   luar   biasa.

Selesailah jamuan, makan itu, lalu dengan sangat malu, mereka menyerahkan

hadiah   ratu   Balqis   kepada   Sulaiman.   Hadiah   itu   berupa   emas.   Bagi   mereka,

hadiah   itu   sangat   bernilai   tetapi   di   sini   hadiah   ini   tampak   kecil   di   hadapan

kekayaan yang sangat mengagumkan. Sulaiman memperhatikan hadiah ratu itu

dan berkata:

 

kisah nabi sulaiman

"Maka     tatkala    utusan     itu  sampai     kepada     Sulaiman,     Sulaiman     berkata:

'Apakah      (patut)    kamu     menolong      aku    dengan     harta?,    maka     apa   yang

diberikan      Allah   kepadaku      lebih   baik    daripada    apa    yang   diberikan-Nya

kepadamu;   tetapi   kamu   merasa   bangga   dengan   hadiahmu.   (QS.   an-   Naml:

36)

 

 

Raja     Sulaiman     menyingkap       -  dengan     kata-katanya      yang    singkat    itu  -

penolakannya terhadap hadiah mereka. Ia memberitahu utusan itu bahawa ia

tidak menerima hadiah tersebut. Ia tidak merasa puas dengan hadiah itu. Yang

membuatnya puas hanya: "Janganlah kalian berlaku sombong terhadapku dan

datanglah kepadaku sebagai orang-orang yang berserah diri. "

 

Lalu Sulaiman kembali berkata dengan pelan:

 

"Kembalilah kepada mereka. Sungguh kami akan mendatangi mereka dengan

bala   tentera   yang   mereka   tidak   kuasa   melawannya,   dan   pasti   kami   akan

mengusir mereka dari negeri itu (Saba') dengan terhina dan mereka menjadi

(tawanan-tawanan) yang hina dina." (QS. an- Naml: 37)

 

Sulaiman      meninggalkan       para    utusan     ratu   itu   setelah     terlebih    dahulu

mengancam mereka. Para utusan itu mengharap agar Sulaiman mau menunggu

kunjungan ratu Balqis sendiri yang akan membawa misi perdamaian. Akhirnya,

sampailah   para   utusan   Balqis   ke   Saba'   mereka   segera   menuju   istana   ratu.

Mereka   memberitahu   bahawa   negeri   mereka   ada   di   hujung   tanduk.   Mereka

 

 

menceritakan kepada ratu kekuatan Sulaiman, dan tidak mungkin bagi mereka

mampu        melawannya.         Mereka      meyakinkan        Balqis    bahawa       ia   harus

mengunjunginya dan melihat sendiri. Kemudian ratu menyiapkan dirinya untuk

pergi    menuju      kerajaan    Sulaiman.     Sulaiman     duduk    di   kerusi   kerajaan     di

tengah-tengah   para   pembesarnya   dan   para   menterinya   serta   para   komandan

pasukan.   Beliau   berfikir   tentang   Balqis.   Sulaiman   mengetahui   bahawa   Balqis

menuju      tempatnya.      Balqis  dikelilingi   rasa  takut.    Sulaiman    berfikir   sejenak

tentang   bagaimana   matahari   disembah.   Ia   memikirkan   bagaimana   informasi

yang   diterima   badan   perisikannya   tentang   kemajuan   kerajaan   Balqis   dalam

bidang     kesenian    dan   ilmu   pengetahuan.      Sulaiman     bertanya    kepada     dirinya

sendiri, apakah kemajuan   menjadi   penghalang   untuk   mengetahui kebenaran,

apakah      ratu    itu   gembira      dengan     kekuatan      yang     dicapainya     dan     ia

membayangkan bahawa kekuatan adalah?

 

 

Dengan kemajuan yang dimilikinya, Sulaiman ingin membuat kejutan agar ratu

mengetahui   bahawa   Islam   yang   diyakini   oleh   Sulaiman   adalah   satu-satunya

yang mampu mendatangkan kemajuan dan kekuatan yang hakiki, sehingga ia

dapat     membandingkan         antara    keyakinannya       dalam    menyembah        matahari

berserta     kemajuan      yang   dicapainya    dan    keyakinan    Sulaiman     juga   berserta

kemajuan yang diraihnya.

 

 

Para perisik Sulaiman telah memberitahunya bahawa hal yang sangat disegani

dan dikagumi oleh kaum Balqis adalah kerajaan Saba', yaitu singgahsana ratu

Balqis. Singgahsana itu terbuat dari emas dan batu mulia; singgahsana tersebut

dijaga   oleh   para   penjaga   yang   sangat   disiplin   di   mana   mereka   tidak   pernah

lalai   sedikit   pun.   Oleh   kerana   itu,   sangat   tepat   bila   Sulaiman   menghadirkan

singgahsana   di   sini,   di kerajaannya   sehingga   ketika   ratu   tiba,   maka   ia   dapat

duduk      di   atasnya.     Sulaiman      ingin   membuat        kejutan     kepadanya      dan

menunjukkan         bahawa      kemampuannya         tersebut     yang    berlandaskan      pada

keislamannya. Sulaiman melakukan yang demikian itu dengan harapan agar si

ratu    tunduk     kepadanya.      Ide   ini  terlintas    dalam     diri  Sulaiman,     lalu   ia

mengangkat kepalanya dan menoleh kepada anak buahnya:

 

 

"Berkata      Sulaiman:     'Hai   pembesar-pembesar,           siapakah    di   antara    kamu

sekalian yang sanggup membawa singgahsananya kepadaku sebelum mereka

datang   kepadaku   sebagai   orang-orang   yang   berserah   diri.'"   (QS.   an-Naml: 38)

 

Perhatikanlah   ungkapan   fikiran   Nabi   Sulaiman   tersebut.   Semua   pemikirannya

berkisar   tentang   keislaman,   para   penyembah   matahari;   tentang   bagaimana

beliau dapat memberikan petunjuk kepada mereka di jalan Allah s.w.t. Yang

pertama menjawab pertanyaan Sulaiman itu adalah Ifrit dari kalangan jin yang

Allah s.w.t telah menundukkan mereka kepada Sulaiman:

 

 

"Berkata   Ifrit   (yang   cerdik)   dari   golongan   jin:   'Aku   akan   datang   kepadamu

dengan   membawa   singgahsana   itu   kepadamu   sebelum               kamu   berdiri   dari

tempat dudukmu; sesungguhnya aku benar-benar kuat untuk membawanya

lagi dapat dipercaya.'" (QS. an-Naml: 39)

 

 

Sulaiman berdiri dari tempat duduknya setelah satu jam atau dua jam, namun

jin itu berjanji kepadanya untuk menghadirkan singgahsana Balqis sebelum itu.

Istana Sulaiman di Palestina sedangkan istana Balqis terletak di Yaman. Jarak

antara singgahsana tersebut dan singgahsana Sulaiman lebih dari ribuan juta.

Barangkali pesawat yang cepat sekali pun yang kita kenal hari ini tidak akan

mampu membawa dan mendatangkan istana itu dalam waktu satu jam. Tetapi

masalahnya di sini berhubungan dengan kekuatan jin yang misteri.

 

 

Sulaiman   tidak   mengomentari   sedikit   pun   terhadap   apa   yang   dikatakan   oleh

Ifrit  dari   kalangan    jin.  Tampak    ia  menunggu      tanggapan    lain  yang   mampu

menghadirkan singgahsana Balqis yang lebih cepat dari itu. Sulaiman menoleh

kepada seseorang di sana yang duduk di atas naungan:

 

"Berkatalah       seorang    yang    mempunyai        ilmu    dari   al-Kitab:   'Aku    akan

membawa        singgahsana     itu  kepadamu      sebelum     matamu     berkedip.',    maka

tatkala   Sulaiman   melihat   singgahsana   itu   terletak   di   hadapannya,   ia   pun

berkata:   'Ini   termasuk   kurnia   Tuhanku   untuk   mencuba   aku,   apakah   aku

bersyukur      atau   mengingkari   (akan   nikmat-   Nya).   Dan   barang        siapa   yang

bersyukur,      maka     sesungguhnya       dia  bersyukur      untuk    (kebaikan)     diriku

sendiri   dan   barang   siapa   yang   ingkar,   maka   sesungguhnya   Tuhanku   Maha

Kaya lagi Maha Mulia." (QS. an-Naml: 40)

 

Belum      lama   seseorang     yang    mempunyai      ilmu    dari  al-Kitab    menyatakan

kalimatnya   sehingga   singgahsana   itu   bercokol   di   depan   Sulaiman.   Ia   mampu

menghadirkan singgahsana itu lebih cepat atau lebih sedikit dari kedipan mata

ketika   mata   itu   tertutup   dan   terbuka.   Al-Quran   al-Karim   tidak   menyingkap

keperibadian   seseorang   yang   menghadirkan   singgahsana   itu.   Al-Quran   hanya

menggaris   bahawa   orang   itu   mempunyai   ilmu   dari   al-Kitab.   Al-Quran   tidak

menjelaskan kepada kita, apakah ia seorang malaikat atau manusia atau jin.

 

Begitu     juga    Al-Quran     al-Karim     sepertinya     menyembunyikan         kitab   yang

dimaksud   di   mana   darinya   orang   tersebut   mempunyai   kemampuan   yang   luar

biasa ini. Al-Quran sengaja tidak menyingkap hakikat kitab yang dimaksud.

 

 

Kita    sekarang    berhadapan      dengan     mukjizat    yang    besar   yang   terjadi    dan

dilakukan   seseorang   yang   duduk   di   tempat   Sulaiman.   Yang   jelas,   Allah   s.w.t

menunjukkan   mukjizat-Nya,   adapun   rahsia   di   balik   mukjizat   ini,   maka   tak

seorang   pun   yang   mengetahuinya   kecuali   Allah   s.w.t.   Demikianlah,   konteks

Al-Quran     menyebutkan       kisah   tersebut   untuk   menjelaskan      kemampuan       Nabi

Sulaiman      yang    luar   biasa,   yaitu    kemampuan        yang   menegaskan       adanya

seseorang alim ini di majlisnya. Termasuk tindakan fudhul (sok mau tahu) jika

orang bertanya siapa yang memiliki ilmu dari al-Kitab ini: apakah Jibril atau

Ashif   bin   Barkhiya   atau   makhluk   yang   lain.   Juga   termasuk   fudhul   jika   kita

bertanya      tentang     al-  Kitab    ini:  apakah     orang    yang    mengetahui      isinya

menggunakan        ismullah    al-  A  'dzham    (nama    Allah   s.w.t  yang    agung)   untuk

menghadirkan singgahsana.

 

 

Semua      pembahasan       seputar    masalah     ini  dianggap     fudhul.   Betapa     tidak,

Al-Quran   sendiri   tidak   menerangkan   hal   itu   sehingga   rasa-rasanya   kita   tidak

perlu    membahas   terlalu      jauh.   Singgahsana     itu  tampak   di   depan    Sulaiman.

Perhatikanlah tindakan Nabi Sulaiman setelah adanya mukjizat ini. Beliau tidak

merasa      kagum     terhadap      kemampuannya         yang   luar    biasa;   beliau    tidak

tercengang   dengan   kekuatannya;   beliau   mengembalikan   keutamaan   tersebut

kepada Penguasa para penguasa (Allah s.w.t) dan bersyukur kepada-Nya yang

telah mengujinya dengan kekuasaan ini agar ia dapat membuktikan apakah ia

bersyukur atau mengingkari. Setelah Sulaiman bersyukur kepada Penciptanya,

ia   mulai   memperhatikan   singgasana   si   ratu.   Singgasana   tersebut   merupakan

simbol  pembangunan   dan   kemajuan   tetapi   tampaknya   ia   hanya   sesuatu   yang

biasa dibandingkan dengan kekuasaan dan kebesaran ciptaan yang dibikin oleh

manusia      dan   jin   di  kalangan  istana   Sulaiman.     Sulaiman    memikirkan      dalam

tempo      yang   lama   singgasana     Balqis   kemudian     beliau   memerintahkan        agar

singgasana      itu   diperbaiki    sehingga     saat    Balqis   datang     Sulaiman     dapat

mengujinya, apakah Balqis dapat mengenali singgahsananya atau tidak:

Dia    berkata:    'Ubahlah    baginya     singgahsananya;,      maka     kita  akan   melihat

apakah      dia   mengenal       ataukah     dia   termasuk      orang-orang      yang     tidak

mengenalnya.'" (QS. an-Naml: 41)

Sulaiman      memerintahkan       agar   dibangun    istana   yang   akan   digunakan     untuk

menyambut   Balqis.   Sulaiman   memilih   tempat   di   laut   dan   ia   memerintahkan

 

agar dibangun suatu istana di mana sebahagian besarnya terdiri dari air laut.

Sulaiman   memerintahkan   agar   tanah-tanah   itu   terbuat   dari   kaca   yang   tebal

dan kuat sehingga orang yang berjalan di atas istana itu akan membayangkan

bahawa di bawahnya ada ikan-ikan yang berwarna dan berenang dan ia melihat

rumput-rumput laut yang bergerak.

 

 

Akhirnya, selesailah pembangunan istana itu, dan saking bersihnya kaca yang

terbuat   darinya   tanah   kamarnya   sehingga   tampak   di   sana   tidak   ada   kaca.

Hud-hud      memberitahu       Sulaiman    bahawa     Balqis   telah    sampai    di  dekat

kerajaannya.   Kemudian   Balqis   datang.   Al-Quran   tidak   menyebutkan   keadaan

Sulaiman   saat   menyambut   Balqis,   namun   Al-Quran   justru   menunjukkan   dua

sikap   Balqis:   pertama,   bagaimana   sikap   Balqis   ketika   pertama   kali   melihat

singgahsananya   yang   datang   mendahuluinya,   padahal   ia   telah   meninggalkan

pengawalnya untuk tetap setia menjaga singgasana itu; kedua keadaannya di

depan tanah istana yang penuh dengan permata yang berenang di bawahnya

ikan-ikan:

 

 

"Dan     ketika    Balqis   datang,    ditanyakanlah      kepadanya:      'Serupa     inikah

singgahsanamu?' Dia menjawab: 'Seakan-akan singgasana ini singgahsanaku,

kami   telah   diberi   pengetahuan   sebelumnya   dan   kami   adalah   orang-orang

yang berserah diri.'" (QS. an-Naml: 42)

 

 

Ayat    tersebut   menggambarkan        kondisi  dialog   antara   Sulaiman    dan   Balqis.

Balqis melihat singgahsananya dan ia tercengang saat mengetahui bahawa itu

adalah   singgahsananya,   namun   ia   kemudian   mulai   ragu   kerana   melihat   tidak

sepenuhnya      itu  singgahsananya.     Jika   itu  benar-benar    singgahsananya,      lalu

bagaimana   ia   datang   mendahuluinya   dan   bila   bukan   singgahsananya,   maka

bagaimana Sulaiman dapat meniru se persis dan se teliti ini. Sulaiman berkata

saat   melihat   Balqis   mengamati   singgahsananya:   "Apakah   ini   singgahsanamu?"

Setelah mengalami   kebingungan   sesaat   Balqis  menjawab: "Sepertinya   benar."

Sulaiman berkata: "Kami telah diberi ilmu sebelumnya dan kami sebagai orang-

orang Muslim."

 

Melalui penyataannya itu, Sulaiman ingin mengisyaratkan kepada Balqis agar ia

membandingkan         antara   keyakinannya      berserta   ilmu   yang   dicapainya     dan

keyakinan      Sulaiman    yang    Muslim    berserta    pengetahuan      yang   diraihnya.

Penyembahan terhadap matahari dan pencapaian ilmu yang dicapai oleh Balqis

tampak      tidak   ada   apa-apanya     dibandingkan      dengan    ilmu   Sulaiman     dan

keislamannya.       Sulaiman    telah   mendahuluinya      dalam    bidang    ilmu   kerana

keislamannya.   kerana   itu,   sangat   mudah   baginya   untuk   mengungguli   Balqis

dalam ilmu-ilmu yang lain.

 

 

Demikianlah yang diisyaratkan pernyataan Sulaiman kepada Balqis. Ratu Saba'

itu   mengetahui     bahawa     ini  adalah   singgahsananya     di  mana    singgasana    itu

datang lebih dahulu daripada dirinya. Beberapa bahagian dirinya telah diubah.

Saat Balqis masih berjalan menuju tempat Sulaiman, ia berfikir: kemampuan

apa   yang   dimiliki   oleh   Nabi   Sulaiman?   Balqis   tercengang   melihat   apa   yang

disaksikannya yang merupakan buah dari keimanan Sulaiman dan hubungannya

dengan      Allah    s.w.t.    Sebagaimana       Balqis    tercengang      ketika    melihat

kemajuannya dalam bidang pembangunan seni dan ilmu, maka ia lebih kagum

lagi saat melihat hubungan yang kuat antara keislaman Sulaiman dan ilmunya

serta kemajuannya:

 

 

"Dan   apa   yang   disembahnya   selama   ini   selain   Allah,   mencegahnya   (untuk

melahirkan      keislamannya)      kerana    sesungguhnya       dia  terdahulu     termasuk

orang-orang yang kafir." (QS. an-Naml: 43)

 

 

Bergoncanglah dalam benak Balqis ribuan hal. Ia melihat keyakinan kaumnya

runtuh     di  hadapan     Sulaiman;     ia  menyedari     matahari     yang   disembahnya

merupakan        ciptaan    Allah   s.w.t   di   mana     Dia   menggerakkannya        untuk

hamba-hamba-Nya.   Lalu   terbitlah   matahari   kebenaran   pada   dirinya.   Hatinya

diterangi   oleh   cahaya   baru   yang   tidak   akan   tenggelam   seperti   tenggelamnya

matahari.   Masa   keislamannya   hanya   menunggu   waktu.   Balqis   memilih   waktu

yang tepat untuk mengumumkan keislamannya. Allah s.w.t berfirman:

 

 

"Dikatakan kepadanya: 'Masuklah ke dalam istana.', maka tatkala dia melihat

lantai istana itu, dikiranya kolam air yang besar, dan disingkapkannya kedua

betisnya.   Berkatalah   Sulaiman:   'Sesungguhnya   ia   adalah   istana   licin   yang

terbuat dari kaca.' Berkatalah Balqis: 'Ya Tuhanku, sesungguhnya aku telah

berbuat     lalim   terhadap    diriku   dan   aku   berserah    diri  bersama     Sulaiman

kepada Allah, Tuhan semesta alam.'" (QS. an-Naml: 44)

 

Dikatakan kepada Balqis masuklah ke dalam istana. Ketika ia masuk, maka ia

tidak menyaksikan adanya kaca tetapi ia melihat air sehingga ia mengira akan

bersinggungan dengan air laut lalu ia menyingkap sedikit bajunya agar bajunya

tidak basah. Sulaiman mengingatkannya - tanpa melihat - agar ia tidak khuatir

terhadap pakaiannya kerana pakaiannya tidak akan basah, sebab di sana tidak

ada    air.  Ia  sekadar   kaca   yang  halus   yang   saking   halusnya   hingga   ia  tidak

tampak.      Pada   kesempatan      itulah   Balqis   mengumumkan        keislamannya.      Ia

 

mengakui      kelaliman    dirinya   dan   ia  menyatakan      penyerahan      diri  kepada

Sulaiman     dan   kepada   Allah   s.w.t   Tuhan   alam   semesta.    Lalu  kaumnya   pun

mengikutinya   dan   mereka   memeluk   Islam.   Balqis   menyedari   ia   berhadapan

dengan penguasa yang terbesar di bumi dan salah satu Nabi Allah s.w.t yang

mulia. Untuk pertama kalinya wajah Sulaiman tampak dihiasi dengan senyuman

yang   menunjukkan   kepuasannya   sejak   Balqis   mengunjunginya.   Demikianlah,

Sulaiman mewujudkan kejayaannya yang hakiki dan menyebarkan cahaya Islam

di muka bumi.

 

 

Al-Quran tidak menyebutkan kisah Balqis setelah keislamannya. Para ahli tafsir

mengatakan       bahawa     ia  menikah    dengan     Sulaiman.    Selain   itu,  ada   yang

mengatakan bahawa ia menikah dengan salah satu orang dekat Sulaiman. Ada

juga yang mengatakan bahawa sebahagian raja Habsyah adalah keturunan dari

buah     perkahwinan     ini.  Kami   tidak   sependapat     dengan    semua    itu  kerana

Al-Quran al-Karim tidak menyebutkan semua perincian tersebut. Oleh kerana

itu, kami tidak merasa penting untuk menyelami sesuatu yang tidak diketahui

oleh seseorang pun.

 

 

Sulaiman     hidup   di  tengah-tengah     kejayaan    dan   kemuliaan     di  muka   bumi,

kemudian Allah s.w.t menetapkan kematian baginya. Sebagaimana kehidupan

Sulaiman     berada    di  puncak    kemuliaan     dan  kejayaan     yang   penuh    dengan

keajaiban   yang   luar   biasa,   maka   kematiannya   pun   merupakan   tanda-tanda

kebesaran     Allah   s.w.t  yang   penuh    dengan    keajaiban.   Demikianlah     bahawa

kematiannya   sesuai   dengan   kehidupannya,   sesuai   dengan   kejayaannya.   Allah

s.w.t berfirman tentang kematian Sulaiman:

 

 

"Maka   tatkala   Kami   telah   menetapkan   kematian   Sulaiman,   tidak   ada   yang

menunjukkan kepada mereka kematiannya itu kecuali rayap yang memakan

tongkatnya.   Maka   tatkala   ia   telah   tersungkur,   tahulah   jin   bahawa   kalau

sekiranya mereka mengetahui yang ghaib tentulah mereka tidak akan tetap

dalam seksa yang menghinakan. " (QS. Saba': 14)

 

 

Kemampuan        Nabi   Sulaiman    untuk    menundukkan      jin  dan   memperkerjakan

mereka serta hubungan mereka dengannya, semua ini menimbulkan fitnah di

tengah-tengah manusia dalam hal tertentu, dan kematian Sulaiman merupakan

batasan     (jawapan)    terhadap    fitnah  ini.  Kami   tidak   mengetahui    siapa   yang

mengklaim   bahawa   jin   mengetahui   hal   yang   ghaib,   apakah   itu   syaitan   yang

terkutuk     atau   jin  yang    bodoh    atau   manusia     yang   tertipu.   Kami    tidak

mengetahui siapa yang bertanggungjawab terhadap tersebarnya isu yang keliru

 

ini. Yang kita ketahui adalah, bahawa hal tersebut tersebar dan mempengaruhi

sebahagian manusia dan jin. Barangkali manusia berkata kepada diri mereka:

Selama jin melakukan perbuatan yang luar biasa ini, maka apa gerangan yang

menjadikan mereka tidak mengetahui hal yang ghaib itu.

 

 

Manusia itu lupa bahawa kunci keghaiban berada di tangan Allah s.w.t. Masalah

ilmu ghaib tidak akan mampu dikuasai oleh jin, manusia, para nabi, dan semua

makhluk.     Hanya   Dia  yang   mengetahuinya.     Allah  s.w.t   telah  merencanakan

bahawa kematian Sulaiman pun bertujuan untuk menghancurkan pemikiran ini,

yaitu pemikiran bahawa jin mengetahui hal yang ghaib. Jin bekerja untuk Nabi

Sulaiman     selama   beliau  hidup,   dan   tatkala  beliau   meninggal,    maka   tugas

mereka   menjadi   bebas.   Nabi   Sulaiman   meninggal   tanpa   diketahui   oleh   jin

sehingga    mereka    tetap   bekerja   untuknya.   Mereka    tetap   mengabdi    kepada

Sulaiman. Seandainya mereka mengetahui hal yang ghaib nescaya mereka tidak

meneruskan pekerjaan mereka.

 

 

Pada suatu hari Sulaiman memasuki mihrabnya untuk i'tikaf, ibadah, dan solat.

Tak    seorang    pun   berani   mengganggu      khalwatnya     di  mihrabnya.    Mihrab

Sulaiman terletak di puncak gunung dan dindingnya terbuat dari permata. Pada

suatu    hari   Sulaiman    duduk   bersandar    pada    tongkatnya    dan   ia   tampak

tenggelam dalam tafakur. Beliau berzikir kepada Allah s.w.t hingga rasa kantuk

menguasainya      lalu  setelah   itu  malaikat   maut    menemuinya      di  mihrabnya.

Sulaiman pun meninggal. Beliau bersandar kepada tongkatnya. Jin melihatnya

dan    mengira     bahawa    beliau   sedang    solat   sehingga   mereka     pun   terus

melanjutkan pekerjaannya.

 

Berlalulah   hari-hari   yang   panjang.   Kemudian   datanglah   rayap,   yaitu   semut

kecil yang memakan kayu. Haiwan itu pun mulai memakan tongkat Sulaiman.

Rayap-rayap     itu  tampak    lapar.  Sebahagian    dari  tongkat   Sulaiman    dimakan

beberapa      hari  oleh   rayap-rayap     itu.  Ketika   yang    dimakannya     semakin

bertambah,      maka    tongkat   itu  pun  menjadi    rosak   dan   jatuh  dari  tangan

Sulaiman. Tubuh mulia itu kehilangan keseimbangan dan terhempas di bumi.

Tatkala    tubuh   suci  itu  tersungkur,  maka    manusia   segera   menuju   ke   sana.

Mereka   menyedari   dan   mengetahui   bahawa   Nabi   Sulaiman   telah   meninggal

dalam waktu yang lama. Jin menyedari bahawa mereka tidak mengetahui hal

yang    ghaib    dan   manusia    pun   mengetahui      hakikat   ini.  Seandainya     jin

mengetahui hal yang ghaib, nescaya ia tidak akan meneruskan seksa yang hina,

mereka tidak akan bekerja.

 

Demikianlah     Nabi   Sulaiman    meninggal    dalam   keadaan    duduk   dan   solat  di

 mihrabnya. Lalu berita itu tersebar bagaikan api di bumi. Manusia, burung, dan

binatang     buas   menghantarkan       jenazah    Nabi   Sulaiman.    Sekawanan      burung

tampak sedih dan menangis. Semua makhluk bersedih. Akhirnya, tak seorang

pun     mengetahui      bahasa    burung    di   bumi.    Meninggallah     seseorang     yang

memakami pembicaraan burung. Burung- burung itu berkata: "Betapa beratnva

kehidupan di tengah-tengah orang yang tidak mengetahui pembicaraan kita."

0 comments:

Posting Komentar